Veel webwinkels failliet
Het aantal faillissementen is in het eerste kwartaal van 2023 met ruim de helft gestegen. Vooral cafés, restaurants en (web-)winkels legden het loodje, zo blijkt uit een overzicht van Faillissementsdossier.nl.
Het aantal faillissementen is in het eerste kwartaal van 2023 met ruim de helft gestegen. Vooral cafés, restaurants en (web-)winkels legden het loodje, zo blijkt uit een overzicht van Faillissementsdossier.nl.
Zonder ruime retour-policies zou e-commerce niet zijn wat het nu is. Mede daardoor zijn Retouren een van de grootste hoofdpijndossiers van de branche en oplossingen zijn hard nodig. Daarom duiken we in dit dossier in de belangrijkste trends en oplossingen.
Amazon, FedEx en UPS richten zich in de Verenigde Staten sinds kort allen op doosloze retouren, de productverpakking volstaat in steeds meer gevallen. Behalve gemak voor consumenten zou de ‘no box, no label policy’ ook kostenbesparingen voor webshops en milieuwinst opleveren. Hoe werkt dit? En wat gebeurt er in Nederland?
De optie voor gratis retouren bij webwinkels wordt als klantvriendelijk en merkbouwend gezien, maar is in feite een enorme kostenpost en dataloos proces. Een groeiend aantal e-commercespelers voert dan ook betaalde retouren in. Welke impact op de operatie heeft dit? En wat levert het op?
Ook de reiswereld heeft kunstmatige intelligentie ontdekt. Expedia heeft woensdag een nieuwe reisplanningservaring rond OpenAI’s ChatGPT aangekondigd. Hij is als eerste beschikbaar de iOS-app van Expedia en maakt deel uit van een groeiende golf van AI-aangedreven reis- en reisplanningstechnologieën.
De online verkoop van producten en diensten in Duitsland, een van Europa’s grootste markten, is in het eerste kwartaal met twaalf procent gekrompen.
Too Good To Go is vijf jaar actief in Nederland. In die periode heeft het Deense bedrijf in ons land 18 miljoen maaltijden gered van voedselverspilling. In 2022 waren dat er alleen al 6,4 miljoen. ‘Dit komt neer op ongeveer één maaltijd per inwoner,’ vertelt Geertje Zeegers, country director van Too Good To Go Nederland, in de videocollectie Sustainable Commerce, die donderdag 13 april live gaat.
Drie trends die rond sourcingplatforms naar voren komen: overzichtelijk management, extra diensten, en het belang van het goed kennen van je klanten.
Albert Heijn, Plus, Marqt, Spar en Hoogvliet zijn allemaal te vinden op Thuisbezorgd.nl, met een beperkt aantal van hun vestigingen. Bij Uber Eats zijn in ons land boodschappen van Marqt, Spar en nota bene Flink te bestellen. Het lijkt vooralsnog te gaan om experimenten, maar een blik op het buitenland leert dat het daar niet bij hoeft te blijven. Wat zien supermarkten en maaltijdenplatforms in elkaar?
Coolblue opent dit najaar een winkel in Brugge, in het winkelcentrum B-Park aan de Blankenbergse Steenweg 420. Klanten zullen er meer dan 1.000 producten kunnen uitproberen, langskomen voor advies en voor het ophalen van online bestellingen.
Online warenhuis Otto gaat volgend jaar orders verzenden in biologisch afbreekbare verpakkingen.
Zeven op de tien Nederlandse consumenten zijn van plan dit jaar minstens evenveel online te winkelen als in 2022. Dit blijkt uit het Consumer Insights Report van Wunder, waarvoor het marketingperformancebedrijf 1500 Nederlandse, Amerikaanse en Britse consumenten ondervroeg.
NS komt met een nieuwe app om het sparen van gratis producten bij de winkels van Kiosk, Julia’s, Luca’s by Julia’s en StationsHuiskamer makkelijker, duurzamer en sneller te maken. De formules hebben nu nog elk hun eigen papieren spaarkaart.
De Amerikaanse pakketvervoerder FedEx geeft in april en mei vijftig procent korting op internationale vervoerstarieven.
De kans dat er acties plaats gaan vinden in de distributiecentra van Albert Heijn wordt volgens CNV Vakmensen-bestuurder Soraya Faez met de dag groter. De onderhandelingen over een nieuwe cao verlopen uiterst moeizaam.