MKB niet voorbereid op nieuwe Europese privacywetgeving
De meerderheid van het MKB in Nederland is niet voorbereid op de nieuwe Europese privacywetgeving die volgend jaar mei van kracht wordt. De ondernemers zijn er simpelweg niet van op de hoogte.
De meerderheid van het MKB in Nederland is niet voorbereid op de nieuwe Europese privacywetgeving die volgend jaar mei van kracht wordt. De ondernemers zijn er simpelweg niet van op de hoogte.
De nieuwe privacywetten van mei 2018 slaan enorme deuken in datagedreven marketing als uitgevers en adverteerders hun praktijk niet aanpassen. Start-up Faktor heeft een op blockchain gebaseerde oplossing gevonden.
De MOOC (Massive Open Online Course) van de Rijksuniversiteit Groningen organiseert een gratis online cursus over de rechten en plichten van de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Die nieuwe wet wordt per mei 2018 van kracht.
Nog een jaar en dan moeten alle organisaties in Nederland voldoen aan de EU-verordening over databescherming. Deze is veel strenger dan de huidige wet bescherming persoonsgegevens. Toch heeft slechts 11 procent van de bedrijven zich helemaal voorbereid op de nieuwe regels. Welke acties kun je nemen om nu nog tijdig te voldoen?
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) constateert dat Facebook de Nederlandse privacywet overtreedt. Het verwerkt persoonsgegevens van gebruikers en niet-gebruikers zonder hen daar volledig over te informeren.
De General Data Protection Regulation (GDPR) wordt op 25 mei 2018 van kracht. Zoals zo vaak met nieuwe Europese regelgeving zitten er behoorlijk wat haken en ogen aan.
Het jaar 2018 wordt een bepalend jaar voor de bancaire en financiële sector. De General Data Protection Regulation (GDPR) en de herziene Payment Service Directive (PSD2) in de Europese Unie, de exclusieve controle van banken en andere financiële instellingen op financiële gegevens van hun klanten staat namelijk op het punt in te gaan.
Brancheorganisatie DDMA gaat haar 275 leden met een voorlichtingsprogramma klaarstomen voor de komende Europese regelgeving. Het DDMA Privacy Waarborg dient daarbij als een finale toets.
De Europese Commissie doet een voorstel om de opt-in voor de reclame- en trackingcookies niet meer met een pop-up te regelen maar via de browserinstellingen. Dat zou opt-in moeten worden, dus standaard geeft de browser dan geen gebruikersgegevens door.
Op 25 mei 2018 treedt de General Data Protection Regulation (GDPR), de nieuwe Europese wet voor databescherming, in werking. Dit heeft gevolgen voor Europese marketeers en marketeers die gegevens verwerken van Europese consumenten. De nieuwe wet verscherpt regels uit de huidige Wet Bescherming Persoonsgegevens, maar voegt ook een aantal nieuwe verplichtingen toe. Wat verandert er dan concreet voor marketeers?
Op 24 mei 2016 trad de Algemene Verordening Gegevensbescherming in werking. Vanaf deze datum hebben bedrijven en overheden nog precies twee jaar de tijd om hun bedrijfsvoering aan te passen aan het nieuwe privacy regime. Het duurt namelijk nog twee jaar voordat de verordening daadwerkelijk van toepassing is in de lidstaten.
De privacyverordening is een feit. De nieuwe Europese regels voor het verwerken van persoonsgegevens zijn vorige week aangenomen door het Europees Parlement en het laatste wachten is op de publicatie in het EU Publicatieblad. In 2018 treedt de wet in werking. Niet iedereen lijkt door te hebben dat de wet ook op zijn bedrijf van toepassing is. Daarom is het de tijd om de belangrijkste misvattingen over de verordening uit de weg te helpen en uit te leggen hoe het zit.
IAB Europe maakt zich grote zorgen over de nieuwe geharmoniseerde privacywetten die in 2018 van kracht worden in Europa. Ook Apple, Google, Microsoft en Nederland ICT zien economische hindernissen ontstaan.
De Europese ministers publiceren hun versie van de General Data Protection Regulation en geven het stokje door aan het Europees Parlement. Voor het einde van dit jaar kunnen nieuwe privacyregels beklonken worden, met vergaande gevolgen voor de online industrie.
Europese overheden stemmen dit najaar over nieuwe regels voor dataprotectie en de online sector is er amper of niet mee bekend. Net als bij de invoering van de cookiewet dreigt ook nu weer een onomkeerbare situatie die de media- en reclamemarkt verlamt.