-

Slim replatformen: van focus op onderhoud naar continue innovatie

Klantverwachtingen veranderen voortdurend, en voor bedrijven is het een uitdaging om hier in mee te gaan met hun e-commerceplatform. De grootste uitdaging is om te focussen op waarde en je organisatie te laten meebewegen met de techniek.

Om die redenen wordt bij replatforming steeds vaker gekozen voor een best-of-breed-aanpak. Dat klinkt complex, maar door klein te beginnen maak je snel de juiste stappen.

Het vervangen van een e-commerceplatform kan vele goede redenen hebben: profiteren van nieuwe technologieën, het verlagen van de onderhoudskosten en kunnen blijven voldoen aan de voortdurend evoluerende klantverwachtingen. Het grote pijnpunt bij oudere platforms is dat het budget steeds meer aan onderhoud opgaat in plaats van aan innovatie en ontwikkeling. Hierdoor stagneert de groei van het bedrijf. Het overheersende gevoel is dan vaak: nu moeten we wel overstag. Maar hoe pak je replatforming precies aan?

De keuze is echt reuze

Oude platforms zijn vaak monolithische systemen die alle functies rondom de online business dekken, van commerce, CMS, search en betalingen, tot PIM, logistiek, marketing automation en CRM. Dit biedt weliswaar eenvoudig beheer en out-of-the-box-functionaliteiten, maar dat maakt het ook lastiger om jezelf online te onderscheiden.

Kort gegegd: de monoliet kan alles, maar excelleert nergens in. De eenheidsworst van zo’n full suite staat in schril contrast met de modernere best-of-breed-aanpak, waarin je voor elk onderdeel een specifieke oplossing kunt kiezen. Daardoor ben je veel vrijer om de klantbeleving neer te zetten die precies past bij jouw merk. Dat betekent echt wel dat je dus ook veel meer keuzes moet maken.

De grote valkuil daarbij is om voor elk onderdeel een uniek product te selecteren, puur omdat het kan. Met bijvoorbeeld zes onderdelen en drie mogelijke leveranciers per onderdeel, kost de selectieprocedure je ongelofelijk veel tijd. Bovendien gooi je zo ook de zaken die goed zijn ingericht overboord. Gelukkig hoeft die keuze niet zo intimiderend te zijn: je kunt gerust onderdelen zoals CRM, ERP of logistiek in stand houden en besluiten om die pas veel later te vervangen. Richt je juist op die onderdelen waar de meeste pijn zit. Stel jezelf de vraag: waar gaat het nú mis?

Focus op waarde, niet op techniek

Replatforming begint met een grondige analyse van je bestaande platform. Onderzoek welke functionaliteiten daadwerkelijk waarde toevoegen. Vaak is er veel gebouwd, terwijl de klantbeleving en omzet afhankelijk zijn van slechts een beperkte set functionaliteiten. Beoordeel per onderdeel of een best-of-breed-oplossing echt noodzakelijk is.

  • Waar zitten de knelpunten in je bedrijfsprocessen?
  • Hoe cruciaal is dit onderdeel voor de klantbeleving en het succes?
  • Heb je voor elk onderdeel wel een high-end-oplossing nodig, 0f is het belangrijker om de basis goed op orde te brengen?

Een best-of-breed-oplossing heeft immers ook nadelen: wanneer je van één systeem naar een samengesteld platform gaat, moeten de onderdelen aan elkaar worden gekoppeld zodat de processen kunnen samenwerken. Deze uitdaging heb je niet bij een full-suite platform. Medewerkers moeten ook leren werken met al die nieuwe onderdelen.

Deze orkestratie is wat replatforming zo complex kan maken – klein beginnen is daarom sterk aan te raden. Vaak zijn er maar twee of drie systemen met echte pijnpunten waar snelheid gewenst is, zoals de commerce engine, CMS en search. Verkoop je in meerdere landen, dan kun je eerst beginnen in het kleinste land, waar vaak minder functionaliteiten nodig zijn. Daarmee kun je testen en ervaringen opdoen voordat je in de grotere landen begint.

Blauwdruk

Door je te richten op waarde en klein te beginnen, maak je replatforming beter behapbaar. Met een accelerator kun je vervolgens echte snelheid maken: dit is een beproefde samenstelling van onderdelen, best practices en processen die zich hebben bewezen in de praktijk. Deze blauwdruk geeft je een solide aanpak die de implementatietijd, kosten en complexiteit van een replatforming aanzienlijk vermindert. Bovendien creëer je hiermee een stevige basis waarop je effectief kunt werken aan je innovatiedoelen.

Nadat de basis stevig staat en essentiële functionaliteiten snel zijn opgezet, kun je het platform verder finetunen om aan de specifieke behoeften van de business te voldoen. Je bent niet meer het wiel opnieuw aan het uitvinden, terwijl je wel de flexibiliteit en mogelijkheden in huis haalt om de klantbeleving vorm te geven.

Van ‘big bang’ naar geleidelijke verandering

De overstap van full-suite naar best of breed is niet alleen een technologische omslag: ook de organisatie en werkprocessen moeten veranderen. In plaats van een big bang waarin je dé leverancier kiest die alle onderdelen biedt, ga je naar geleidelijke verandering waarbij je doorlopend het platform ontwikkelt.

De snelheid van die ontwikkeling wordt vooral bepaald door je organisatie, niet door de techniek. Wil je sneller ontwikkelen en innoveren, dan is er verandermanagement nodig. Hiermee omarm je als organisatie verandering en word je toekomstbestendiger.

‘Best practices’ voor toekomstbestendige replatforming

Is het tijd om van je one-size-fits-all-platform over te stappen naar een best-of-breed-platform? Dan helpen deze best practices uit onze dagelijkse praktijk je om de juiste keuzes te maken:

  • Succes omvat meer dan techniek – Een nieuw platform opbouwen is één. Het ook succesvol laten draaien is een tweede. Medewerkers en teams zullen anders moeten leren werken door nieuwe technologieën en processen.
  • Vergeet stakeholdermanagement niet – Replatforming komt op de agenda wanneer de noodzaak niet langer te negeren valt, vaak geïnitieerd door de IT-afdeling. De valkuil is om er vervolgens een puur IT-traject van te maken, terwijl afdelingen als sales, marketing, service, legal en product er mee moeten werken. Maak er een multidisciplinair team van.
  • Van onderhoud naar innovatie – Waar bij oude platforms het zwaartepunt ligt bij onderhoud, verschuift dat bij een nieuw platform naar innovatie. Die verschuiving vraagt om nieuwe competenties en vaardigheden binnen de IT-afdeling. Het meedraaien van je teamleden in het team van de implementatiepartner bevordert een goede overdracht.
  • Houd de focus vast – Met nieuwe technologieën komen nieuwe functionaliteiten en mogelijkheden om de klantbeleving verder te verbeteren. Vergaloppeer jezelf daar niet in: focus op wat je daadwerkelijk operationeel kunt krijgen. Zo voorkom je dat je in tijdnood komt en sommige dingen toch niet blijken te kunnen, of dat de organisatie halsoverkop moet meebewegen.
  • Blijf innoveren – Richt een continuous discovery & delivery proces in om innovatie constant te stimuleren. Stel daarvoor een multidisciplinair team samen dat het innovatie-routeplan vult op basis van feedback van klanten, toegevoegde waarde en duidelijke doelen. Maak je voortgang meetbaar zodat je successen kunt evalueren en continu kunt verbeteren.
  • TCO als business case – Het lastige van replatforming is het onderbouwen met een business case. Iedereen denkt wel dat het nodig is, maar hoe maak je succesvol replatformen tastbaar? Een goede KPI hiervoor is de TCO, (Total Cost of Ownership). Wat kost je platform op dit moment aan onderhoud om het draaiend te houden? Hoe zal dit zijn bij je nieuwe platform? Hoeveel budget maak je zo vrij voor innovatie?

Over de auteur: Michiel Tielemans is Managing director bij Lab Digital.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond