Online supermarkten, de millennials komen eraan
De generatie 25 tot 34 jaar neigt het meest tot het online doen van hun boodschappen, ook al heeft meer dan de helft van hen een supermarkt binnen tien minuten afstand van hun huis.
De generatie 25 tot 34 jaar neigt het meest tot het online doen van hun boodschappen, ook al heeft meer dan de helft van hen een supermarkt binnen tien minuten afstand van hun huis.
Internationaal worden ze vaak packstations of parcel lockers genoemd: een x-aantal kluisjes in een wand bij elkaar waarin pakketten kunnen worden opgeslagen en waar je ze kunt afhalen. Ook zijn de kluisjes te gebruiken om pakketten retour te sturen. Grote vraag is: is de markt van retailers, logistieke dienstverleners en consumenten er al rijp voor ? Gaat dit voor dé grote verandering in de last mile zorgen tussen nu en 2020?
Catawiki.nl uit Assen trekt tien miljoen euro aan van investeerders voor Europese uitbreiding. De hoofdinvesteerder is venture capitalist Accel Partners, dat hiermee zijn eerste Nederlandse investering doet.
Ecommerce Europe, de koepelorganisatie voor meer dan 25.000 online bedrijven, steunt de Europese Commissie met het streven naar een level playing field in e-commerce.
DHL gaat pakketten bezorgen met behulp van drone op het Duitse waddeneiland Juist, enkele tientallen kilometers ten noordoosten van Groningen.
Fixico, de startup achter de gelijknamige autoschadeherstel-app, zegt voor meer dan 1 miljoen euro aan schades te hebben verwerkt. De Nederlandse autoschadeherstel-app lanceert daarnaast een Android-versie en lonkt naar het buitenland.
Consumenten hechten steeds meer waarde aan hun privacy. De kans is dus groot dat je als webwinkelhouder een keer te maken krijgt met een klant die wil weten wat er met zijn persoonsgegevens gebeurt. Zo voorkom je problemen met consumenten die gebruik willen maken van hun inzagerecht.
De Bijenkorf heeft een jaarabonnement gelanceerd voor het gratis verzenden van online bestellingen. Wie eenmalig 9,95 euro betaalt, kan de bestellingen via ShippingPlus een jaar lang gratis thuis laten bezorgen.
Slechts 32 procent van de Amerikaanse retailers heeft een mobiele strategie voor het komende feestseizoen, ondanks het concurrentievoordeel dat hiermee kan worden behaald. Dat blijkt uit een studie 2014 Holiday Retail Audit van eBay onder duizend winkelbedrijven.
De fraude in het betalingsverkeer is ook het afgelopen half jaar sterk gedaald; met 34 procent ten opzichte van de tweede helft van vorig jaar. Dat zegt de Nederlandse Vereniging van Banken en Betaalvereniging Nederland.
In de competitieve retailwereld met toenemend kritische consumenten is een omnichannel strategie niet meer genoeg. Big Data omzetten naar inzichten staat centraal. Het denken in kanalen wordt vervangen door het denken in consumentenbeleving. Alleen met compleet nieuwe businessmodellen kan de retailbranche meer consumentenwaarde bieden.
Nu de proef met de zogeheten pakketautomaat met succes is afgerond, besluit PostNL om er meer te installeren in Nederland. De ‘last mile’ tussen webwinkel en consument verandert komende jaren ingrijpend.
Albert Heijn voegt aan haar webwinkelassortiment zevenhonderd producten toe die tot voor kort alleen in de Belgische winkels verkrijgbaar waren. Dat meldt Levensmiddelenkrant.
Europese webwinkels kunnen in de loop van 2015 een internationaal keurmerk gaan aanvragen. Dat zou de EU-variant zijn van het stempel dat Thuiswinkel.org aan Nederlandse shops verstrekt.
eBay-klanten lopen al maanden gevaar om naar dubieuze sites te worden verwezen. Dat blijkt uit eigen onderzoek van de BBC. In een enkel geval heeft de veilingsite ingegrepen, maar nog altijd is het lek niet gedicht.