-

Bedenk goed wat je met het Instagram-algoritme doet

De meeste voorkomende misconceptie van het Instagram-algoritme is dat het gaat om één algoritme. In realiteit zijn er namelijk meerdere algoritmes die belangrijk zijn. Behalve veel verschillen, zijn er ook veel overeenkomsten tussen deze algoritmes.

De CEO van Instagram, Adam Mosseri, beschrijft dat Instagram naast het algoritme ook nog classifiers en processes heeft. Dit gehele proces dient ervoor dat Instagram een zo goed mogelijke inschatting probeert te maken tot wat de gebruiker mogelijk leuk vindt. Het doel hiervan is om de gebruikstijd te verhogen. Door middel van het algoritme, classifiers en processes kijken ze naar de volgende punten:

Hoe minder vaak de gebruiker Instagram opent hoe moeilijker het is om bovenaan te komen. Dit is het geval bij zowel Instagram feed, stories en reels. Omdat de tijdsfactor een minder grote rol speelt is er meer concurrentie. Als de gebruiker veel accounts volgt is er logischerwijs ook meer concurrentie om op een goede plek in de feed te komen.

Middels deze punten maakt Instagram een ranking ter inschatting hoe leuk de gebruiker de post vindt en wat de kans is dat de gebruiker interactie gaat hebben met de post. Instagram adviseert ook om posts, stories en reels te crosspromoten over het platform. 

Overigens heeft een bedrijfsaccount evenveel kans op organisch succes als een persoonsaccount. Verschillende onderzoeken geven aan dat het voor zakelijke accounts voldoende is om twee keer per week een post te plaatsen met hiernaast dagelijkse stories. Echter is het plaatsen van meer berichten altijd beter.

Instagram feed

Als een gebruiker Instagram opent valt diegene direct in het algoritme van de feed. Waar dit vroeger nog een chronologisch bepaalde opeenstapeling van foto’s was, is dit nu een Instagram ranking waarbij Meta elke feed zo persoonlijk mogelijk probeert te optimaliseren. Inmiddels zijn er sinds maart 2022 twee opties bijgekomen:

  • De Main feed
    Zoals we deze al jaren kennen.
  • Volgend
    Een chronologische feed van accounts die gebruikers volgen.
  • Favorieten
    Een feed bepaalt door favorieten van de gebruiker.

Door het toevoegen van deze opties probeert Instagram weer macht te geven aan de gebruiker. Deze feed-keuzes kan je selecteren als je linksboven op ‘Instagram’ klikt. Dit kan invloed hebben op je bereik, omdat niet iedere feed op dezelfde manier gegenereerd wordt.

Ondanks deze vrijheid blijven de algoritmes, classifiers en processes hun werk doen om de Instagram ranking te optimaliseren. Als het gaat om de feed zijn de volgende vijf interacties enorm belangrijk:

Om deze acties te bepalen heeft Instagram een complex systeem ontwikkeld die door de tijd steeds veranderd en zijn mening over de gebruiker bijschaaft. Dit systeem kijkt naar signalen. Enkele voorbeelden van deze signalen zijn:

  • Activiteit van de gebruiker
    Kijken ze vooral naar foto’s of vooral naar video’s?
    Wat voor soort content spreekt de gebruiker het meeste aan?
  • Informatie over de post
    Is het een video of een foto?
    Hoeveel likes en reacties heeft de post?
    Wanneer is het gepost?
  • Relatie tussen jou en de gebruiker
    Zijn jullie familie, vrienden?
    Hoevaak heeft de gebruiker interactie met je account?
  • Interactie
    Wat is de kans dat de gebruiker interactie heeft met je post?

Met al deze interacties en signalen probeert Instagram een schatting te maken hoe leuk de gebruiker een post gaat vinden. Dit bepaalt dan uiteindelijk de feed-volgorde van de gebruiker. 

De belangrijkste vuistregel

Er is één vuistregel die belangrijker is dan welke interactie dan ook: zorg dat je consistent bent in het plaatsen van posts. Stem dagen en uren af op je eigen statistieken wanneer je doelgroep actief is. Voor elk account werkt dit namelijk anders, door consistent te zijn weet zowel Instagram als de gebruiker je makkelijker te vinden. Het kan zeker geen kwaad om hier in het begin mee te experimenteren. 

Instagram stories

Hoewel het algoritme van stories veel lijkt op het algoritme van de feed zit het fundament van stories net iets anders in elkaar. Zo is stories ontworpen om te bingewatchen. Daarom wil Instagram graag dat er zoveel mogelijk stories geplaatst worden, zodat er altijd iets te kijken is. Het advies is dan ook om dagelijks een story te plaatsen. Stories worden net als feed geplaatst in een ranking die is gebaseerd op interactie. Het is verstandig om hier gebruik van te maken, stimuleer interactie! Maak gebruik van de features die Instagram aanbiedt en zorg ervoor dat je een band opbouwt met je volgers.

Instagram reels

Reels werkt weer net iets anders als het feed en story algoritme. Reels bestaat namelijk niet alleen uit accounts die een gebruiker volgt. Reels is een mengsel van gevolgde en niet-gevolgde account. Reels wordt nog meer gebaseerd op wat een gebruiker mogelijk leuk kan vinden. Hierdoor biedt het gigantische kansen omdat je organisch dus een veel groter publiek kan bereiken. Hierdoor kan je, wanneer je dit goed beheerst, een gigantisch organisch voordeel ervaren. 

Hiernaast kent reels, net zoals Instagram feed en story, signalen waar het algoritme goed op let. Signalen waar het algoritme en zijn classifiers op letten zijn:

Om dit goed voor elkaar te krijgen moet de kwaliteit van de reel goed zijn. Zo moet de reel niet rechtstreeks vanuit een andere app komen en wordt aangeraden om de video in Instagram te bewerken. Hoe creatiever je bent hoe meer succes je kan behalen. Instagram stimuleert de reels die de meeste trending nummers gebruiken, zet deze dan ook verstandig in en bouw een netwerk op.

Instagram acties

Nu de algoritmes en classifiers duidelijker zijn wil je natuurlijk concreet weten welke stappen je kan ondernemen om beter in de ranking te komen. Kennis is leuk, maar er moet actie ondernomen worden. Hieronder staan concrete punten die belangrijk zijn om zo snel mogelijk te implementeren.

  • Gebruik ‘Call To Actions’ in stories en moedig interacties aan.
  • Gebruik hashtags en keywords die relevant zijn voor jouw doelgroep.
  • Promoot je plaatsingen via alle mogelijk opties in Instagram.
  • Test via Instagram Analytics wanneer je het best een plaatsing kan uitvoeren.
  • Reageer op reacties en dm’s, hierdoor stimuleer je interactie.
  • Vind je eigen stijl op Instagram en hanteer deze.

Over de auteur: Joost Mathijsen is Junior Consultant Digital Marketing bij Mondo Marketing.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond