-

Wat kunnen marketeers met reviews?

Beoordelingen zijn een belangrijk onderdeel van de marketingmix. Als je ze juist inzet, leiden reviews tot een hogere doorklikratio, een grotere kans op een aankoop en meer kwalitatieve traffic. In deze blog geven we tips om dit te bereiken.

Onze ervaring is dat door reviews handig te gebruiken de conversie en het websiteverkeer stijgen. Er zijn drie gebieden waarop beoordelingen de meeste impact hebben: pay-per-click advertising, SEO en e-mailmarketing.

Pay-per-click

Gemiddeld is 20 procent van de online bestellingen afkomstig uit de betaalde zoekresultaten. Alles wat bijdraagt aan het verbeteren van het rendement van de pay-per-click (PPC) advertenties is dus meegenomen. Dat kan bijvoorbeeld met behulp van verkopersbeoordelingen op Google of door zelf beoordelingen in de advertentie op te nemen.

  • Verkopersbeoordelingen op Google

Als een bedrijf in twaalf maanden tijd minstens 150 beoordelingen heeft verzameld met een score van 3,5 sterren of hoger, dan toont Google deze score in AdWords-tekstadvertenties en in Shopping. Er wordt dus direct social proof geleverd in advertenties. De doorklikratio stijgt, waardoor de kwaliteitsscore verbetert. Oftewel: je hebt meer traffic voor hetzelfde budget.

  • Zelf beoordelingen in de advertentie opnemen

Rush49 is een Amerikaans bedrijf dat activiteiten aanbiedt, zoals walvisexcursies, food festivals en klimcursussen. Door beoordelingen te gebruiken in hun advertenties nam de doorklikratio toe met 60 procent. De conversieratio van PPC-traffic steeg met 94 procent en de kosten per conversie daalden met 21 procent.

Rush49 realiseerde deze verbeteringen door klantbeoordelingen te citeren in de tekst van de advertentie, in combinatie met populaire trefwoorden (zoals een merknaam en productcategorie).

Search Engine Optimisation (SEO)

Organisch zoeken blijkt goed voor 21,8 procent van de online aankopen. Beoordelingen kunnen een bijdrage leveren aan het organische verkeer in de vorm van customer-generated content en rich snippets.

  • Belang van customer-generated content

Zoals bekend hanteert Google algoritmen die bepalen wat de volgorde is van organische zoekresultaten. Beoordelingen worden op twee manieren als positief beoordeeld door de zoekmachine. Ten eerste verhogen reviews de hoeveelheid tekst op de individuele productpagina’s. Hoe meer tekst, hoe hoger de waarde van de pagina en des te beter Google begrijpt waar het over gaat. Ten tweede is de tekst van elke beoordeling uniek. Ook dit verhoogt de waarde van de pagina voor Google.

  • Rich snippets

Door een stukje code aan de template van productpagina’s toe te voegen, worden sterwaarderingen zichtbaar in de organische resultaten van Google. Hierdoor valt je bedrijf, merk of product meer op in het overzicht, wat leidt tot meer traffic. Dit wordt een rich snippet genoemd.

E-mailmarketing

E-mailmarketingcampagnes zijn goed voor 18,4 procent van alle e-commerce transacties. Deze mailings lenen zich bij uitstek om de verschillende aspecten van een beoordeling voor het voetlicht te brengen.

  • Welkomstcampagnes

Voor de meeste klanten is de welkomstcampagne het kennismakingsmoment met je bedrijf. Dit is dus het moment om een goede eerste indruk te maken. Dat kan door in de header of footer de sterwaardering mee te nemen en in elke mail een andere klantbeoordeling te laten zien. Verder is het handig om de hoogst gewaardeerde producten – mits relevant voor deze klant – te laten zien.

  • Betrouwbaarheid

Ook voor bestaande klanten is het belangrijk dat ze bewijs krijgen van de betrouwbaarheid van je bedrijf. Dit kan door net als in de welkomstcampagne de sterwaardering en/of klantbeoordelingen te vermelden in de mail. Maar je kunt ook een campagne toespitsen op social proof, bijvoorbeeld door de best beoordeelde producten van de maand te tonen of te bedanken voor het toegekende aantal sterren.

En er is meer

Dit zijn drie elementen uit de marketingmix, maar er zijn er natuurlijk meer. Ook op de website, in fysieke winkels, op social media, productverpakkingen enzovoorts kunnen beoordelingen worden ingezet om de betrouwbaarheid en kwaliteit van het bedrijf te benadrukken. Meer weten? In deze handleiding vind je naast de bovengenoemde zes nog twaalf handige manieren om reviews voor je te laten werken. Met als gevolg: meer traffic, meer nieuwe klanten en meer conversie.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond