-

Hoe maak je een goede landingspagina?

Een sterke landingspagina is essentieel als je je product of dienst aan de man wilt brengen. Het is tenslotte het eerste wat je bezoekers over je aanbod lezen wanneer ze op je website belanden. Maar hoe maak je een goed converterende landingspagina?

Misschien zie je op tegen het schrijven van een landingspagina, maar dit hoeft helemaal niet zo’n ingewikkelde klus te zijn. Als je maar weet wat je moet doen en de juiste stappen volgt. Kortom, hoe schrijf je een landingspagina voor het beste resultaat?

Wat is een landingspagina?

Laten we beginnen met bespreken wat een landingspagina precies is, want hierover bestaat nog weleens verwarring. Een landingspagina is een websitepagina die is ingericht op het laten ‘landen’ van websitebezoekers, op het binnenkomen dus. De pagina is opgezet om tot een conversie te leiden. Oftewel: de inhoud van de pagina moet de bezoeker aanzetten tot een aankoop, het inplannen van een afspraak, het invullen van een contactformulier of een andere actie.

Op die manier draagt elke landingspagina bij aan de groei van je business. Bezoekers komen op verschillende manieren op een landingspagina terecht:

  • Ze klikken op een advertentie;
  • Ze klikken op een link in je nieuwsbrief;
  • Ze vinden je pagina via een zoekmachine;
  • Ze typen zelf de URL in.

Wanneer je de pagina goed optimaliseert, beantwoordt de inhoud ervan de zoekvraag waarmee iemand binnenkomt en zet het je bezoeker ook meteen aan tot actie.

Het belang van een goede landingspagina

Een sterke landingspagina neerzetten heeft, naast natuurlijk een grotere conversie, nog een aantal voordelen:

  • Je zet op een landingspagina meestal een specifieke set aan zoekwoorden centraal. Vaak wordt er daarnaast een Google AdWords of andere promotiecampagne ingezet. Door deze activiteiten stijgt je landingspagina in de ranking, waardoor je je aanbod vanzelf onder de aandacht brengt van mensen die naar vergelijkbare onderwerpen zoeken.
  • Je ontvangt meer relevante bezoekers op je website, die precies zoeken naar wat je aanbiedt.
  • Je houdt je bezoekers langer vast op je site, omdat je pagina hun vraag beantwoordt. Zo blijft het bounce-percentage van je website laag.

Je gaat een landingspagina schrijven en wilt dat goed aanpakken. Hoe ga je dan te werk? Volg de onderstaande elf stappen en het resultaat is een sterke pagina die goed converteert.

Bepaal je doel

Denk allereerst na over wat je wilt bereiken. Wil je meer nieuwsbriefabonnees, je nieuwe product promoten of een korting onder de aandacht brengen? Bepaal vervolgens hóe je dit doel wilt overbrengen. Hoe lost jouw aanbod iemands probleem op?

Doe zoekwoordenonderzoek

Vervolgens doe je zoekwoordenonderzoek. Welk probleem lost jouw aanbod op en welke zoektermen gebruiken mensen wanneer ze zoeken naar oplossingen hiervoor? Filter hieruit een set relevante focus keywords die je laat terugkomen in de titels, tekst en afbeeldingen.

Denk na over de opbouw

Zodra je je doel, boodschap en zoekwoorden hebt bepaald, kun je beginnen met het samenstellen van je landingspagina. Denk na over de elementen die je wilt opnemen: titels, tekst, afbeeldingen, misschien een verkoopvideo of formulier… Hanteer voor het opbouwen van je pagina een marketingmodel zoals het AIDA-model. AIDA staat voor Attention, Interest, Desire en Action. In de praktijk ziet dit er zo uit.

  • Attention: je moet allereerst de aandacht van de bezoeker trekken. Dit bereik je door triggers in je tekst, zoals prikkelende titels, maar ook door opvallende visuals.
  • Interest: wanneer je de aandacht van je bezoekers hebt getrokken, moet je hun interesse wekken. Wijs je consument op de positieve aspecten van je product of merk.
  • Desire: dit staat voor het aanwakkeren van een drang of verlangen bij je bezoekers, zodat het ingaan op je aanbod bijna onweerstaanbaar wordt.
  • Action: in deze fase overtuig je je bezoekers om tot actie over te gaan. Je zet ze aan tot een aankoop, het inplannen van een afspraak of een andere actie.
Kies een sterke kop

Vervolgens ga je deze opbouw vormgeven. Denk eerst na over een krachtige titel, die direct de aandacht trekt. Het moet de lezer meteen een idee geven van de kern van je product of dienst, maar wel compact zijn. Liefst maximaal tien tot twintig woorden. Een voorbeeld van een landingspagina met zo’n titel is deze van MailBlue:

En ook deze pagina van MailChimp is een goed voorbeeld van een landingspagina met pakkende titel:

Voeg eventueel een prikkelende subkop toe

Het hoeft niet per se, maar draagt wel bij aan een effectieve landingspagina: de subkop. Als je kop de aandacht van je bezoekers trekt, kan de subkop ervoor zorgen dat ze blijven. Samen vormen deze stukjes tekst echt de kracht van een landingspagina. Wanneer je nadenkt over een sterke subtitel, houd dan rekening met de volgende punten:

  • Meestal staat een subtitel direct onder de hoofdkop
  • In de subkop moet overtuigingskracht zitten
  • De subkop mag uitgebreider en gedetailleerder zijn dan de hoofdkop

Op deze voorbeeldlandingspagina van Lynx zie je hoe een pakkende subtitel eruit kan zien:

Schrijf overtuigende content

Als de titels staan, ga je een sterk stukje tekst aan je lezers voorschotelen. De landingspagina moet perfect duidelijk maken wat je aanbiedt. Als een potentiële klant niet begrijpt wat het product of de dienst inhoudt, ben je hem tenslotte kwijt. Een duidelijke uitleg is dus cruciaal.

