More artikelen

Verkopen online winkels schieten in december omhoog

Online winkels doen dit jaar met de feestdagen goede zaken. Bol.com meldt dat het 60 procent meer sinterklaascadeaus heeft verkocht dan vorig jaar. Met name DVD's en designelektronica gingen de afgelopen dagen als “zoete koek” over de toonbank. Ook Wehkamp meldt tot 70 procent hogere omzetten. Op 24 november startte het postorderbedrijf een kortingsperiode en alleen al op de eerste dag had de website 358.000 bezoekers. Met 1,4 miljoen bezoekers over de totale periode werd een nieuw record gebroken.

Nieuwe eigenaar Wehkamp

Wehkamp komt in handen van een andere eigenaar. De Zweedse investeringsmaatschappij Industri Kapital (IK) heeft het thuiswinkelbedrijf gekocht. Dat heeft het Britse Great Universal Stores (GUS), de huidige eigenaar, vandaag bekendgemaakt.

Clockwork: deze tijd vraagt om een ander bureau

De huidige tijd vraagt om een ander soort bureau. De term internetbureau of interactief bureau volstaat niet meer. Dat stellen Jurgen Baart, creatief directeur bij Clockwork en Marlon Heckman, directeur strategie in een gesprek met Emerce. Volgens Baart en Heckman komen klanten met steeds complexere opdrachten. Niet het medium maar het concept en de strategie nemen een steeds belangrijkere rol in, zo constateren ze.

Webwinkels moeten bestelproces verbeteren

De grootste uitdaging van Nederlandse webwinkels ligt in het verbeteren van het bestelproces. Dat blijkt uit onderzoek van het adviesbureau Jungle Rating onder de 25 grootste Nederlandse webwinkels. De toekomst ligt daarbij in het beter benutten van rich internet applications. Die innovatie heeft het in zich de eenvoud van het aankoopproces te verbeteren, aldus Jungle Rating.

E-commerce: 1 op 3 transacties bemoeilijkt

Een op de drie Nederlanders ondervindt nog steeds hinder bij het online bestellen van goederen of diensten via internet. Dat blijkt uit onderzoek van InSites. Elf procent van de Nederlanders ondervindt zelfs meerdere malen hinder en slaagt er niet in een transactie naar behoren af te ronden. Van de Nederlandse internetgebruikers kocht 86 procent goederen of diensten via het internet gedurende de voorbije twaalf maanden. In vergelijking met het jaar 2003 houdt dit een sterke stijging van 30 procent in.

Weinig inhaakcampagnes rondom Olympische Spelen

Er zijn een stuk minder inhaakcampagnes rondom de Olympische Spelen dan bijvoorbeeld rondom het EK Voetbal. “Logisch, de spelen maken natuurlijk wel het nodige los bij de mensen, maar van een volksgekte zoals rondom het EK voetbal is bij de Olympische Spelen natuurlijk geen sprake en dat maakt het wellicht minder interessant voor online adverteerders,” zeggen veel bureaus. De Olympische Spelen beginnen vrijdag al.

Wehkamp: 30 procent omzet via internet

Postorderaar Wehkamp behaalde vorig jaar 30 procent van de omzet via internet. De bestedingen via internet groeiden daarmee met 50 procent. De totale omzet daalde echter, vanwege “de invloed van de krappere economie”, aldus Wehkamp.

Centraal Beheer winnaar vakjury-prijs Thuiswinkel

Centraal Beheer is de grote winnaar geworden van de vakjury-prijs van Thuiswinkel die maandagavond werd uitgereikt in hotel Huis ter Duin in Noordwijk. De vakjury onder leiding van hoogleraar e-commerce Roel Pieper vindt dat Centraal Beheer op het moment het beste te bieden heeft op webwinkel-gebied. Beste starter is volgens de vak-jury Bivolino.

Free Record Shop en Wehkamp te vroeg met cd s-branden

Starbucks gaat zijn Amerikaanse klanten de gelegenheid geven om cd's te laten branden in hun koffieshops. Eind jaren negentig boden ook Free Record Shop en Wehkamp die mogelijkheid al aan in Nederland. Maar dat is uiteindelijk nooit het succes geworden wat ervan verwacht werd. Free Record Shop heeft lessen getrokken uit het verleden en komt binnenkort met een eigen muziekwinkel op internet. Daar kunnen klanten liedjes downloaden.

Kleding kopen via internet steeds populairder

Na lang geaarzeld te hebben, lijkt de Nederlandse consument ook het kledingrek op internet te hebben gevonden. Vooral postorderbedrijven merken dat consumenten steeds meer kledingstukken kopen via internet. Met name het laatste jaar heeft de verkoop van kleding via internet een hoge vlucht genomen, constateert bijvoorbeeld postorderbedrijf Otto.

“EBay en Marktplaats.nl grootste e-commercesites”

Gemeten naar unieke bezoekers zijn Ebay, Marktplaats.nl en Wehkamp de drie grootste e-commercesites in Nederland. Dit komt naar voren in een rangschikking van Nielsen//NetRatings over de maand december.

Thuiswinkel Quelle actief in Nederland

De grootste aanbieder van thuiswinkelen in Europa, het Duitse Quelle AG, heeft een Nederlandse site en catalogus gelanceerd. Quelle opent daarmee de concurrentie met Wehkamp, dat afwachtend reageert. "Er is ruimte om gezamenlijk te groeien", aldus Oscar Diele van Wehkamp.

Duitse concurrentie voor Wehkamp

De Duitse thuiswinkelbedrijven Tchibo Direct en Karstadt Quelle, Europa's grootste postorderaar en moederbedrijf van Neckermann, maken zich op om dit jaar de Nederlandse markt te betreden. Daarmee zou de positie van Wehkamp bedreigd kunnen worden.

Forse omzetstijging online retailers met feestdagen

Nederlandse online retailers hebben tijdens de feestdagen forse omzetstijgingen geboekt. De omzet steeg met tussen de 30 en 70 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2001, Free Record Shop spreekt zelfs van 400 procent. Grote hits: DVD's, digitale camera's en games.

QVC.com: dagelijks 40 aanpassingen op homepage

Het Amerikaanse bedrijf voor thuiswinkelen QVC ververst zijn homepage naar eigen zeggen tot veertig keer per dag. Het lijkt daarmee grote kans te maken op de titel meest dynamische website in de categorie e-tailers. Krijgt dit voorbeeld in Nederland navolging?