Bijna helft Nederlands siteverkeer uit mobiel
Websites in Nederland hebben gemiddeld 35 procent van hun verkeer via telefoons en tablets. Bij de meest mobiel geoptimaliseerde sites is dat 49,2 procent, aldus Europees onderzoek van Adobe.
Websites in Nederland hebben gemiddeld 35 procent van hun verkeer via telefoons en tablets. Bij de meest mobiel geoptimaliseerde sites is dat 49,2 procent, aldus Europees onderzoek van Adobe.
Het Nederlandse marktonderzoeksbureau Newzoo, dat met grote regelmaat de gamingmarkt doorlicht, gaat samenwerken met het Chinese TalkingData. Er bestond al een samenwerking op het gebied van marktgegevens voor Android games, maar nu willen beide partners gezamenlijk optrekken.
De beschikbaarheid van open data die de overheid ter beschikking stelt laat te wensen over. Vaak ontbreekt een link naar de desbetreffende datasets. Dat concludeert de Open State Foundation na een inventarisatie.
RTL blijkt al een jaar lang een Big Data-project te hebben opgezet rond zijn online videoproducten. Uiteindelijk wil de zender alle datastromen binnen het bedrijf samenbrengen en analyseren. Dat vertelde Geoffrey van der Meer van RTL gisteren op Cross Media Café van iMMovator in Hilversum.
eBay heeft interesse voor het zelflerende algoritme dat Marktplaats al geruime tijd gebruikt om het zoekgedrag van zijn bezoekers te analyseren. Dat vertelde Robin Schuil, innovatiemanager bij Marktplaats, gisteren bij Cross Media Café van iMMovator in Hilversum. eBay is het moederbedrijf van Marktplaats.
De Europese Commissie heeft 3,64 miljoen euro subsidie vertrekt aan het Britse bedrijf Realeyes, dat emoties van consumenten kan analyseren via standaard webcams.
Dankzij web analytics weten we ontzettend veel over wat mensen online doen, of juist niet doen. Het is dan ook relatief eenvoudig om te achterhalen dat en waar bezoekers afhaken. Dit kan veel verschillende redenen hebben, maar de uitdaging is om hier vervolgens de juiste interpretatie aan te geven: waarom haakt een bezoeker op een bepaald moment af?
Als we actie op data willen ondernemen, moeten we niet alleen de analytics van data begrijpen, maar ook weten hoe we hier beslissingen op moeten nemen.
Microsoft heeft voor een onbekend bedrag Datazen Software overgenomen, dat mobielvriendelijke analytische software levert. Die zal worden geïntegreerd in het zogenoemde Power BI aanbod van het bedrijf.
WPP opent onder de naam Gain Theory een nieuw, internationaal werkend bureau. Dat moet marketeers helpen met data verzamelen, verwerken en interpreteren.
De Federal Communications Commission gaat een onderzoek instellen naar het gebruik van zogenoemde supercookies door het Amerikaanse telecombedrijf Verizon. Daarnaast dreigt er een rechtszaak rond het gebruik van supercookies door het advertentiebedrijf Turn.
Twitter lijkt de relatie met datawederverkopers te willen beëindigen na de acquisitie van het bedrijf Gnip, een van de drie verkopers waarmee het sociale netwerk zaken deed.
Big Data wordt wel de goudader van het bedrijfsleven genoemd, maar echt gedolven wordt er nog nauwelijks. 91 procent van de respondenten van een onderzoek van Dimensional overweegt te investeren in Big Data, maar slechts 5 procent doet het, en 11 procent heeft weinig meer dan een proefproject lopen.
Adverteerders kunnen weer enigszins ademhalen. Microsoft zal in zijn nieuwe browser, die nu nog Spartan heet, niet standaard Do Not Track activeren. Daarmee kunnen adverteerders sitebezoekers gewoon weer volgen.
De Rijksoverheid deelt gegevens vaker als ‘open data’. Open data maken de overheid transparanter en toegankelijker voor burgers en professionals en zij dienen ook een economisch belang: rondom open data ontstaan meer banen en de omzet van de bedrijven die de data gebruiken neemt toe. Dat zegt de Rekenkamer.