-

De iOS-14 update van Apple: zo vang je de gevolgen op voor Facebook en Insta

Zet je advertenties op Facebook en Instagram in en maak je gebruik van tracking van web gebeurtenissen? Let dan op: met de iOS-14 update van Apple wijzigt de privacy policy die van invloed zal zijn op het delen van gegevens vanaf een iOS apparaat. 

In juni 2020 heeft Apple aangekondigd dit beleid uit te breiden met het zogenoemde App Tracking Transparency-framework (ATT).  Apple zal hiermee met name eisen dat alle apps in de App Store een prompt (zie voorbeeld afbeelding 1) moeten weergeven aan de gebruikers, waarin ze expliciet toestemming moeten geven om tracking van de app toe te staan.

Afbeelding 1: voorbeeld prompt Apple

Het aangepaste beleid van Apple verbiedt dus het verzamelen en delen van bepaalde gegevens, tenzij mensen expliciet toestemming hebben gegeven voor het bijhouden van gegevens op iOS 14-apparaten via de prompt. Doet men dit niet, dan zal het voor Facebook dus niet meer mogelijk zijn om data vanaf iOS-14 apparaten volledig te kunnen traceren. Dit heeft natuurlijk niet alleen grote impact op het adverteren vanuit Facebook.

Wat zijn de gevolgen van de iOS-14 update?

Door de komst van iOS-14 kan Facebook straks minder gebeurtenissen bijhouden en meten zoals bijvoorbeeld View Content en Purchase. Als adverteerder op Facebook wordt je daardoor beperkt tot een maximum van 8 gebeurtenissen. 

Omdat we straks te maken gaan krijgen met minder meetmogelijkheden, verwacht Facebook dat de prestaties van web optimalisatie campagnes hierdoor worden beïnvloed. Dit zal bijvoorbeeld kunnen resulteren in hogere kosten per actie. Om alle veranderingen inzichtelijk te maken hebben we ze voor je op een rijtje gezet:

 

Welke stappen kun je ondernemen om minimale hinder van de iOS-14 wijzigingen te ervaren?

Naar aanleiding van de iOS-14 wijzigingen, heeft Facebook al flink wat informatie gedeeld om adverteerders goed voor te bereiden en te informeren over de impact. 

 Om iOS-14 gebruikers zo goed mogelijk te kunnen blijven bereiken, is het allereerst belangrijk dat de Facebook pixel op de juiste manier geïnstalleerd is op je domein. Op deze manier kun je de gegevens zo goed mogelijk blijven traceren. 

Stap 1: Verifieer je domein in de Facebook Business Manager

Is je domein nog niet geverifieerd? Dan is het belangrijk om dit als eerste op te pakken. Slechts 1 Business Manager kan het domein verifiëren. Met domein verificatie wordt vastgesteld welk Bedrijfsmanager-account de bevoegdheid heeft om de 8 beschikbare gebeurtenissen in te stellen en de prioriteit te bepalen.

Controleer via de volgende stappen of je domein nog geverifieerd moet worden:

  1. Klik in Business Manager op de knop Bedrijfsinstellingen in de rechterbovenhoek.
  2. Selecteer in de Bedrijfsinstellingen het tabblad Merkveiligheid en selecteer Domeinen in de navigatielijst aan de linkerkant.
  3. Staat je Domein er tussen? Dan is je Domein geverifieerd, zo niet? Volg dan de onderstaande stappen
  4. Klik op de knop ‘Toevoegen’ en typ je domein in het pop-upvenster. Als je meer dan één domein hebt vermeld, selecteert dan het domein waarvan je het eigendom wilt bevestigen.
  5. Kies de methode die je wilt gebruiken om je domein te verifiëren: DNS-verificatie , metatags of HTML-bestand uploaden. 
  6. Volg daarna de stappen zoals aangegeven. 
Stap 2: Configureer de 8 belangrijkste gebeurtenissen

Gebeurtenissen worden met behulp van de Facebook pixel verzameld. Indien de klant een opt-out heeft gegeven bij de prompt wordt er maximaal 1 gebeurtenis verzonden. Indien de klant een opt-in heeft gegeven bij de prompt worden er maximaal 8 gebeurtenissen verzonden. Daarom is het belangrijk dat je de 8 belangrijkste gebeurtenissen identificeert én prioriteert. Denk hier dus goed over na.

Op basis van je activiteit van de afgelopen 28 dagen prioriteert Facebook automatisch je gebeurtenissen. Om te voorkomen dat bepaalde gebeurtenissen straks niet meer beschikbaar zijn, kun je de standaard selectie van je gebeurtenissen zelf bewerken onder Gebeurtenisbeheer in je Facebook Business Manager. 

De gebeurtenissen die niet zijn geconfigureerd als een van de 8 gebeurtenissen voor een domein, kunnen niet worden gebruikt als optimalisatie in een campagne. Ze kunnen echter nog wel steeds worden gebruikt voor gedeeltelijke rapportage in advertentiebeheer en targeting op basis van aangepaste doelgroepen van je website.

Afbeelding: gebeurtenissen identificeren en prioriteren

De iOS-14 wijzigingen van Apple zijn van invloed op hoe we web gebeurtenissen van bedrijfstools zoals de Facebook pixel ontvangen en verwerken. Bereid je daarom goed voor om ervoor te zorgen dat je advertenties kunt blijven weergeven en de prestaties van je campagnes kunt blijven meten.

Mocht je meer informatie willen over de ontwikkelingen, ontdek hier alle Updates voor de Facebook-pixel vanwege de iOS 14-vereisten van Apple.

Over de auteur: Shirley Haverkamp is online marketeer bij Pink Marketing.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

1 Reactie

bert

Ik mag toch hopen dat als Apple het menens is dat die pixel er uberhaupt niet meer doorheen komt, zowel in Safari als in de apps.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond