More stories

Micro-innovatie: kleine verbeteringen leiden tot innovatief DNA

Voor bedrijven die innovatie niet in hun DNA hebben zitten en vooral worden afgerekend op hun beurswaarde is het lastig om vernieuwingen door te voeren. Micro-innovatie biedt een oplossing.

Disruptie

Brondata in opmars: Nederland voorop

Met de invoer van Payment Service Directive 2 (PSD2) kunnen consumenten derde partijen Access to Account (XS2A) verlenen. Zij kunnen dan met toestemming van de rekeninghouder toegang krijgen tot hun rekeninginformatie en/of transacties. Doel van deze wetgeving is om meer innovatie en concurrentie in de financiële dienstverlening te creëren. Hoewel PSD2 veel uitdaging biedt voor banken, is het voor de consument vooral spannend wat voor nieuwe diensten zullen worden ontworpen. Maar in hoeverre biedt Nederland een vruchtbare bodem voor zulke dienstverleners? En welke valkuilen staan ze nog in de weg?

Financials

Picnic opent techgemeenschap voor ‘grote problemen’

Online supermarkt Picnic lanceert Tech for Life, een community die techneuten bij elkaar brengt om samen aan grote problemen van de foodsector te werken.

Food

‘Silicon Valley is een attitude, geen tech’

“Silicon Valley gaat niet om technologie, maar om de attitude zaken op te lossen. Vaak gebeurt dat met technologie die al jaren of decennia voorhanden is”, aldus Kathryn Myronuk van Singularity University.

Disruptie

Consument ziet autodeeldiensten als alternatief voor autobezit

Een derde van de consumenten ziet het delen van auto’s en het gebruik van digitale platformen voor autodeeldiensten als een serieus alternatief voor eigen autobezit. De helft van de consumenten beschouwt autodeeldiensten als Uber, Didi en BlaBlaCar juist als aanvulling.

Disruptie

Taxibedrijf Lyft partnert met Waymo

De concurrent van Uber in Amerika Lyft gaat samenwerken met Waymo, het Googleonderdeel dat is gespecialiseerd in technologie voor zelfrijdende auto’s.

Disruptie

Investeren in Insurtech: waarop wacht de Benelux?

Tot voor kort lag er geen enkele verzekeraar of durfkapitalist wakker van Insurtech. Nu is het stilaan een wereldwijde hype aan het worden. Vorig jaar werd er 1,58 miljard euro in Insurtech geïnvesteerd. In het eerste kwartaal 2017 opnieuw 382 miljoen. Alleen: in Nederland en België lijkt het belang van disruptieve technologie in consumenten-verzekeringen nog niet echt door te dringen.

Financials

Fairf: ‘Wij leveren duurzame verf op maat direct aan de consument’

“Dat kan beter”, dacht Laurens van Dort op het moment dat hij verf ging kopen bij de lokale bouwmarkt. Als industrieel ontwerper met de richting ‘strategic product design’ heeft hij geleerd om te denken in het opzetten van startups waarmee traditionele sectoren kunnen worden geïnnoveerd. Zijn bezoek aan de bouwmarkt resulteerde uiteindelijk in de oprichting van Fairf. “Een duurzaam verfbedrijf dat zich helemaal richt op consumenten. Een nieuw merk in de NL markt.” Fairf maakt zelf geen verf, die komt van partner Baril Coatings. Fairf richt zich volledig op de interface: de manier waarop je verf aankoopt. “Dat hele proces is niet gebouwd voor de moderne consument die van alle gemakken is voorzien.

Disruptie

Taxiboeken.nl begint Uber-achtige dienst

Het Nederlandse bedrijf Taxiboeken.nl wil nog voor eind van dit jaar op landelijke schaal taxiritten on demand gaan leveren, vergelijkbaar met de diensten van het Amerikaanse Uber. Dat meldt het FD.

Disruptie

VW’s taxidienst Gett doet overname in New York

Uberconcurrent Gett koopt zijn concurrent Juno in New York voor tweehonderd miljoen dollar en onderstreept Volkswagens ambities om zo vanuit de Amerikaanse oostkust de rest van de VS te veroveren.

Start-ups

ABN gaat zakelijke auto’s delen met app

Het kantoor van ABN AMRO in Eindhoven wordt klant van het Eindhovense bedrijf Amber. De bank krijgt een vloot elektrische BMW i3’s ter beschikking. De Amber app is vervolgens in staat om te bepalen waar en wanneer i3’s beschikbaar moeten zijn. Daarvoor gebruikt de app historische en real time data.

Disruptie

Innovatie: loslaten om te overleven

Elk bedrijf heeft of krijgt te maken met disruptie. Voor wie wil overleven en doorgroeien is het enige juiste antwoord hierop: innovatie. Maar waar begin je?

Disruptie

‘Eindhoven de eerste stad met commercieel zelfrijdende auto’s’

Het Nederlandse bedrijf Amber heeft plannen om elektrische auto’s uit te rusten met technologie die autonoom rijden mogelijk maakt. Dat maakte CEO Steven Nelemans deze week bekend op de Hannover Messe.

Disruptie

Storefront: boek retailruimte net zo gemakkelijk als een hotelkamer

“Wij willen de deur openzetten voor elk idee,” zegt Mohamed Haouache, CEO en medeoprichter van Storefront: de Booking.com voor winkelruimte. De ondernemer van Franse origine merkte dat de leegstand ook na de economische crisis bleef toenemen. Hij zag zijn kans schoon en besloot winkelruimte voor de korte termijn te verhuren aan e-commerce bedrijven, artiesten, ondernemers en winkeliers.

Disruptie

Ligo: het verdienmodel in de advocatuur op de schop

De advocatuur heeft heel wat inefficiënties doordat digitalisering veelal buiten de deur wordt gehouden, merkte Wendy Bogers in haar carrière als advocaat. Dat moest anders en daarom richtte zij anderhalf jaar geleden Ligo op. Wat houdt haar supersnelle en voordelige juridische dienstverlening in?

Disruptie