Zestien linkbuilding tips om in 2016 je traffic te boosten

Lijstjes, lijstjes, lijstjes om 2015 mee af te sluiten. Start 2016 goed met deze zestien linkbuilding tips.

Linkbuilding is meestal het sluitstuk van een SEO campagne. Terwijl je organic search ranking meestal het meeste baat heeft bij meer kwalitatieve links naar je site.

Linkbuilding; de theorie

Meer dan 200 factoren bepalen je rankings. Globaal is de volgende formule van toepassing.

Ranking zoekwoord= relevantie X populariteit2

Populariteit wordt bepaald door:

  1. Linkpopulariteit
  2. ‘Kleefkracht’ pagina: hoge CTR zoekresultaat naar pagina, lage bounce rate terug naar Google en hoge interactie met de pagina, (kliks en social)

Linkpopulariteit kun je vergelijken met stemmen:

  • Hoe meer stemmen voor je webpagina, hoe hoger de populariteit.
  • Hoe meer invloedrijke stemmen, hoe populairder je site is.
  • Hoe meer jonge stemmen, hoe populairder je site.

De tekst waarmee gelinked wordt zegt Google iets over de content.

weging-links-660x982

Waarom is linkbuilding belangrijk?

Linkjes leveren twee dingen op:

  • Bijdrage aan je Google rankings
  • En belangrijker: verkeer naar de webshop

Het tweede punt houdt in dat een tekstlink op een pagina waar je doelgroep echt komt veel belangrijker is.

Verschil linkbuilding en linkbait

De experts zijn het erover eens: met puur het vragen om links kom je er niet. Met het creëren van waarde voor je doelgroep wel. Als je waarde creëert in de vorm van een linkbait, bijvoorbeeld artikelen, infographics, onderzoek, tools, wizards, prijsvragen, apps etcetera dan komen de links vanzelf. En misschien moet je nog verder gaan. Ga gewoon online je klanten helpen, wordt de autoriteit in de markt, ga aan TV reclame doen en de links komen vanzelf.

Nu ja vanzelf, dat is iets te gemakkelijk. Soms kan het best slim zijn om je linkprospects een handje te helpen bij het vinden van je linkaas. Maar goed, voor diegene die daar nog niet is, hier de beloofde zestien tips voor 2016!

