Dentsu Aegis koopt dataspecialist
De Engelse tak van bureaunetwerk Dentsu Aegis koopt Ecommera, een dataspecialist voor retailers.
De Engelse tak van bureaunetwerk Dentsu Aegis koopt Ecommera, een dataspecialist voor retailers.
IBM investeert stevig in Big Data-software Spark. De technologie wordt via de cloud aangeboden op zijn BlueMix platform. Het Amerikaanse bedrijf opent verder een Spark Technology Center in San Francisco.
Oracle werkt aan het koppelen van bezoekersgedrag van iPhone-gebruikers aan een klantendatabase. Gertjan Dekkers van Oracle vertelt: “We kunnen al klantgegevens via e-mail, social en site met elkaar combineren. De uitdaging is om die data ook naar een datamanagementplatform te brengen en die te gaan gebruiken voor je activatie.”
Facebook is een van de partijen die meesoet aan het nieuwe Nederlandse bereikonderzoek, NOBO, dat in september zijn eerste, prille meetresultaten aan de markt gaat leveren. Dat omvat online en offline mediabereik.
Big Data-specialist Teradata stapt voorzichtig in de markt voor adware. Op zijn jaarcongres in Londen werd een nieuwe oplossing voor ‘sociaal adverteren’ op Facebook gedemonstreerd onder de noemer Custom Facebook Audiences.
De NPO plaatst en verwerkt inmiddels niet langer trackingcookies zonder dat een bezoeker hiervoor zijn ondubbelzinnige toestemming heeft gegeven. Het College bescherming persoonsgegevens (CBP), dat eerder met stappen had gedreigd, neemt daarom geen handhavende maatregelen tegen de NPO.
De dataspecialisten van alle dochterbedrijven van Dentsu Aegis Network Nederland gaan over naar een nieuw gevormd bedrijf. Het label DNA legt zich puur toe op datatoepassingen voor Marketing en Communicatie.
Draagbare technologie zou in de toekomst wel eens een belangrijke rol kunnen spelen bij de selectie van jong voetbaltalent. Dat vertelde Mike Forde, voorheen verbonden aan de Britse voetbalclub Chelsea en tegenwoordig CEO van Ingenio Management, gisteravond op het Teradata Connect congres in het Wembley Stadion in Londen.
Watson van IBM is een cognitief systeem dat de eindgebruiker begeleidt in het analyseren van data. “Watson is gratis te gebruiken tot 500 mb. Onze software moet zo waardevol zijn dat de gebruiker daar graag een business case van maakt en ervoor betaalt”, vertelt Damiaan Zwietering van IBM.
Volgens data-analist Yeshoshua Coren van Analytics Ninja worden zelden de juiste vragen gesteld bij de implementatie van webanalyse: ‘Het begint met strategische vragen over de business. Zorg er vervolgens voor dat de juiste data wordt verzameld. Dan heb je het juiste vertrekpunt om te kunnen rapporteren, analyseren en optimaliseren.’
Qlik introduceert als eerste leverancier van Business Intelligence-oplossingen een pakket cloudcloudgebaseerde diensten, waaronder Qlik DataMarket.
Marketing wordt niet vergeten op Mobile Convention Amsterdam. Zo zal Googles Kate Adams donderdag in discussie gaan met Daniel Rosen (Telefonica), Peter Sells (Havas) en Scott Seaborn (Aima) over marketingkansen die het mobiele kanaal biedt.
Salesforce gaat samenwerken met een groot aantal Big Data-spelers voor zijn analyticscloud Wave, dat vorig jaar werd uitgerold. Google, Cloudera, Hortonworks, New Relic, Informatica en Trifacta moeten het zogenoemde last mile-probleem oplossen.
Data wordt steeds belangrijker. Desondanks geven veel bedrijven deze informatie uit handen. Of ligt het verspreid in de organisatie. Dat kan en moet anders.
In een tijd waarin iedere online handeling kan worden gemeten, is de uitdaging niet hoe gegevens verzameld kunnen worden, maar hoe je ze moet interpreteren. Andere experts gingen al voorop, zodat deze valkuilen kunnen worden vermeden.