More stories

GDPR + Blockchain + UX = Self-Sovereignty

Zowel wetgeving (GDPR) als de doorbraak van nieuwe technologie (Blockchain) sturen aan op een fundamentele verandering in hoe we met persoonsgegevens omgaan. Privacy en  bescherming van persoonsgegevens vormen nu al een flinke kopzorg voor digitale dienstverleners. In mei 2018 draait de Europese Unie de duimschroeven nog een flink stuk strakker, want dan treedt de General Data Protection Regulation (GDPR) in werking.

Blockchain

GDPR: Nederlandse bedrijven denken zelf goed op schema te liggen

Nederlandse bedrijven denken redelijk op schema te liggen met de voorbereidingen voor de General Data Protection Regulation (GDPR) of Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Dat blijkt uit een rondgang onder leden van de DDMA. De wetgeving die vanaf mei volgend jaar in werking treedt heeft grote impact op de bedrijven en hun dataverwerking.

Legal

IAB: ‘Sector moet snel en adequaat reageren op GDPR Profiling Guidelines’

Branche-organisatie IAB Nederland vindt dat de uitleg over de Europese General Data Protection Regulation (GDPR) door de Artikel 29 Werkgroep, het samenwerkingsverband van alle EU-toezichthouders, duidelijker kan.

Privacy

DDMA begint promotiecampagne

De brancheorganisatie voor marketing en data DDMA begint rond deze tijd een promotiecampagne. Ze wil de ledenaanwas stimuleren en ook nadrukkelijker aanwezig zijn in Den Haag en Brussel.

Dialogue Marketing

Levi9 bouwt blockchainoplossing GDPR voor Faktor

Levi9 gaat voor start-up Faktor diens blockchainoplossing bouwen waarmee mediabedrijven op innovatieve wijze kunnen omgaan met de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), in het Engels: GDPR.

Blockchain

Digital Analytics: Iedereen wil Artificial Intelligence, GDPR en ‘insights’

Wat zijn de meest besproken in digital analytics? Het recente Digital Analytics Congres leerde dat het nu vooral gaat om Artificial Intelligence, de introductie van GDPR en het goed verzamelen van ‘insights’. Maar hoe zet je deze drie thema’s het beste in? Een verkenning met Picnic, Google, Online Dialogue en Clickvalue.

Analytics

Uitgevers slaan aan op adtech met blockchain

Nederlandse uitgevers tonen interesse in een nieuwe systeem voor het managen van persoonsgegevens en reclamevoorkeuren. Start-up Faktor denkt dit jaar de eerste testen te kunnen gaan draaien.

Online advertising

GDPR: welke kansen bieden de nieuwe dataregels bedrijven?

De General Data Protection Regulation (GDPR) is een organisatorische kluif maar biedt bedrijven ook goede kansen. Uiteindelijk beperkt het identiteitsfraude en verbetert het de gebruikerservaring van consumenten die online winkelen.

Venture

‘Implosie dreigt van Europese media- en reclameindustrie’

Tot 250 miljard euro aan Europees bruto nationaal product dreigt te verdampen als de ePrivacy Verordening van het Europees Parlement ongewijzigd in 2018 van kracht wordt, dreigt brancheorganisatie IAB Europe.

Online advertising

Detailhandel Nederland lanceert online privacychecklist

Detailhandel Nederland lanceert een online checklist die winkeliers helpt om zich beter voor te bereiden op de Algemene Verordening Gegevensbescherming (kortweg AVG) die volgend jaar van kracht wordt. De AVG privacywet dwingt ondernemers tot maatregelen. Dat kan ook gelden voor winkeliers.

Venture

E-privacy: alle macht naar Google, Microsoft en Apple?

We maken ons allemaal druk om de Europese General Data Protection Regulation (GDPR) die op 25 mei 2018 van kracht wordt. Maar vergeet daarbij de nieuwe cookiewetgeving niet (de e-privacyverordening), die in potentie een veel grotere impact kan hebben.

Privacy

Nieuwe data-regels en travel: wat kan je gebeuren?

De reisbranche wordt gekenmerkt door de grote hoeveelheden – al dan niet gevoelige – persoonlijke data die worden verzameld en opgeslagen. Wat voor gevolgen heeft de nieuwe Europese General Data Protection Regulation (GDPR) voor reisbedrijven?

Venture

Het verschil tussen de AVG en de ePrivacy Verordening uitgelegd

Op 25 mei 2018 treedt de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in werking. Net zoals bij elke nieuwe wet die het bedrijfsleven krijgt opgelegd, roept de implementatie van de nieuwe privacywetgeving bij veel organisaties vragen op. Daarnaast is er bij veel organisaties verwarring over de AVG en de ePrivacy Verordening. Is dat nu hetzelfde of staan ze los van elkaar? SDIM zet daarom voor u de belangrijkste feiten van de AVG (opslag, gebruik en verwerking van persoonsgegevens) en de ePrivacy Verordening (regels omtrent e-mail, cookies en telemarketing) op een rij. 

Privacy

Hoe richt je dataportabiliteit in?

Onder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) krijgen burgers, klanten en patiënten er een nieuw recht bij: het recht op dataportabiliteit. Hoe kunnen organisaties zich voorbereiden op deze verplichting?

Legal

Thuiswinkel.org lanceert privacytool

Ruim voordat in mei 2018 de Algemene verordening gegevensbescherming in werking treedt, lanceert Thuiswinkel.org dit najaar een tool waarmee leden op eenvoudige wijze hun persoonsgegevensbescherming op orde kunnen krijgen.

E-commerce