  1. Betaal nooit voor een link.
    • En als je al betaalt, laat er dan een no-follow opzetten. Google houdt niet van betaalde linkjes. Ze zeggen immers niets over de populariteit of de kwaliteit van een site.
  2. Als je een bureau inhuurt weet dan precies wat ze doen.
    • Een bureau kan ook je rankings in gevaar brengen doordat ze gevaarlijke dingen doen zoals de genoemde betaalde linkjes. Ook zie je vaak dat ze linkbuilden op termen met weinig concurrentie en een laag zoekvolume waarop het gemakkelijk scoren is. Van het voorjaar werd er nog een linkbuilding partij door Google ‘opgerold’ die met een zogenaamd Private Blog Netwerk klanten een poot uitdraaide.
  3. Vergeet het laag hangend fruit niet.
    • Vraag je leveranciers, de sportclub die je sponsort, bevriende sites en bloggers, kortom je inner circle om een tekstlinkje. Net als met aanbevelingen zullen vrienden en bekenden eerder ja zeggen op een linkverzoek.
  4. Zorg ervoor dat je niet teveel grip houdt op je anchor tekst.
    • Als je alleen maar linkjes hebt met je belangrijkste zoekterm erin wordt dit verdacht. Dat is het mooie van een linkbait want daarmee heb je geen grip op de tekst waarmee gelinked wordt. (zie tip 10) Een goed linkprofiel bestaat voor een groot deel uit je bedrijfsnaam. Een kleiner deel heeft allerlei zoekwoordvariaties.
  5. startpagina.nl werkt nog steeds.
    • Vergeet echter alle clonen. Deze hebben nauwelijks effect. Ze leveren ook geen verkeer naar je site. Dat je met tien linkjes van startpagina dochters in drie maanden op plek 1 kunt komen bewees ik eerder met het woord ‘SEO cursus’.
  6. Zoek naar citaten en vraag om een link.
    • Google waar je bedrijfsnaam allemaal genoemd wordt. Vraag om een linkje als ze je wel noemen maar niet linken.
  7. Gebruik geen sidewide maar liever één in-artikel link.
    • Zorg dat je link nooit in de footer wordt opgenomen. Dit levert je ogenschijnlijk wel veel linkjes op –afhankelijk van de grootte van de linkende site- kan dit oplopen tot 40.000 links. Google houdt niet van footer links. Als de linkende partij persé een footer link voor je wil maken, laat deze footer link dan intern naar één pagian verwijzen waar de linkkracht zich dan verzamelt. Vanuit die éne pagina maak je dan weer één sterke link naar jouw site.
  8. Verwijs zelf ook naar andere sites.
    • Maak jezelf tot de expert in je categorie. Als je bijvoorbeeld in je blogposts verwijst naar andere content die ertoe doet bewijs je aan Google dat je van wanten weet, dat je op de hoogte bent, dat je expert bent in je niche. Je wordt dan voor Google een hub en hubs hebben meer autoriteit.
  9. Doe je lokaal zaken, verzamel dan lokale links en citaten.
    • Zoek eens op het telefoonnummer van een lokaal goed scorende concurrent en kijk waar die allemaal voorkomt met links of citaten. Met een citaat wordt je genoemd maar niet gelinkt. Zeker voor lokale linkbuilding en om hoog in Google places te komen kan dit al genoeg zijn.
  10. Wordt creatief en doe aan linkbait en ga viral!
    • Het creatieve stuk van SEO zit hem in tekstschrijven en in linkbaits. Met een linkbait bedenk je als het ware lokaas dat mensen gaan delen en linken. De doelgroep van je linkbait is niet altijd je potentiële klant maar bijvoorbeeld de journalist doe over je infographic, onderzoek, video, spelletje, vergelijking, whitepaper etcetera gaat schrijven. Betrek ook je PR-afdeling bij je linkbait. Of pas een bestaande communicatie-actie zo aan dat er een linkbait component inhaakt.
  11. Doe aan Linkbuilding naar productcategorieën.
    • Zorg ervoor dat je linkjes niet alleen naar de homepage van je website of shop gaan. Linkjes naar categorieën, blogposts of productpagina’s zijn net zoveel waard. De linkjuice wordt via je interne linkstructuur dan verder verdeeld over je site. Zie ook tip 12.
  12. Vergeet je interne linkbuilding niet.
    • De linkjuice, de kracht van de linkjes wordt vanaf de pagina waarop ze binnenkomen binnen je site ook weer doorgegeven. Dit gaat via je menustructuur en linkjes in teksten. Als je sitehiërarchie goed in elkaar zit en je menu verwijst naar (sub-)categorieën met de juiste zoektermen dan kom je al een heel eind. Maar kijk ook eens hoe bv Zalando op een merkpagina verwijst naar producten en vice versa.seo-interne-linkstructuur-doorgave-660x404
  13. Gebruik een tool om op ideeën te komen.
  14. Word een copycat: ontdek waar je concurrent zijn linkbuilding op doet en doe dit ook.
    • Houd in je ranking tool bij welke concurrent aan het stijgen is. Onderzoek hun linkprofiel en bekijk welke linkstrategie zij hanteren. Kopieer hun methode. Als je dit doet voor meerdere concurrenten zal je ze niet alleen bij- maar ook inhalen!
  15. Vergeet ook de rest van je site niet.
    • Als je doelgroep vanuit de tekstlink doorklikt naar je shop, kunnen ze dan makkelijk vinden wat ze zoeken? Sluit de beleving van je website aan bij je doelgroep. Zonder goed site design en user interaction kun je aan SEO en linkbuilding doen wat je wilt maar zal je niks extra’s verkopen.
  16. Vier je successen! (en leer van je mislukkingen)
    • Als je een linkbait bedenkt, creëert, uitzet en monitored wees dan blij met elk succes. Ook een failure is een succes als je er tenminste van leert. Wees dus blij met elk resultaat. Elke keer als je een taak hebt afgerond en je bent je er bewust van maakt je lichaam endorfines aan waar je gelukkig van wordt. En hé dat is wat uiteindelijk telt toch?

Nog een waarschuwing van Google:

Probeer niet via allerlei trucjes uw positie in de zoekresultaten op te schroeven. Een goede vuistregel is dat je zonder schuldgevoel zou moeten kunnen uitleggen wat je hebt gedaan ten aanzien van concurrerende websites, ook aan een Google-medewerker. Andere nuttige vragen waarover je kunt nadenken zijn: ‘Hebben de bezoekers van mijn site hier wat aan?’ en ‘Zou ik dit ook doen als er geen zoekmachines bestonden?’

*) Dit artikel werd tevens gepubliceerd op de website van Internet Effect.

1 Reactie

Handige tips om toe te passen voor onze webshop. Bedankt voor de heldere uitleg!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug