More stories

Digital food: Digitalisering verandert relaties en productontwikkeling

Producten zijn data. Waar ze vandaan komen is data. Hoe ze door de keten reizen is data. Klanten zijn data. Wie al die gegevens gaat gebruiken, brengt een proces van diepgaande verandering in de voedselketen op gang.

Food

HelloFresh in de schappen van Plus Supermarkt

De maaltijden van HelloFresh liggen vanaf deze week in de schappen van alle 260 filialen van supermarktketen Plus. Dat vergroot de zichtbaarheid van het merk en de beschikbaarheid van de producten.

Food

IENS.nl verdwijnt, wordt TheFork

De naam van recensie- en boekingssite IENS.nl verdwijnt en wordt omgelabeld tot de internationale merknaam TheFork. De helft van de restaurants in het aanbod verdwijnt.

Food

Jumbo start bezorgdienst in centrum Amsterdam

Jumbo is vandaag gestart met het thuisbezorgen van boodschappen in het centrum van Amsterdam. De nieuwe dienst was al aangekondigd.

Food

FNV zet Picnic mes op de keel: de supermarkt-cao of de rechter

Vakbond FNV heeft websuper Picnic de keus gesteld tussen het toepassen van de supermarkt-cao of een rechtszaak. Binnen een week moet het bedrijf laten weten of het de supermarkt-cao gaat toepassen voor zijn medewerkers.

Food

Oprichter Uber revancheert met dark kitchens

De oprichter van Uber, Travis Kalanick, wil ook in Europa en Azië gaan investeren in zogeheten dark kitchens. Dat soort restaurants-zonder-tafels richt zich op horeca-ondernemers die louter handelen via platformen als UberEats, Deliveroo en Thuisbezorgd.

Venture

PostNL en Jumbo gaan gezamenlijk bezorgen in Groningen

Jumbo en PostNL gaan in Groningen de bij Jumbo online bestelde boodschappen gezamenlijk bezorgen. Het gaat om een test van drie maanden. Ook de Universiteit van Groningen doet mee.

Food

Vakbonden: begin met innen van loonbelasting en premies bij Deliveroo

De vakbonden FNV, CNV en VCP willen dat minister Koolmees actie onderneemt naar aanleiding van de uitspraak van de rechter in de Deliveroo-zaak die FNV aanspande.

Food
Premium

Takeaway realiseert in Nederland 19 procent ordergroei

Takeaway realiseerde in Nederland een omzetgroei van 32 procent en een ordergroei van 19 procent. Het handelsresultaat ging naar 53,2 miljoen tegen 43 miljoen een jaar eerder. De omzet bedroeg 98 miljoen euro.

Food

Ook Picnic verkoopt maaltijdboxen

Picnic is de volgende supermarkt die zijn aanbod uitbreidt met maaltijdboxen.

Food

Jumbo gaat in heel Amsterdam bezorgen

Jumbo gaat een dezer dagen boodschappen in heel Amsterdam bezorgen. Kennelijk als reactie op de plannen van Albert Heijn om de aanwezigheid van ah.nl in Amsterdam flink op te voeren. Ook Picnic is hard bezig.

Food

Voor Vomar even geen e-commerce meer

Supermarkt Vomar keert voorlopig niet terug in e-commerce. Ook is Vomar gestopt met de bezorging van online bestelde boodschappen. In zo’n bezorgdienst moet je heel veel geld investeren, vertelt topman Aart van Haren aan de Volkskrant.

Food

Foodbloggers: Je bent wat je influencer (niet) eet

Wat we eten, of wat we juist niet eten, bepaalt wie we zijn. Food influencers serveren hapklare brokken eetbare identiteit. Als food professional kun je niet meer om hen heen. Laurens van Klaveren: “Omdat influencers goed omgaan met zoekmachines, is de vrije keuze toch minder vrij dan je zou denken.”

Influencer marketing

Deventer wil geld terug van thuisbezorgapp Peeves

De gemeente Deventer wil een subsidie van 25.000 euro aan thuisbezorg-app Peeves terugvorderen. Met de app konden mensen bij acht restaurants in Deventer maaltijden bestellen en houdbare producten mee teruggeven aan de bezorger voor de Voedselbank.

E-commerce
Premium

Delivery Hero ziet omzet met 77 procent stijgen

Maaltijdenbezorger Delivery Hero heeft 77 procent meer omzet behaald in 2018. Het totaal komt daarmee op 792 miljoen euro.

Food