More stories

Nederlands Online Bereiks Onderzoek van start gegaan

Het nieuwe online bereiksonderzoek NOBO (Nederlands Online Bereiks Onderzoek) is vandaag officieel van start gegaan. Men gaat digitaal bereik meten op alle apparaten en dat combineren met data van onder meer de Stichting Kijkonderzoek.

Analytics

Bedrijven meer afhankelijk van Big Data

Bij driekwart van de Europese ondernemingen verwacht veel rendement van Big Data en analytics. Dat blijkt uit een inventarisatie van Forrester in opdracht van Xerox.

Analytics

Bijna helft Nederlands siteverkeer uit mobiel

Websites in Nederland hebben gemiddeld 35 procent van hun verkeer via telefoons en tablets. Bij de meest mobiel geoptimaliseerde sites is dat 49,2 procent, aldus Europees onderzoek van Adobe.

Analytics

Newzoo verstevigt greep op Chinese markt

Het Nederlandse marktonderzoeksbureau Newzoo, dat met grote regelmaat de gamingmarkt doorlicht, gaat samenwerken met het Chinese TalkingData. Er bestond al een samenwerking op het gebied van marktgegevens voor Android games, maar nu willen beide partners gezamenlijk optrekken.

Analytics

Open datasets Rijkoverheid blijft een rommeltje

De beschikbaarheid van open data die de overheid ter beschikking stelt laat te wensen over. Vaak ontbreekt een link naar de desbetreffende datasets. Dat concludeert de Open State Foundation na een inventarisatie.

Analytics

RTL brengt alle datastromen samen in ambitieus Big Data project

RTL blijkt al een jaar lang een Big Data-project te hebben opgezet rond zijn online videoproducten. Uiteindelijk wil de zender alle datastromen binnen het bedrijf samenbrengen en analyseren. Dat vertelde Geoffrey van der Meer van RTL gisteren op Cross Media Café van iMMovator in Hilversum.

Analytics

‘eBay heeft interesse in zelflerend algoritme Marktplaats’

eBay heeft interesse voor het zelflerende algoritme dat Marktplaats al geruime tijd gebruikt om het zoekgedrag van zijn bezoekers te analyseren. Dat vertelde Robin Schuil, innovatiemanager bij Marktplaats, gisteren bij Cross Media Café van iMMovator in Hilversum. eBay is het moederbedrijf van Marktplaats.

Analytics

EU subsidie voor emotieonderzoek webcams

De Europese Commissie heeft 3,64 miljoen euro subsidie vertrekt aan het Britse bedrijf Realeyes, dat emoties van consumenten kan analyseren via standaard webcams.

Analytics

Website-optimalisatie: Hoe kom je erachter waarom bezoekers in je webshop afhaken?

Dankzij web analytics weten we ontzettend veel over wat mensen online doen, of juist niet doen. Het is dan ook relatief eenvoudig om te achterhalen dat en waar bezoekers afhaken. Dit kan veel verschillende redenen hebben, maar de uitdaging is om hier vervolgens de juiste interpretatie aan te geven: waarom haakt een bezoeker op een bepaald moment af?

Analytics

Waarom Big Data niet zonder gedragswetenschap kan

Als we actie op data willen ondernemen, moeten we niet alleen de analytics van data begrijpen, maar ook weten hoe we hier beslissingen op moeten nemen.

Analytics

Microsoft neemt business intelligence aanbieder over

Microsoft heeft voor een onbekend bedrag Datazen Software overgenomen, dat mobielvriendelijke analytische software levert. Die zal worden geïntegreerd in het zogenoemde Power BI aanbod van het bedrijf.

Analytics

WPP opent bureau voor marketinganalytics

WPP opent onder de naam Gain Theory een nieuw, internationaal werkend bureau. Dat moet marketeers helpen met data verzamelen, verwerken en interpreteren.

Analytics

Ophef rond supercookies

De Federal Communications Commission gaat een onderzoek instellen naar het gebruik van zogenoemde supercookies door het Amerikaanse telecombedrijf Verizon. Daarnaast dreigt er een rechtszaak rond het gebruik van supercookies door het advertentiebedrijf Turn.

Analytics

Twitter neemt afscheid van dataverkopers

Twitter lijkt de relatie met datawederverkopers te willen beëindigen na de acquisitie van het bedrijf Gnip, een van de drie verkopers waarmee het sociale netwerk zaken deed.

Analytics

Big Data wordt real time

Big Data wordt wel de goudader van het bedrijfsleven genoemd, maar echt gedolven wordt er nog nauwelijks. 91 procent van de respondenten van een onderzoek van Dimensional overweegt te investeren in Big Data, maar slechts 5 procent doet het, en 11 procent heeft weinig meer dan een proefproject lopen.

Analytics