-

Overstappen naar een headless platform of niet? De belangrijkste afwegingen

De overstap naar een headless e-commerceplatform is voor veel bedrijven de logische volgende stap. Vaak is dat waar, maar niet altijd. Hoe werkt headless, wat zijn de voor- en nadelen, en wat zijn de afwegingen om er wel (of niet) aan te beginnen?

Toen e-commerce in de jaren negentig opkwam was er maar één echt online kanaal: websites voor desktop computers. Die situatie heeft lang stand gehouden, tot de jaren 2011/2012. Toen begon langzaam het gebruik van mobiele telefoons voor online aankopen toe te nemen. In de jaren die daarop volgden is mobile commerce enorm gegroeid in gebruik. Maar ook andere kanalen zoals sociale media en marketplaces zoals Amazon, Bol.com en eBay zijn enorm gegroeid in gebruik. En er komen steeds meer nieuwe technologieën bij.

Een goede multi- of omnichannelstrategie stelt de klant centraal en probeert hem of haar optimaal te bedienen door middel van meerdere kanalen, waar en wanneer dan ook. Om al deze kanalen goed te kunnen bedienen is goede e-commercesoftware cruciaal. Waar in het verleden e-commercesoftware vaak volledig gericht was op websites voor desktop computers, is daar door de groei van het aantal kanalen inmiddels verandering in gekomen.

Headless e-commerce

Headless e-commerce is een aanpak van e-commerce die volledig gericht is op het bedienen van meerdere kanalen vanuit één systeem. Het grootste verschil met traditionele systemen is dat headless oplossingen al hun functionaliteiten beschikbaar maken via API’s. In de praktijk betekent dit dat je, in tegenstelling tot de meer traditionele oplossingen, zelf de presentatielaag moet ontwikkelen.

Het ontbreken van deze presentatielaag (bijvoorbeeld een website of een mobiele app) klinkt in eerste instantie misschien als een nadeel, maar headless geeft organisaties juist de kans om een unieke gebruikerservaring te realiseren. Verschillende kanalen hebben immers baat bij compleet verschillende manieren van presenteren. Een app of website die geoptimaliseerd is voor een mobiele telefoon is compleet anders dan een chatbot, een voice assistent, of een koppeling met een marketplace. Het aantal kanalen groeit enorm hard op dit moment en het is dus verstanding om hier snel op in te kunnen spelen.

Alleen data, logica en koppelingen

Een headless e-commerceplatform bevat dus enkel de data, de “logica” en koppelingen met andere systemen. “Data” zijn bijvoorbeeld de artikelen, de productgroepen, prijzen, productafbeeldingen en andere productinformatie, enzovoort. Bij “logica” kun je bijvoorbeeld denken aan het berekenen van verzendkosten, promoties, BTW, etc. En voorbeelden van koppelingen met externe systemen zijn verbindingen met payment providers, logistieke verezendsoftware, ERP-systemen, PIM (Product Information Management) en facturatiesystemen.

Bron afbeelding: Amplience.

Een headless e-commerce platform neemt dus veel functionaliteit voor zijn rekening, maar niet het visuele gedeelte, de front end. En daarin zit precies de kracht.

De onderliggende technologie die dit alles mogelijk maakt is de zogeheten API (Application Programming Interface). Dit is een manier waarop softwaresystemen efficiënt met elkaar kunnen communiceren. Headless e-commerce platforms zijn “API-driven”, dat wil zeggen dat alle functionaliteit via een API ontsloten kan worden. Dit maakt het mogelijk om er front end-systemen, zoals een website en een chatbot, aan te koppelen, maar zorgt er ook voor dat het eenvoudig is om het e-commerceplatform te koppelen aan bijvoorbeeld een ERP voor voorraadbeheer en facturatie.

Traditioneel of headless?

Er zijn verschillende afwegingen die je als bedrijf kunt maken voordat je de keuze maakt tussen headless of een traditionele aanpak. De benodigde ontwikkeltijd en de schaalbaarheid kennen grote verschillen als je voor deze keuze staat. Traditionele architecturen zijn technisch relatief eenvoudig en tijdsefficiënt. Een nieuw systeem opzetten met gebruik van een traditionele architectuur kost minder tijd dan het geval is bij een headless architectuur. Een traditionele aanpak is daarom met name geschikt voor websites voor kleinere e-commercebedrijven.

Als ‘standaard’ niet goed genoeg is zal een traditioneel platform waarschijnlijk niet de geschikte oplossing zijn. Deze platformen bieden namelijk minder ruimte voor maatwerk of personalisatie. En ontwikkelaars moeten vertrouwen op aangeboden thema’s, templates en plugins om de functionaliteiten van een systeem uit te breiden. Ook integraties met externe systemen met het gebruik van plugins is niet zo gestroomlijnd als met met het gebruik van een API.

Headless architecturen zijn per definitie ontwikkeld met het oog op schaalbaarheid. Waar de initiële time-to-market langer zal zijn bij single-platform, kunnen nieuwe integraties en/of kanalen vervolgens wel een stuk sneller worden ontwikkeld. Dit komt, zoals gezegd, doordat bij een headless architectuur nieuwe kanalen gebruik maken van de content en andere integraties van het reeds ontwikkelde headless platform.

Flexibiliteit

Flexibiliteit is een van de grootste voordelen van headless e-commerce. Het realiseren van ambitieuze ontwerpen en unieke gebruikerservaringen zijn vaak hetgene wat het verschil kan maken voor een klant om over te gaan tot aankoop van een product of gebruik te maken van een dienst. Dit zijn zaken die kunnen helpen om de commerciële prestaties van een systeem te verbeteren. Waar traditionele e-commerce-oplossingen vaak beperkt zijn tot standaard thema’s en templates, kan bij een headless oplossing alles tot in detail naar wens worden aangepast.

Daarnaast biedt deze flexibiliteit ook de mogelijkheid om razendsnel te reageren op nieuwe trends, en stelt het bedrijven bijvoorbeeld ook in staat om te experimenteren met verschillende gebruikerservaringen en A/B-tests om zo uit te zoeken wat resulteert in de hoogste conversieratio’s. Hierdoor is het voorblijven van de concurrentie en de innovatiecurve  haalbaarder én helpt het bedrijven om hun online klantervaringen naar een hoger niveau te tillen.

Prestaties

Naast de ontwikkeltijd, schaalbaarheid en flexibiliteit zijn de snelheid en betrouwbaarheid van een e-commerceplatform misschien wel de belangrijkste succesfactoren. Zo is een verbetering in de website-snelheid van 0,1 seconde al goed voor een stijging van 10% in uitgaven van consumenten.

Traditionele e-commerce systemen bieden uitgebreide standaardfunctionaliteiten aan, hetgeen invloed heeft op de laadtijden en de betrouwbaarheid van een website. Een headless e-commercesysteem, daarentegen, heeft een architectuur waarbij onderdelen geïsoleerd van elkaar werken, waardoor de betrouwbaarheid en prestaties vele male hoger zijn.

Zo blijkt dat een vertraging van de laadtijd met 2 seconden van een pagina leidt tot een toename in bounce rates (het percentage bezoekers dat op je site landt en vertrekt zonder een tweede pagina te bekijken) van meer dan 50% procent en dat conversieratio’s 37% lager waren.

Bron: Headless Commerce Summit by Netlify

Kosten

Een ander belangrijk aspect dat meetelt in de keuze tussen traditionele of headless e-commerceoplossingen zijn de kosten. In het algemeen zijn de initiële kosten bij de ontwikkeling van een traditioneel platform lager, omdat veel functionaliteit klaar voor gebruik wordt aangeleverd. Dit heeft ook nadelen, zoals bijvoorbeeld een gebrek aan schaalbaarheid, flexibiliteit en prestaties, zoals we al zagen.

Met de opkomst van smartphones en andere slimme oplossingen zoals augmented reality, voice assistants en andere apparatuur is de vraag naar omnichannel-oplossingen steeds groter. Bij een headless e-commercesysteem is de ontwikkeling van de basis van een platform hoger, maar zijn daarop volgende touchpoints een stuk eenvoudiger en goedkoper om te ontwikkelen. Dit is bij traditionele systemen een stuk lastiger en duurder.

Conclusie

Technologie, concurrentie en nieuwe spelers op de markt zullen de verwachtingen van klanten alleen maar meer verhogen. Headless kan een belangrijke rol gaan spelen in deze wereld, al is het belangrijk om te beseffen dat sommige nadelen van traditionele oplossingen ook voorkomen bij een headless systeem. Anderzijds biedt een headless systeem ook voordelen. De keuze hangt af van de individuele situatie en ambities van een bedrijf.

Een headless oplossing is aan te bevelen als:

  • Een multi- of omnichannelstrategie van belang is, nu of in de toekomst
  • Een team ontwikkelaars ter beschikking staat en/of er budget is voor externe specialisten
  • Vrijheid in de keuze van technologie van belang is
  • Een unieke gebruikerservaring creëren van belang is;
  • Een schaalbare oplossing nodig is voor toekomstige groei en uitbreiding van het platform.

Over de auteur: Egon Meijers is Teamlead Complex E-Commerce & Software Developer/Consultant bij Kabisa.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

1 Reactie

Jan-Willem van Bremen

Super goed artikel!!! Go headless!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond