-

De belofte van composable waarmaken met ‘accelerators’

Composable Commerce kan lastig zijn: doordat je voor elke functionaliteit een aparte oplossing kunt kiezen, worden selectie, implementatie en onderhoud al snel complex. Digital agencies kunnen uitkomst bieden door met ‘accelerators’ een brug te vormen tussen de monoliet en volledig open Composable.

Het voordeel van Composable Commerce heeft ook een keerzijde: de grote flexibiliteit en keuzemogelijkheden maken dat het maken van de juiste keuzes al snel complex wordt. Accelerators pakken dit probleem aan met een herbruikbare front-end, vooraf gebouwde componenten, en integraties van een aantal SAAS-oplossingen. Daarmee mitigeer je de nadelen en wordt Composable Commerce haalbaarder voor middelgrote bedrijven.

Steeds meer bedrijven omarmen Composable: je kunt de beste oplossingen implementeren voor de bedrijfsvoering, beheerskosten verlagen en snel en flexibel inspelen op toekomstige behoeften. Naast alle beloftes en voordelen worden ook de bijbehorende uitdagingen meer bekend. Composable resulteert bij elke implementatie in een unieke blokkendoos met componenten die je op de juiste plekken aan elkaar moet verbinden. Dat maakt een best-of-breed-aanpak mogelijk, maar betekent ook meer complexiteit voor het overzien van de blokkendoos, de leverancierkeuzes, de verbindingen en het onderhoud.

Voor bedrijven met diepe zakken en grote interne IT-teams is dat allemaal wel te overzien, maar ook daar duurt het langer voordat voordelen als snellere een time-to-market en flexibiliteit zijn behaald. Niet elk Composable-project levert op wat er was beloofd, of loopt zelfs halverwege vast. De hoge verwachtingen worden niet gehaald en Composable belandt afgedankt in de la als de zoveelste silver bullet. Hoe nu verder?

De belangrijkste doelen bij replatforming

Voordat je verder kunt, zul je eerst moeten kijken hoe je hier bent gekomen. De keuze voor Composable wordt geleid door eerdere teleurstellingen met de alles-in-een of monolithische aanpak. Feitelijk wil je de voordelen van de monoliet combineren met de voordelen van Composable:

  • Snelle initiële time-to-market
  • Minimale risico’s
  • Flexibiliteit en wendbaarheid voor verdere doorontwikkeling en innovatie
  • Geen vendor lock-in
  • Lage total cost of ownership
  • Nooit meer opnieuw platformen

Wat er vaak misgaat in de praktijk is dat na een uitgebreid selectietraject eerst een keuze wordt gemaakt voor bijvoorbeeld een SAAS-commerceplatform, CMS en search-oplossing. Vervolgens wordt tijdens de implementatie het wiel opnieuw uitgevonden rondom de architectuur, de front-end en integratie van de verschillende oplossingen.

Een andere veel voorkomende fout is het replatformen op basis van like-for-like, waarbij de oude functionaliteit wordt nagebouwd in de nieuwe oplossing. Er moet dus goed worden nagedacht over de nieuwe mogelijkheden tot waardecreatie en hoe een bepaalde functionaliteit het best tot zijn recht komt in de nieuwe opzet. Het kan dus ook zijn dat oude functionaliteit geen plek meer heeft in de nieuwe oplossing omdat die weinig waarde meer biedt. Zogeheten accelerators maken deze overstap sneller en duurzamer.

De overstap naar Composable vereenvoudigen met ‘accelerators’

Accelerators fungeren als een blauwdruk voor een specifiek doel, zoals een white-label front-end van een webshop, het ontsluiten van de SAAS-componenten naar deze front-end of het onderling integreren ervan. Ze omvatten integraties, SDK’s, libraries, services, methodes en best practices.

Accelerators worden vooral aangeboden door digital agencies en system integrators die daarmee hun klanten een bewezen en praktijkgerichte oplossing bieden. Accelerators helpen fouten te minimaliseren, brengen een gestandaardiseerde aanpak en zorgen zo voor een hogere kwaliteit. Het biedt bedrijven een snelle livegang en development-uren kunnen worden ingezet voor functionaliteit met onderscheidend vermogen in plaats van het opnieuw uitvinden van het wiel. Bovendien kunnen interne developmentteams snel worden ingezet, met als voordeel dat ze na livegang zelfstandig of in samenwerking zaken kunnen doorontwikkelen. Daarmee wordt een proof-of-value-traject ook een interessante optie.

Een accelerator brengt vorm in het IT-landschap en biedt een totaaloplossing, waarmee het weer doet denken aan een monoliet. Het grote verschil is echter dat je met deze aanpak wel eenvoudig onderdelen kunt toevoegen of vervangen, en dat is een stuk lastiger bij een echte monoliet.

‘Best practices’ voor replatforming

Wie snel de overstap van een monoliet naar Composable Commerce wil maken en tegen de bijbehorende nadelen loopt, komt daarom op een gegeven moment uit op accelerators. Neem daarbij de volgende best practices in overweging:

  • Focus op je core business
    Vind de beste oplossingen voor jouw bedrijfsspecifieke processen, of maak deze zelf waar nodig, precies zoals SLBdiensten deed. Gebruik accelerators als startpunt voor een snelle realisatie van je MVP.
  • Wees kritisch op je eigen processen
    Accelerators komen met specifieke integraties, bijvoorbeeld voor betaalproviders. Dat scheelt een hoop ontwikkeltijd, maar het kan betekenen dat je van betaalprovider moet wisselen. Voor online partijen is dat niet zo moeilijk, maar dat ligt anders voor partijen met fysieke winkels. Maak daarom een goede inventarisatie van je behoeften en processen zodat je helder krijgt welk maatwerk er overblijft.
  • Begin waar het pijn doet
    Denk aan: een marketingteam dat niets kan doen omdat de ervaring en campagnes vastgeketend zijn in een monoliet, of orders die verkeerd worden geleverd. Kijk waar de meeste businesswaarde zit en bepaal dan wat de toegevoegde waarde is van accelerators. Hiermee maak je je traject beter beheersbaar en levert het direct waarde op. De keuze om in een keer alles te vervangen met Composable is risicovol en af te raden.
  • Werk met echte data
    Maak zo vroeg mogelijk in het ontwikkelproces gebruik van echte bedrijfsdata en niet van dummy data. Zo kun je direct checken: klopt het allemaal wat ik gemaakt heb en gaat dit echt zo werken in de praktijk?
  • Kiezen is kostbaar
    Voor het kiezen van een monoliet overweeg je een aantal leveranciers. Bij Composable kun je voor elk onderdeel de beste oplossing kiezen, waardoor je al snel tientallen leveranciers zult moeten overwegen. Vaak zijn de accelerators van een digital agency gebaseerd op voorkeuren en ervaringen met een selecte set aan oplossingen. Kijk in dit geval of deze oplossingen voldoen aan de eisen en wensen van jouw bedrijf.
  • Wees scherp op wat je koopt
    Net zoals we eerder bespraken waar je op moet letten bij het selecteren van een composable leverancier zijn accelerators er ook in vele vormen en maten. Let er op dat een accelerator niet resulteert in een vendor lock-in door de achterliggende aanbieder. Een goede aanbieder zorgt ervoor dat de accelerators je de vrijheid en flexibiliteit bieden die hoort bij Composable.
  • Dit is niet het einde maar pas het begin
    Vaak hebben bedrijven ook hun eigen developmentteams en wordt alleen de initiële replatforming (gedeeltelijk) uitbesteed. Het is dus uitermate belangrijk dat deze teams tijdens het project worden ge-onboard op het nieuwe developmentproces en de accelerators zodat er na het project zowel een solide basis staat qua platform, als qua kennis voor doorontwikkeling.
Accelerators in de praktijk

De inzet van accelerators biedt bedrijven een snelle overstap naar Composable. Je moet er wel op letten dat accelerators meer omvatten dan alleen snelle verbetering en een commerciële hefboom. Een goede set aan accelerators komt voort uit de juiste engineering-cultuur en maakt het mogelijk om na een snelle livegang te blijven innoveren en doorontwikkelen. Op deze manier maken accelerators de belofte van Composable waar voor duurzame replatforming en wordt Composable toegankelijk en haalbaar voor middelgrote bedrijven.

Over de auteur: Gijs Edelbroek is Strategy director bij lab digital.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social media: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond