More stories

ACM waarschuwt wederom voor nepkortingen

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) ziet dat ondernemers online producten aanbieden waarbij het lijkt alsof de consument een korting krijgt. Maar dat blijkt niet te kloppen. Om te voorkomen dat consumenten tijdens Black Friday en de feestdagen te maken krijgen met nepkortingen, wijst de ACM ondernemers nog eens op de regels die gelden.`

Veel ondernemers gebruiken ‘van-voor’- aanbiedingen om te benadrukken hoe groot de korting is die de consument krijgt. De ACM ziet dat daarbij vaak verschillende prijzen worden vermeld. De lagere verkoopprijs van het aanbod wordt bijvoorbeeld afgezet tegen de ‘adviesprijs’, \‘fabrikantenprijs’ ‘normale’ of ‘originele’ prijs. Deze prijs staat in het aanbod doorgestreept of is van een kortingspercentage voorzien. Het lijkt dan alsof de ondernemer korting geeft op de eerder genoemde prijs, terwijl dat niet het geval is omdat hij die prijs nooit heeft gerekend. De ondernemer mag alleen een van-voor aanbieding doen als hij de doorgestreepte prijs in de afgelopen 30 dagen ook echt heeft gerekend.

Ondernemers tonen graag producten met kortingen omdat ze weten dat consumenten positief reageren op aanbiedingen. De prijs is een van de belangrijkste kenmerken waarop consumenten hun aankoop baseren. Als zij denken iets met korting te kunnen kopen, voelen zij een prikkel om snel te beslissen. Maar als iets alleen een korting lijkt maar geen echte prijsverlaging is, zet dat de consument op het verkeerde been. Er is dan sprake van een nepkorting omdat de doorgestreepte prijs nooit is gerekend. Of omdat naast de prijs een percentage staat waardoor het lijkt dat de prijs van het aanbod met dit percentage is verlaagd terwijl dit niet klopt. De consument kan dan worden misleid en een aankoop doen die hij anders mogelijk niet had gedaan.

Het uitgangspunt is dat de korting wordt gegeven op de laagste prijs die de ondernemer rekende in de 30 dagen voorafgaand aan de korting. De lagere verkoopprijs mag alleen worden afgezet tegen deze prijs.

De ondernemer kan in zijn aankondiging de adviesprijs vermelden, maar hierdoor mag de consument niet worden misleid. Om dit te voorkomen moet de ondernemer duidelijk maken wat deze prijs inhoudt en de suggestie van een korting vermijden. Dat kan de ondernemer doen door geen streep te zetten door de adviesprijs – als hij die nooit heeft gerekend – en hierbij geen kortingspercentage te vermelden.

Het is voor consumenten heel lastig om een echte korting van een nepkorting te onderscheiden. Wat kan helpen om te bepalen of er sprake is van een nepkorting, is om de prijs te vergelijken met de prijs die andere webwinkels rekenen voor hetzelfde product. Is er een bepaald product dat je graag wilt aanschaffen voor de feestdagen? Controleer nú alvast de prijs om voor jezelf een prijshistorie-check te doen. Daarnaast kun je ook vaak op internet zoeken naar de prijshistorie van het product.

E-commerce
Premium

Weinig animo voor achteraf betalen in de winkel

Vier op de Nederlanders betalen weleens achteraf bij webshop, maar de meerderheid wil dat niet in fysieke winkels, zo blijkt uit onderzoek van EenVandaag onder ruim 31.000 leden van het EenVandaag Opiniepanel.

Retail
Premium

Huishoudbeurs online krijgt besloten shopomgeving

Franke Media, de uitgever achter kortingswebsites zoals Acties.nl en sinds kort Couponplus.com, gaat een exclusieve samenwerking aan met De Huishoudbeurs. Ze lanceren binnenkort een kortingsplatform met exclusieve deals.

E-commerce

Belgische betaalapp bonsai gaat stoppen

De Belgische betaalapp bonsai gaat januari 2025 stoppen. Het bedrijf achter de app wil zich meer richten op samenwerkingen met derden.

Payment

Startup Alle Rust: procesautomatisering voor uitvaartondernemers

Aller Rust ontwikkelt een innovatief platform voor de uitvaartindustrie dat processen automatiseert en maatwerk biedt aan uitvaartondernemers.

Start-ups

GLS Netherlands robotiseert pakketverwerking met ROSI

Pakketdienst GLS Netherlands heeft in samenwerking met robotsysteemintegrator AWL een nieuwe robotoplossing in het sorteercentrum in Utrecht geïnstalleerd. De Robotic Singulator, genaamd ROSI, is onlangs aan de slag gegaan met het verwerken van mini-parcels op de lopende band.

Fulfillment

Lagere orderstroom voor Just Eat Takeaway (JET)

Het aantal orders voor Just Eat Takeaway (JET) is in het derde kwartaal met zes procent teruggelopen. In Noord Amerika met 11 procent, en in Zuid Europa zelfs met 17 procent. In Noord Europa bedroeg het verlies 2 procent.

Food

Duitsers betalen vaker contant dan inwoners van buurlanden

In vergelijking met andere Europese landen betalen de Duitse consumenten nog steeds vaker dan gemiddeld met bankbiljetten en munten. Gemiddeld betaalden inwoners van Duitsland in 2023 in totaal 304 keer elektronisch per hoofd van de bevolking. Dat blijkt uit onderzoek va managementadviesbureau Boston Consultig Group (BCG).

Payment
Premium

Handscanner Amazon-bezorger wijst hem bezorgpakjes aan

Bezorgers die voor Amazon rijden, hoeven binnenkort niet meer in de laadruimte van hun eindeloos te zoeken naar het juiste pakje voor het adres waar ze staan. De handscanner wijst het aan.

Logistics

Google wil dat rechter besluit rond Play Store intrekt

Google heeft een federale rechter in Californië gevraagd om een gerechtelijk bevel in te trekken dat Google verplicht zijn appwinkel open te stellen voor derden.

E-commerce
Premium

Europese MKB en groothandel: ‘Stop de Aziatische marktplaatsen’

De gezamenlijke Europese detail- en groothandelaren roepen de Europese Unie en Raad op met concrete maatregelen te komen tegen niet-Europese partijen die onze regels schenden. Meer specifiek gaat het hen om Aziatische online marktplaatsen.

Marketplaces
Premium

DHL Parcel verhoogt tarieven vanwege personeel en milieu

Pakketbezorger DHL Parcel verhoogt op de Duitse markt voor zakelijke klanten binnenkort de tarieven.

Logistics

Overname boodschappenbezorger FreshDirect ‘gigantische flop’ voor Ahold

De overname van de Amerikaanse boodschappenbezorger FreshDirect is voor Ahold Delhaize uitgelopen op een gigantische flop. Dat blijkt uit berekeningen van RTL Z. Uiteindelijk deed ze de bezorgdochter voor 1 dollar van de hand.

E-commerce

DHL start bouw duurzame CityHub voor regio Nieuw-Vennep  

Met een stevige schop in de grond is de bouw gestart van de duurzame DHL CityHub voor de regio Nieuw-Vennep. Deze hub gaat als uitvalsbasis dienen voor de bezorging van pakketten in het gebied rond Nieuw-Vennep met inbegrip van Lisse, Hillegom en Hoofddorp.

De ingebruikname staat gepland voor het tweede kwartaal van 2025. De nieuwe CityHub wordt gebouwd aan de Oosterdreef, gunstig gelegen bij de autosnelweg A4 en de N207. Ruim 80 medewerkers sorteren er straks dagelijks 10.000 pakketten die met elektrische auto’s worden bezorgd.

De korte afstanden, de slimme routes, de hoge beladingsgraad en het geëlektrificeerde wagenpark staan borg voor duurzaamheid en beperken verkeersbewegingen. In deze routes worden ook de DHL servicepunten en pakketautomaten afgehaald en beleverd.

CityHub Nieuw-Vennep is de zeventiende van 27 nieuw te bouwen CityHubs in het Nederlandse netwerk van in totaal 130 lokale vestigingen. In dezelfde gemeente bevindt zich ook een vestiging van de exprestak van DHL gericht op tijdkritische zendingen met aansluiting op het wereldwijde netwerk van DHL.

Logistics

About You groeit vooral op Duitse markt, B2B springt eruit

De B2B-platformactiviteiten van About You groeiden afgelopen jaar met twintig procent, terwijl de gelijknamige consumentenwinkel met maar 2,4 procent omzet steeg tot 450 miljoen euro.

Marketplaces