-

Zeven redenen om geen e-mail te sturen

Er zijn genoeg redenen om e-mail niet in te zetten. De redenen op een rijtje die onterecht gebruikt worden als excuus om e-mail in te zeten als communicatiemiddel.

Het is niet de bedoeling om een onuitputtelijke lijst samen te stellen. Na het lezen van dit artikel kan de lezer zelf dit soort redenen herkennen en met betere argumenten komen.

1. Geld besparen

Vaak is de gedachte dat er veel kosten bespaard kunnen worden door e-mail in te zetten als communicatiemiddel. Een e-mail kost vrijwel niets als dit wordt vergeleken met het versturen van een traditionele brief of flyer. Er wordt nog maar een fractie uitgegeven aan verzendkosten.

Besparen op kosten is natuurlijk een manier om een balans in evenwicht te houden, maar er wordt niet meer verdiend door minder uit te geven. Een overstap naar e-mail betekent niet automatisch dat de omzet en opbrengsten die aan het oude kanaal verbonden zitten gelijk zullen zijn of hoger worden na een overstap naar e-mail. Het middel e-mail moet passen bij de boodschap en de doelgroep.

2. Goedkoop

Naast het argument van kostenbesparing wordt vaak geroepen dat de inzet van e-mail goedkoop is. Hierbij wordt gekeken naar de kosten per contactmoment. Door gebruik te maken van e-mail kan ineens gekozen worden voor meer contactmomenten voor hetzelfde geld (of zelfs minder).

Vaak wordt vergeten dat de inzet van e-mail als communicatiemiddel onderdeel moet zijn van de totale contactstrategie. De schrijfstijl van een e-mail aan dit medium moet worden aangepast. De ontvanger van een e-mail leest deze veel vluchtiger dan een papieren brief. De processen en redactie moeten hier wel op aansluiten.

Het laatste wat moet gebeuren is goedkoop berichten versturen die niet gelezen worden, waardoor de verzender genoodzaakt wordt weer ‘een stap terug’ te moeten doen naar papier en hij juist duurder uit komt.

3. Iedereen doet het

Inderdaad. Iedereen doet het. Er zijn wel meer dingen die anderen doen die jij niet wilt doen. Kies pas voor e-mail als je een plan hebt waarbinnen e-mail is opgenomen.

Zorg dat het communicatiemiddel e-mail past binnen de processen van de organisatie, bij de boodschap die je als zender wilt uitdragen en bij de manier van werken van de (potentiële) klanten. Zorg er ook voor dat je iets te vertellen hebt. Een wekelijkse nieuwsbrief met iedere keer hetzelfde bericht zal niet erg goed scoren.

4. Snel en simpel

Even snel een e-mailing sturen. Met de huidige tools kost het nog maar weinig tijd om een nieuwsbrief te sturen. Een actiematige mailing staat zo klaar en iedereen kan dit verzorgen.

Iedere marketeer die zichzelf serieus neemt beseft natuurlijk dat de voorgaande alinea een flauwe grap is. Helaas wordt e-mail nog steeds als kanaal gezien dat snel even tussendoor kan worden ingezet door een redacteur of stagiair die nog tijd over heeft vandaag.

Net als bij de inzet van bijvoorbeeld print wordt gestart met het concept en het design van de actie. Je bepaalt het doel van je actie en toetst je ontwerp met de doelgroep. Pas nadat zeker is dat de actie succesvol zal zijn en de teksten een laatste keer zijn proefgelezen, kan de eerste test van de e-mail weg.

5. Boodschap

E-mail is het perfecte middel om een boodschap te versturen. Het voordeel van e-mail is dat zonder problemen een link, of bijlage met bijvoorbeeld een voucher of aanbieding op naam mee gestuurd kan worden.

Het nadeel van een bijlage is dat deze niet direct gezien wordt door de ontvanger in zijn inbox. Met een beetje geluk valt de bijlage op in de inbox door een paperclip. Een premium meesturen, het gebruik van geur of smaak lukt helaas niet.

6. Bereik je doelgroep

Vrijwel iedereen in Nederland heeft een e-mailadres. Slechts een klein deel van de Nederlanders heeft nog geen e-mailadres. Dat betekent dat je doelgroep vrijwel volledig per e-mail bereikt kan worden.

Kijk uit dat ondanks dat iedereen een e-mailadres kan achterlaten, niet iedereen dit adres ook actief en echt gebruikt. Een deel van de gebruikers heeft mogelijk een foutief geschreven e-mailadres achtergelaten, geen toestemming gegeven om aanbiedingen per e-mail te willen ontvangen of gewoon een e-mailadres dat ondertussen niet meer in gebruik is.

De doelgroep leent zich niet altijd voor een aanbieding per e-mail. De samenstellingen hebben hier zeker invloed op. Maar ook niet ieder product leent zich voor het middel e-mail. Kijk daarom bij aanvang van de actie of e-mail wel het meest geschikte en effectieve kanaal is.

7. Grote aantallen

E-mail kan gemakkelijk verstuurd worden in bulk. Dankzij e-mail hebben we niet meer te maken met volle postzakken. Ook zijn we niet uren bezig met afdrukken en frankeren van brieven en ze hoeven ook niet meer naar het postkantoor gebracht te worden. Voor het versturen van 1.000 e-mails is men net zoveel tijd kwijt als met de verzending van 200.000 e-mails.

Maar moeten er wel 200.000 exact dezelfde e-mails worden verstuurd met hetzelfde aanbod? Moeten niet gewoon die 1.000 mensen een aanbod op maat krijgen waar zij op ingaan? En misschien 1.000 anderen een ander (geschikt) aanbod? En misschien een deel pas volgende week, ter gelegenheid van een verjaardag?

Grote aantallen klinken leuk, maar zolang iedereen dezelfde boodschap ontvangt, zal deze maar voor een kleine groep echt relevant zijn. Voor het grootste deel wordt e-mail ervaren als irritant en ongevraagde reclame. Bij een volgend aanbod, relevant of niet, zal e-mail meer moeite hebben om de ontvanger van het voordeel voor hem te overtuigen.

* Ernst Muller is event driven marketeer bij Veritate

Deel dit bericht

6 Reacties

Martijn

Dank voor deze opsomming van open deuren

otto dekkers

Helemaal mee eens , "copy paste" mail wordt eenvoudig herkent en door onze organisatie gezien als spam en gaat meestal in de "ban" forever.Ook komt de ip dan internationaal automatisch op de blacklists.

willem ouwerkerk

@ martijn: het principe van goed onderwijs is het wijd openzetten van deuren en uitgaan van het niveau van de domste leerling… verder maakt men in het onderwijs veel gebruik van herhalen en samenvatten.

EVDP

7 redenen om 's ochtends niet uit je bed te komen … Ik heb het niet zo met waarom niet. Vertel mij maar waarom wel en hoe, enz, …

Erwin van Asselt

De titel van het stuk is wat misleidend: het gaat hier specifiek om campagnes per mail/nieuwsbrieven/e-zines of wat meer terwijl de titel en de inleiding suggereren dat het om separate berichten gaat. Daarnaast kraakt het artikel wat: duidelijk bedoeld om deelnemers te werven voor een workshop. Mag natuurlijk, maar ook een e-mail kan prima gepersonaliseerd worden (punt 7), dat is echt niet alleen voorbehouden aan gedrukte poststukken.

Jelle Drijver

Wat mij vooral opvalt hier is niet zozeer het artikel maar de reacties.Er zijn altijd mensen die alles al menen te weten.De instelling waarmee elk artikel wordt gelezen en de instelling bij elk seminar dat bezocht wordt is bij deze personen: "dit wist ik al lang…" of "wat een open deur…"Wanneer je elk artikel leest en elk seminar bezoekt met de instelling: "er zijn vast details waarvan ik al op de hoogte ben, maar wellicht kan ik er nog wat van opsteken" wordt het zowel leuker als nuttiger om seminars te bezoeken en artikelen te lezen. Stap af van dat negatieve commentaar, en probeer je voordeel te doen met zaken die je nog niet weet.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond