More stories

Europees voorstel verwijdert irritante cookieschermen

De Europese Commissie doet een voorstel om de opt-in voor de reclame- en trackingcookies niet meer met een pop-up te regelen maar via de browserinstellingen. Dat zou opt-in moeten worden, dus standaard geeft de browser dan geen gebruikersgegevens door.

Online advertising

De nieuwe Europese wet databescherming (GDPR): tien veranderingen

Op 25 mei 2018 treedt de General Data Protection Regulation (GDPR), de nieuwe Europese wet voor databescherming, in werking. Dit heeft gevolgen voor Europese marketeers en marketeers die gegevens verwerken van Europese consumenten. De nieuwe wet verscherpt regels uit de huidige Wet Bescherming Persoonsgegevens, maar voegt ook een aantal nieuwe verplichtingen toe. Wat verandert er dan concreet voor marketeers?

Legal

Europese Privacywet treedt nu in werking

Op 24 mei 2016 trad de Algemene Verordening Gegevensbescherming in werking. Vanaf deze datum hebben bedrijven en overheden nog precies twee jaar de tijd om hun bedrijfsvoering aan te passen aan het nieuwe privacy regime. Het duurt namelijk nog twee jaar voordat de verordening daadwerkelijk van toepassing is in de lidstaten.

Legal

De grootste misvattingen over de nieuwe Europese Privacywet

De privacyverordening is een feit. De nieuwe Europese regels voor het verwerken van persoonsgegevens zijn vorige week aangenomen door het Europees Parlement en het laatste wachten is op de publicatie in het EU Publicatieblad. In 2018 treedt de wet in werking. Niet iedereen lijkt door te hebben dat de wet ook op zijn bedrijf van toepassing is. Daarom is het de tijd om de belangrijkste misvattingen over de verordening uit de weg te helpen en uit te leggen hoe het zit.

Legal

IAB: ‘Nieuwe privacywet maakt online branche kreupel’

IAB Europe maakt zich grote zorgen over de nieuwe geharmoniseerde privacywetten die in 2018 van kracht worden in Europa. Ook Apple, Google, Microsoft en Nederland ICT zien economische hindernissen ontstaan.

Online advertising

Nieuwe Europese privacyregels naar Parlement

De Europese ministers publiceren hun versie van de General Data Protection Regulation en geven het stokje door aan het Europees Parlement. Voor het einde van dit jaar kunnen nieuwe privacyregels beklonken worden, met vergaande gevolgen voor de online industrie.

Marketing

Nieuwe Europese verlamming online mediasector dreigt

Europese overheden stemmen dit najaar over nieuwe regels voor dataprotectie en de online sector is er amper of niet mee bekend. Net als bij de invoering van de cookiewet dreigt ook nu weer een onomkeerbare situatie die de media- en reclamemarkt verlamt.

Marketing
1 9 10 11