-

Usability testing: 8 methoden en 25 online tools

Gedurende een usabilitytest is het mogelijk te achterhalen op welk moment, waar en waarom bezoekers vastlopen tijdens het gebruik van bijvoorbeeld een website. Tevens wordt inzicht verkregen in de verwachtingen van een bezoeker. Via de test worden knelpunten en problemen vastgesteld zodat deze verbeterd kunnen worden. Doel hiervan is een bezoeker (sneller) zijn of haar doel(en) laten bereiken, met een verbeterde gebruikerservaring en hogere klanttevredenheid tot gevolg.

Bedrijven kunnen tegen bepaalde vragen aanlopen zoals ‘waarom haken onze bezoekers op punt X af?’ of ‘wat zijn de behoeften en/of verwachtingen van onze bezoekers’? Usability testing is dan het perfecte middel om antwoorden op deze vragen te krijgen. Punten waarop een website getest kan worden, zijn onder andere:

  • functionaliteit
  • content
  • navigatie
  • interactie
  • lay-out.

Een usabilitytest kan via diverse methoden en in iedere fase van het ontwikkel- en verbetertraject van een website worden ingezet.

Methoden & online tools
In dit artikel komen diverse uiteenlopende methoden aan bod, zoals mousetracking, eyetracking, user testing, design/memorytesten, user feedback, cardsorting, A/B testing en analytics. Per methode worden verschillende online tools aangedragen waarmee usabilitytesting gemakkelijk, voordelig en soms zelfs gratis uit te voeren is. Gebruik de methoden als hulpmiddel om antwoord te krijgen op probleemvragen.

Let op: bepaal allereerst de doelstelling(en) van de test en bekijk daarna via welke methoden deze doelen gerealiseerd kunnen worden. Wilt u bijvoorbeeld weten of een bezoeker zonder belemmeringen een bestelling kan plaatsen? Wilt u weten of de navigatiestructuur van de website logisch is ingericht? Of bent u benieuwd of de lay-out de doelgroep aanspreekt? Iedere probleemvraag vergt een unieke aanpak. De keuze van één of meerdere methoden is daarom afhankelijk van wat u exact wilt onderzoeken.

1. Mousetracking
Verkrijg inzicht in de muisbewegingen en klikken van bezoekers. Naast muisbewegingen en klikken is het bijvoorbeeld ook mogelijk om scrollgedrag binnen een pagina in te zien, zo wordt inzichtelijk hoever uw bezoekers naar beneden scrollen. Via visuele heatmaps wordt eenvoudig inzicht verkregen in alle klikken en bewegingen.

1 Mousetracking

2. Eyetracking
Middels eyetracking is het mogelijk de oogbewegingen van bezoekers te registreren. Hieruit kan naast het blikverloop en de kijkvolgorde ook worden afgeleid hoelang een bezoeker ergens naar kijkt. Door oogbewegingen van bezoekers te combineren in bijvoorbeeld een heatmap is het mogelijk om patronen in kijkgedrag in kaart te brengen. Via deze methode kunt u er bijvoorbeeld achter komen of essentiële informatie wordt waargenomen.

2 Eyetracking

3. User testing
Vraag bezoekers om uiteenlopende opdrachten uit te voeren op uw website, die aansluiten bij de verschillende doelen van de site. Op deze manier kunt u achterhalen of zij problemen ondervinden en waardoor deze problemen veroorzaakt worden. Onderstaande tools maken gebruik van ‘remote user testing’ en zijn zeer voordelig ten opzichte van de klassieke methode, waarbij een testlab tegen hoge kosten speciaal voor de doelgroep wordt ingericht. Eén kanttekening; enkele tools hebben een eigen testpanel.

3 User Testing

4. Memory-/designtest
Het doel van een webpagina moet in één oogopslag duidelijk zijn voor een bezoeker. Via een memory-/designtest krijgen testpersonen slechts enkele seconden een screenshot van een webpagina te zien en is het mogelijk hen daar vragen over te laten beantwoorden. Zo krijgt u inzicht in wat een webpagina oproept bij uw bezoeker en of zij het doel ervan begrijpen.

4 Memory designtest

5. User feedback & (exit) surveys
Gebruik de input van bezoekers om uw website te verbeteren. Laat bezoekers op een eenvoudige wijze feedback en suggesties geven, bied hen de mogelijkheid om (latente) problemen te melden, stel bezoekers eenvoudige vragen en geef ze de mogelijkheid om complimenten te geven. Het ‘beoordelen’ van specifieke content behoort ook tot de mogelijkheden. Via user feedback verkrijgt u doelgerichte informatie om (delen van) uw website gebruikersvriendelijker, vollediger, overzichtelijker en begrijpelijker te maken.

5 User Feedback

6. Cardsorting
Een overzichtelijke navigatiestructuur is een belangrijk onderdeel voor een optimale usability. Met cardsorting is het mogelijk om op een laagdrempelige en speelse wijze de navigatiestructuur van een website in kaart te brengen. Via deze methode categoriseert men op kaartjes geschreven onderwerpen in groepen met als doel te komen tot een informatiestructuur die voldoet aan de verwachtingen van de bezoeker. Cardsorting kan zowel individueel als in groepen plaatsvinden.

6 Card Sorting

7. A/B- en multivariate testing
Welke versie van een webpagina of element op een webpagina is het meest effectief? Via A/B- en multivariate testing worden diverse webpagina’s of elementen ervan beurtelings getoond aan uw bezoekers. Maar welke pagina of welk element scoort de hoogste conversie? Via deze kwantitatieve onderzoeksmethode is het onder andere mogelijk om inzichten uit user testing meetbaar te maken.

7 AB Multivariate Testing

8. Analytics
Als laatste methode biedt data uit analyticspakketten een schat aan informatie over bijvoorbeeld in-page statistieken, gemiddelde tijd op een pagina, bounce- en verlatingspercentage, site-search en bijvoorbeeld informatie uit trechters. Uit deze gegevens kan men de aanwezigheid van mogelijke knelpunten ontdekken. De ‘waarom’ vraag is echter moeilijker te achterhalen. Deze kan vervolgens via aanvullend (kwalitatief) gebruikersonderzoek getoetst worden.

8 Analytics

Heeft u ervaring met één of meerdere van deze tools? Of heeft u aanvullingen? Deel dit dan met de rest van de lezers in de reacties.

Deel dit bericht

5 Reacties

Peter Boersma

Het zou Geoffrey sieren als hij, naast het (overigens uitstekende) web analytics tool van zijn werkgever, ook enkele andere tools in die categorie zou noemen, net zoals hij de overige categorieen doet. Ik ben geen expert in Web Analytics, maar Spring Metrics, Kissmetrics, Xiti, Webtrends, Adobe Analytics komen in me op.

Geoffrey

Peter, mijn bedoeling is om lezers bewust te maken van het feit dat websitestatistieken waardevolle informatie kunnen leveren over diverse kwantitatieve gegevens die als input te gebruiken zijn voor bijv. ‘user testing’. Naast GA zijn er inderdaad nog meer analytics pakketten. Maar het uitsluitend benoemen van GA binnen de methode ‘analytics’ heeft puur te maken met het feit dat de meeste websites in NL gebruik maken van deze tool. En juist omdat de penetratiegraad van GA zo hoog en daardoor relevante data binnen handbereik is zónder daarvoor additionele tools te hoeven downloaden leverde het naar mijn mening, gedurende het schrijven van dit artikel (met inachtneming van bovenstaand doel), geen meerwaarde om overige pakketten te vermelden. Desalniettemin heb je in jouw comment een prima aanvulling voor de lijst gegeven.

JJ

Leuk overzichtsartikel.
Het lijstje onder 3. ‘User testing’ is een nuttig lijstje, maar vooral handig als je een Engelstalige website hebt. Nederlandse testers vind je daar niet. Dit was voor ons een reden om de Nederlandse variant Webvink te starten: zelfde principe, maar met Nederlandse testers en feedback. Misschien een leuke aanvulling op de lijst?

Alex

IBM Tealeaf was hier niet genoemd, voor meer info het product: http://www.linkedin.com/company/tealeaf-technology

Ivo van den Brink

Ik gebruik een Nederlandse variant van Feedback Army: http://blink.reviews, €40 voor 10 reviews. Snel en inhoudelijk sterk.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond