More stories

Column: Webwinkeliers hoeven niet bang te zijn voor Amazon

Sidder en beef: na een geruchtenstroom van zo’n drie jaar is Amazon.nl sinds kort een feit. En dus zouden onze webshops zich zorgen moeten maken over hun toekomst. ’s Werelds grootste webwinkel zou – zo is de gedachte – in no time het Nederlandse e-commercelandschap domineren.

E-commerce

Meer vrouwen kopen cosmetica online

Vrouwen kopen vaker cosmetica online. Dat valt af te leiden uit cijfers van A.T. Kearney over de Amerikaanse markt. In 2014 werd voor 4,3 miljard dollar aan cosmetica besteld, tegen 3 miljard in 2012.

E-commerce

Apps en muziek iTunes worden duurder

Aankopen van apps en muziek in de iTunes Store wordt vanaf 1 januari duurder. Apple gaat de berekening van de BTW aanpassen. Op dit moment wordt het Luxemburgse tarief van 15 procent berekend, vanaf volgend jaar geldt het lokale tarief.

E-commerce

Nieuwe banner houdt shoppers op site van uitgever

Een nieuw soort banner zorgt ervoor dat de bezoeker van een website niet meer hoeft weg te klikken van die site om een online aankoop te doen. Redactie en commercie worden zo heel dicht bij elkaar gebracht.

E-commerce

Snow & Rock en Hunkemöller naar Emerce eRetail

De eerste sprekers voor Emerce eRetail, op 19 maart in ’t Spant in Bussum, zijn bekend. Multichannel Director David Kohn van Snow & Rock legt dan uit hoe de grootste Britse retailer op het gebied van wintersportkleding- en materialen te werk gaat. En Fergus Roche van het Britse digital retail agentschap JOYLAB legt hoe je je eigen innovatielab opzet.

E-commerce

Manutan opent marktplaats voor bedrijfsbenodigdheden

Manutan opent komend voorjaar een marktplaats waarop naburige bedrijven bedrijfsbenodigdheden kunnen huren, verhuren en uitlenen. De dienst wordt vanaf januari actief gepromoot in vier regio’s. “We kunnen ondernemers veel tijd besparen”, aldus innovatiemanager Olle Peters.

E-commerce
Premium

Webwinkels: minimaal 32 procent extra omzet door kerst

Thuiswinkel.org, de belangenvereniging van webwinkels in Nederland, verwacht dat in de komende weken de online omzet bij webwinkels zal oplopen tot meer dan 32 procent boven een reguliere weekomzet.

E-commerce

FedEx koopt retourenspecialist

FedEx wil Genco overnemen, een Amerikaans bedrijf dat jaarlijks meer dan zeshonderd miljoen retouren verzorgt voor retailers. Naar verluidt wil de vervoerder 2 miljard dollar op tafel leggen. Genco genereert jaarlijks 1,6 miljard dollar omzet.

E-commerce

FAME sluit tijdelijke filialen

CD- en dvd-verkoper FAME stopt met zijn tijdelijke winkels. De filialen in Tiel, Spijkenisse en Uden worden vanaf januari gesloten. ‘Een bedrijf draaiend houden op enkel schijfjes is niet meer mogelijk’, aldus FAME-mede-eigenaar Arthur ter Braak.

E-commerce

Verlieslijdend Lastminute.com eindelijk verkocht

Het Britse Lastminute.com gaat voor 120 miljoen dollar naar de Zwitserse reisorganisatie Bravofly Rumbo. Eigenaar Sabre verkoopt het online bedrijf met zwaar verlies. In 2005 werd 1,2 miljard dollar neergeteld voor de onderneming.

E-commerce

Achteraf betalen bij fysieke winkels van Open32

Vaste klanten van de kledingzaken Open32 en Blue32 kunnen hoeven niet meer te betalen als ze met hun nieuwe aanwinst de winkel verlaten. De rekening valt twee weken later thuis de deurmat, een betaalmethode die online heel gangbaar is.

E-commerce

ING: Logistiek profiteert van outsourcing opslag

Het volume van logistieke dienstverlening krijgt weer vaart in 2015, waarbij opslag het sterkst groeit. Dat blijkt uit het nieuwe kwartaalbericht transport en logistiek van ING Economisch Bureau. Logistieke dienstverleners profiteren met name van aandacht voor uitbesteding van warehousing en E-fulfilment.

E-commerce

Jumbo lanceert nu ook app

Jumbo Supermarkten lanceert vandaag een app voor smartphones en tablets. Via de app kunnen klanten niet alleen overal hun boodschappen bestellen, maar ook winkels zoeken, inspiratie opdoen en boodschappenlijstjes maken.

E-commerce

Koeriersplatform Saddl: ‘We leveren binnen een uur’

Startup Saddl draait het pickup proces om: “We leveren binnen een uur”, vertelt co-founder George Ankomah van Saddl. “We zijn de schakel tussen de verzender van het pakketje en de ontvanger. Er zijn veel koeriers die niet volledig gevuld zijn. Als de verzending bij een gebundeld platform als Saddl plaatsvindt, dan kan het goedkoper en is er ook controle over de levertijd en leverwijze.”

E-commerce

Bol.com lanceert nieuwe leesapp met Kobo

Bol.com heeft samen met Kobo een nieuwe leesapp voor tablet en smartphone ontwikkeld. Die moet het lezen van boeken op draagbare apparaten vergemakkelijken.

E-commerce