-

Digitalisering brengt CliniClowns nog dichter bij kinderen

Al 25 jaar zorgen de CliniClowns met grote verbeeldingskracht voor een lach en afleiding voor zieke en gehandicapte kinderen. Zo vonden er in 2016 ruim 88.000 ontmoetingen plaats tussen clown en kind. Maar ook de CliniClowns hebben te maken met de digitalisering van het mediagebruik. En de veranderende zorg. Hoe kun je als merk dan toch blijven bestaan?

In Nederland zijn in totaal zo’n 70 clowns actief in bijna 130 ziekenhuizen en revalidatiecentra. Helaas kunnen de CliniClowns niet dagelijks in iedere instelling spelen. Bovendien verblijven (chronisch) zieke kinderen en verstandelijk gehandicapte kinderen steeds vaker thuis, en wordt deze groep door de CliniClowns in de ziekenhuizen dus nauwelijks bereikt.

CliniClowns wilde een service ontwikkelen waarmee de clowns ook digitaal voor zieke kinderen kunnen spelen. Dit allemaal dus voor een bijzondere doelgroep en zónder dat de magie van het live spel verloren gaat. Samen met de CliniClowns heeft Greenberry daarom de CliniClowns app ontwikkeld.

Videobellen met een clown

Met een groep ontwerpers, UEX’ers (van UXkids), ontwikkelaars (van Robot Kittens), strategen, creatieven, en natuurlijk clowns zijn we om de tafel gaan zitten, en kwam het idee voor de CliniClowns app tot leven. We hebben de app neergezet als volwaardig alternatief voor het live spelen aan het ziekenhuisbed. En daarom moest de ervaring zo rijk mogelijk zijn.

In het hart van de app staat videobellen. Ook kunnen kinderen dagelijks meedoen met live shows en brengt de app zieke kinderen onderling met elkaar in contact. Doordat kinderen samen live shows kunnen bekijken en met elkaar kunnen chatten, zoekt de app effectief naar interactie. Via chat kunnen kinderen daarnaast laagdrempelig contact maken met de clowns, door bijvoorbeeld een foto of een audiobericht te sturen.

Geen kinderachtige aanpak

Het was van groot belang dat de app zou aansluiten bij de verschillende leeftijden en verstandelijke niveaus van de kinderen. Daarom hebben we samen met UXkids, een gespecialiseerd User Experience advies- en onderzoeksbureau, de eerste prototypes zorgvuldig getest met clowns en natuurlijk kinderen uit de doelgroep. “Tijdens het testen merkten we gelijk dat de kinderen enthousiast werden,” zegt CliniClown Winfred den Hoed. “De kinderen liepen heel intuïtief de app door en de simpelheid die we in de app hadden gestopt, sloeg duidelijk aan.”

Uit het testen bleek ook dat de standaard manier van inloggen, met cijfers, voor veel kinderen te complex is. Zo was het briljante inzicht om hier voorwerpen zoals een broccoli of schaar voor te gebruiken, geboren.

Een nieuwe vorm van spel

Om de clowns vrij te kunnen laten spelen, ontwikkelden we ook voor hen een mobiele toepassing. Zo kunnen ze de kinderen kennis laten maken met nieuwe werelden en spelen de clowns nu bijvoorbeeld vaker vanuit de dierentuin of een theater. Maar dit vergt wel een andere vorm van spel, die op zijn beurt weer een andere werkwijze van de clowns vereist. Hoe gaan zij daarmee om?

“In het begin twijfelden we of we via de app wel écht contact konden maken met de kinderen. Zoals dat in een ziekenhuis lukt. We zijn nu eenmaal afhankelijk van de technologie en worden beperkt door een klein kader,” legt Den Hoed uit. “Gelukkig kwam in de test al snel naar voren dat je óók via videoverbinding op een leuke manier contact kunt maken met zieke of gehandicapte kinderen.”

En dat kader? “Dat daagt ons uit om nóg creatiever te worden. Maar geeft ons ook meer bewegingsvrijheid. Nu kunnen we onze fantasie en verbeeldingskracht echt de vrije loop laten, en maken we beter gebruik van attributen en ruimtes om ons verhaal te vertellen. Zo maakten we tijdens Halloween de ruimtes donkerder en gebruikten we zaklampen, spinnen, en bange clowns om kinderen te verrassen. En als je het kind dan met open mond ziet kijken, weet je dat je met vlag en wimpel geslaagd bent.”

Altijd een clown binnen handbereik

Digitale tools en services om je gezondheid mee te monitoren zijn er genoeg. Maar deze producten maken mensen niet altijd beter. Dat is wel het geval met de CliniClowns app. Pascalle, moeder van Damian, legt uit: “Sinds het contact met de clowns via de app zien we echt een vooruitgang. Damian heeft klassiek autisme, spierproblemen en is verstandelijk gehandicapt. Hij krijgt er heel veel positiviteit en energie van.”

Enerzijds is de impact van de app op de organisatie voelbaar en daagt het de clowns uit om nieuwe, originele manieren van spel te vinden. Anderzijds, en natuurlijk het belangrijkste, is het effect van de app op het welzijn van zieke en verstandelijk gehandicapte kinderen in Nederland enorm. “Met de app kunnen wij op momenten dat een clown niet live aanwezig kan zijn, er tóch zijn. Zo kunnen we op de nare momenten snel inspringen en meteen een groot effect hebben. Daar zijn we uniek in. Daar ben ik heel trots op,” zegt Winfred den Hoed.

Met de app heeft CliniClowns zich dus digitaal flink kunnen opschalen, en kan ze vaker verrassende momenten voor kinderen creëren. En dat belooft een hoop voor de toekomst. Waarin er meer digitale mogelijkheden voor interactie zullen ontstaan, en we vaker digitale technieken kunnen inzetten om mensen een beetje liefde en zorg te geven.

Mijke Das en Winfred den Hoed van CliniClowns spreken over de digitale clown op e-Health Convention op 14 november in Pakhuis de Zwijger, Amsterdam

*) Dit artikel is geschreven door Floor Meeder, strateeg en Alain Dujardin, creatief directeur bij Greenberry.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond