More stories

AVG compliance: hoe ver kun je gaan zonder toestemming (6/20)

De Algemene Verordening Gegevensbescherming of AVG (zeg maar de nieuwe Europese privacywet) stelt strenge regels aan de omgang met persoonsgegevens. Een belangrijke eis bij het voldoen aan die regels is een grondslag te hebben voor de verwerking. Toestemming, een wettelijke verplichting of een contractuele rechtvaardiging zijn grondslagen, maar wat nu als u die niet heeft? Dan rest u nog één mogelijkheid, en dat is aantonen dat u een eigen gerechtvaardigd belang heeft dat zwaarder weegt dan de privacy van de betrokken personen.

AVG

AVG: de privacy van uw contractuele wederpartij (5/20)

Hoofdregel bij de nieuwe Europese privacywet – de Algemene Verordening Gegevensbescherming of AVG – is dat iedere verwerking een grondslag moet hebben. Toestemming is de meest voorkomende, maar wie een overeenkomst (contract) met een ander sluit, of daarmee bezig is, mag zonder nadere toestemming meer dan hij vaak denkt.

AVG

AVG compliance: met toestemming mag er veel onder de AVG (4/20)

Onder de nieuwe Europese privacywet – de Algemene Verordening Gegevensbescherming of AVG – gelden strenge regels voor de omgang met persoonsgegevens. Een belangrijke eis bij het voldoen aan die regels is een grondslag te hebben voor de verwerking. De bekendste – maar niet de enige – grondslag is de toestemming. Met toestemming mag er veel, maar hoe krijg je toestemming?

AVG

Cookiescanner helpt uitgevers voorbereiden op AVG

De Nederlandse start-up Faktor brengt vandaag een cookiescanner uit waarmee uitgevers, webwinkels en adverteerders exact kunnen zien welke partijen cookies zetten en, dus, met wie ze onder de AVG getekende contracten moeten hebben.

AVG

GDPR-compliant met een Customer Data Platform (CDP)

Door een correcte verwerking en opslag van persoonsgegevens zet je een grote stap richting GDPR-compliancy. Bovendien  ben je als marketeer in staat een gepersonaliseerde customer experience te faciliteren. In deze whitepaper wordt dieper ingegaan op hoe de inzet van een Customer Data Platform (CDP) kan bijdragen aan GDPR compliancy. Hiervoor worden drie opties uiteengezet.

AVG

AVG compliance: wat mag er allemaal nog onder de AVG? (3/20)

De nieuwe Europese privacywet roept veel vragen op. De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) stelt namelijk vele nieuwe eisen en verboden, waardoor veel bestaande praktijken en businessmodellen stevig op de tocht lijken te staan. Dat komt vooral omdat de AVG van nul af een nieuw raamwerk optrekt voor het omgaan met persoonsgegevens. Maar gelukkig is dit raamwerk vooral een kwestie van zorgvuldig nalopen.

AVG

AVG: boetes en het belang van AVG compliance (2/20)

Op 25 mei wordt de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van kracht. Bedrijven en instellingen krijgen een hoop eisen voor de kiezen, van het documenteren van gegeven toestemming tot het registreren van datalekken en het borgen van beveiliging. De belangrijkste prikkel uit de AVG om dit te doen is de enorme boetes die dreigen voor wie het niet doet. Wat zegt de AVG nu precies over boetes?

Venture

AVG compliance: wat gaat de nieuwe privacywet ons brengen? (1/20)

Op 25 mei is het zo ver: de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) wordt van kracht. Veel is er al over geschreven, wat mag wel, wat mag niet en vooral: hoe moet je dit allemaal regelen? In deze twintigdelige blogreeks zetten wij de kernpunten van de nieuwe Europese privacywet voor u op een rijtje. Van de eisen aan toestemming tot de registerplicht en het aanstellen van een privacy officer.

AVG

De nieuwe AVG: van uitstel komt schade

Wat kopte Het Financieele Dagblad nu? ‘Privacywet eerste jaar nog niet handhaven?’ Gaat dit over de AVG of over de ePrivacy Verordening? Waarom het eerste jaar niet handhaven? Wat moet er nog gebeuren om over één jaar wél te handhaven? Want voor voorlichting en ondersteuning is echt nog voldoende tijd tot 25 mei aanstaande.

AVG

Checklist nieuwe GDPR/AVG: overzicht van de marketingtaken

Met ingang van 25 mei 2015 is de AVG van kracht en moet ook jouw organisatie voldoen aan de GDRP-richtlijnen. Welke stappen moet jij nog nemen om vanaf mei goed voorbereid te zijn? Met deze checklist weet je precies waar je nu staat en aan welke aandachtspunten je nog moet werken.

AVG

Uitstel voor ePrivacy Verordening

De zogeheten ePrivacy Verordening, niet te verwarren met de Algemene verordening gegevensbescherming, treedt naar alle waarschijnlijkheid nog niet in 2018 in werking. Dat meldt Thuiswinkel.org.

Privacy

GDPR + Blockchain + UX = Self-Sovereignty

Zowel wetgeving (GDPR) als de doorbraak van nieuwe technologie (Blockchain) sturen aan op een fundamentele verandering in hoe we met persoonsgegevens omgaan. Privacy en  bescherming van persoonsgegevens vormen nu al een flinke kopzorg voor digitale dienstverleners. In mei 2018 draait de Europese Unie de duimschroeven nog een flink stuk strakker, want dan treedt de General Data Protection Regulation (GDPR) in werking.

Blockchain

GDPR: Nederlandse bedrijven denken zelf goed op schema te liggen

Nederlandse bedrijven denken redelijk op schema te liggen met de voorbereidingen voor de General Data Protection Regulation (GDPR) of Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Dat blijkt uit een rondgang onder leden van de DDMA. De wetgeving die vanaf mei volgend jaar in werking treedt heeft grote impact op de bedrijven en hun dataverwerking.

Legal

IAB: ‘Sector moet snel en adequaat reageren op GDPR Profiling Guidelines’

Branche-organisatie IAB Nederland vindt dat de uitleg over de Europese General Data Protection Regulation (GDPR) door de Artikel 29 Werkgroep, het samenwerkingsverband van alle EU-toezichthouders, duidelijker kan.

Privacy

DDMA begint promotiecampagne

De brancheorganisatie voor marketing en data DDMA begint rond deze tijd een promotiecampagne. Ze wil de ledenaanwas stimuleren en ook nadrukkelijker aanwezig zijn in Den Haag en Brussel.

Dialogue Marketing