Wanneer je op de landingspagina een heel eenvoudig aanbod presenteert, kun je soms volstaan met de kop en subkop als enige tekst. Maar vaak heb je meer nodig voor het overtuigen van je lezers. Helderheid over het aanbod heeft de allerhoogste prioriteit. Houd in gedachten dat je de informatie richt op de voordelen van je aanbod voor de gebruiker. Dit mag dus in de vorm van alleen titels, extra tekst op de pagina of misschien wel afbeeldingen of illustraties; als maar duidelijk is wat voor gemak of ‘verlichting’ de lezer ervaart wanneer hij je product of dienst aanschaft.

De losse elementen op je landingspagina leggen misschien niet direct uit wat je product of dienst inhoudt. Maar als ze samen wel een duidelijk beeld scheppen, heb je je doel alsnog bereikt. Houd de inhoud ook zo eenvoudig mogelijk. Je teksten extra leuk of speciaal maken is natuurlijk verleidelijk, maar zorgt ook snel voor afleiding en ruis. Helderheid over het aanbod heeft de allerhoogste prioriteit.

Benoem een pijnpunt

Mensen zijn uit op het vermijden van ‘pijn’. Meest niet letterlijk, maar vooral in de zin van ongemak, hinder en gedoe. En elk aanbod kan op de een of andere manier wel helpen een soort pijn te verlichten. Als je iemand aan deze pijn laat denken, zal hij onbewust op zoek gaan naar verlichting ervan. En daardoor ook eerder geneigd zijn tot actie als jij een oplossing biedt. Hoe bereik je dat op je landingspagina?

  • Breng onder de aandacht wat iemand verliest als hij je aanbod niet gebruikt, niet alleen wat hij wint als hij dat wel doet. Volgens de ‘theorie van verliesaversie’ zet de pijn van iets verliezen mensen eerder aan tot actie dan het plezier van iets winnen. Ook al hebben beide dezelfde waarde. Met andere woorden, wanneer we €50 verliezen voelen we relatief veel meer pijn dan dat we geluk ervaren wanneer we €50 winnen.
  • Neem verwijzingen naar de pijn op in recensies van andere gebruikers. Ervaringen van anderen zijn sowieso erg effectief, en je kunt ze prima inzetten om je lezer te confronteren met zijn probleem.

Verzand dus niet (direct) in een uitgebreide technische specificatie van je product of een opsomming van alle video’s en opdrachten van je online cursus, maar begin met het illustreren van een pijnpunt dat je lezer herkent. Om vervolgens natuurlijk tot de conclusie te komen dat jouw product of dienst de ideale oplossing is voor die pijn.

Vergeet ook de winst niet

Oké, het benoemen van de pijn is belangrijk, maar dat betekent niet dat je de voordelen van je aanbod helemaal moet negeren. Uiteindelijk wil iedereen naast pijn vermijden ook plezier ervaren. Laat dus vooral zien hoe jouw aanbod positiviteit en plezier brengt. En leg uit hoe je product naast de functionele rol voorziet in een emotionele behoefte.

Stel, je verkoopt sportschoenen. Dan verkoop je niet alleen schoeisel, maar bijvoorbeeld ook aanzien, hipheid, stevigheid en voldoening. Breng ook dit onder de aandacht. Deze landingspagina is hier een goed voorbeeld van:

Noem alle contactmogelijkheden

Je wilt natuurlijk overkomen als een betrouwbaar bedrijf dat goed en makkelijk bereikbaar is in het geval van problemen. Het benoemen van meerdere contactmogelijkheden, zoals een telefoonnummer, een fysiek adres, een e-mailadres en een contactformulier, helpt hierbij.

Geef op de een of andere manier garantie

Het benoemen van garantie overtuigt potentiële klanten sneller. Het geeft ze een gevoel van veiligheid en bevestiging. Alleen al het gebruik van het woord ‘garantie’ vergroot de kans op een conversie. Bij gebrek aan een duidelijke productgarantie (zoals tevredenheidsgarantie, geld terug, etc.) kun je je creativiteit gebruiken en een ander soort garantie verzinnen, zoals een no spam-garantie, zongarantie of succesgarantie.

Sluit af met een sterke call-to-action

Last but not least, en misschien wel het allerbelangrijkste onderdeel van je landingspagina: de call to action. De rest van de pagina is tenslotte volledig gericht op het onder de aandacht brengen hiervan. Het is wat je bezoekers uiteindelijk omzet in klanten. Gebruik bij voorkeur een knop, want mensen zijn inmiddels geprogrammeerd om op knoppen te klikken. En geef deze dan meteen een opvallende kleur, zodat hij ook goed in het oog springt.

Nu ben ik natuurlijk ook heel benieuwd wat je van mijn landingspagina vindt.

Over de auteur: Eric van Hall is oprichter en eigenaar van CopyRobin.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op sociale media: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

1 Reactie

Gregory - DGTLhub

Bedankt Eric voor dit handig overzicht.
Ook van belang is dat je sommige landingspagina’s kunt laten indexeren in en probeert te scoren in Google.
Maar minstens even belangrijk zijn landingspagina’s die je enkel gebruikt voor Google Ads. Deze laatste worden dan best niet geïndexeerd in Google.

Na het opmaken van je landingpagina is het ook belangrijk om deze te blijven verbeteren adhv A/B testen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond