-

Digitale retail-evolutie eenvoudiger met een multirailnetwerk

Online kopen door consumenten blijft en groeit, en ook steeds meer gig-werkers en freelancers hebben met betalingen door opdrachtgevers te maken. Flexibiliteit, zekerheid en gemak in betalingsverkeer worden dus steeds belangrijker.

Covid-19 hield consumenten wereldwijd aan huis gekluisterd. Ze kochten daardoor meer dan ooit online, van tuingereedschap tot boodschappen. Toch bleven drie dingen hetzelfde: consumenten kiezen de betaalmethode die voor hen het beste werkt, ze willen dat deze methode werkt op het moment dat ze die gebruiken én op een zo eenvoudig mogelijke manier. Met een multirailnetwerk voldoe je elke dag aan die verwachtingen en behoeften van je klanten.

Online verkoop blijft belangrijk

Voor veel winkeliers, restauranthouders en andere bedrijven was de mogelijkheid om online te verkopen een redding: ze konden namelijk toch in contact blijven met hun klanten, ook toen van de een op de andere dag fysieke contacten onmogelijk werden. Gecombineerd met de nieuwste technologische ontwikkelingen, heeft dit bij veel bedrijven geleid tot het aanhouden van deze digital first-aanpak, ook nu fysiek klantcontact weer mogelijk is.

Online verkoop blijft belangrijk in een digitaal landschap dat blijft groeien: wie zich daar niet aan aanpast, loopt het risico om klanten te verliezen. We verwachten dan ook dat ongeveer 20 tot 30 procent van fysieke bedrijven volledig overgaat op online zakendoen. In deze digitale evolutie zien we drie belangrijke retailtrends.

Belangrijkste retailtrends

Allereerst zien we dat de retailwereld een enorme digitale verandering ondergaat, waarbij maar liefst 70% van de kopers online gebruikmaakt van nieuwe e-commerceplatforms en ‘superapps’. Deze platforms en apps bieden mogelijkheden voor de manier waarop bedrijven zich online presenteren.

Daarnaast zien we een sterke groei van de gig economy, waarbij het gebruikelijk is om tijdelijke krachten in te huren. Deze vorm van economie groeit per jaar met 12 procent aan nieuw banen. Dit leidde tot grote veranderingen rondom directe betalingen, waardoor freelancers hun cashflow beter kunnen beheren.

En als derde zien we dat de abonnementseconomie enorm groeit, met een toename van on-demand diensten van 350 procent in zeven jaar.

Multirailnetwerk voor eenvoudige betalingen

Nieuwe technologieën stimuleren de creatie van nieuwe economieën en betalingsoplossingen. Om klanten de keuze en flexibiliteit in betalingsoplossingen te bieden die ze verwachten moeten retailers een breder scala aanbieden. Mastercard ontwikkelde daarom de afgelopen jaren een betrouwbare infrastructuur om betaalverkeer wereldwijd te faciliteren.

Dit multirailnetwerk biedt ondernemers de mogelijkheid om eenvoudiger te betalen. Zo zijn banken en bedrijven beter in staat om veilige en eenvoudige apps en diensten aan te bieden aan hun klanten en profiteert de economie van een hogere geldomloopsnelheid.

Wat houdt dit multirailnetwerk precies in? Allereerst verbeteren we gericht de structuur van realtime account-to-account-betalingen over de hele wereld. Ook maken we nieuwe beaalmethoden mogelijk. Recente overnames van Nets Corporate Services en VocaLink verrijkten onze ervaring op dit gebied. Daarnaast openen we met Open Banking deuren voor bedrijven naar nieuwe diensten met toegevoegde waarde. Denk daarbij aan het real-time checken van kredietscores of betalingsinitiatiediensten. Met de overname van Finicity versnellen we deze integratie van open bankieren. Ook doen we onderzoeken naar en investeringen in blockchaintechnologieën, die helpen om ons betalingsnetwerk te ontwikkelen.

Richting volledig digitaal betalingsproces

Of een transactie nou op één spoor blijft of meerdere netwerken kruist: met een multirailstrategie willen we voldoen aan de beloften en verwachtingen van consumenten. Zo kunnen klanten efficiënt en effectief gebruik maken van alle beschikbare mogelijkheden op de markt. Deze mijlpaal is een volgende stap om papieren frustratie, onvolledige gegevens en handmatig afstemmingswerk te vervangen door een volledig gedigitaliseerd zakelijk betalingsproces.

Over de auteur: Jan-Willem van der Schoot is Country manager bij Mastercard Nederland.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond