More stories

Wordt Amazon een PostNL?

Amazon opent naast distributiecentra in hoog tempo sorteercentra in de VS: daar liggen geen boeken of cd’s in rekken, maar worden reeds verpakte producten door machines of mensenhanden op de loop gelegd en aan postkantoren aangeboden. Wordt Amazon stiekem een PostNL?

E-commerce

Krattenstapel in nieuw dc wehkamp ‘veertien keer Mount Everest’

Het nieuwe distributiecentrum van wehkamp.nl in Zwolle krijgt een krattenstapel met een totale hoogte van ’14 keer de Mount Everest’. Bekuplast, producent van retourneerbare transportverpakkingen, levert 450.000 op maat gemaakte kratten aan het nieuwe distributiecentrum, dat in de zomer van 2015 zijn deuren opent.

E-commerce

Retailer worstelt met supply chain omnichannel

73 procent van de vijfhonderd belangrijkste retailers in Noord Amerika zeggen dat zij artikelen via alle beschikbare verkoopkanalen kunnen leveren, doch slechts 22 procent heeft daartoe ook echt maatregelen genomen. Omnichannel blijkt in de praktijk nog erg weerbarstig.

E-commerce

Belgen starten kweekvijver voor de ‘Belgische Coolblue’

ShopWeDo.com is de naam van een nieuw Belgische webwinkelplatform dat ook gelijk het verpakken en verzenden voor zijn rekening neemt. ‘Zou er dan toch eindelijk een Belgische Coolblue of bol.com opstaan?’

E-commerce

Vlaams Instituut voor de Logistiek richt zich op innovatie

Het Vlaams Instituut voor de Logistiek, het innovatieplatform voor de logistieke sector, start dit najaar drie nieuwe innovatieve praktijkgerichte projecten.

E-commerce

Nespresso: switch van PostNL naar DHL Parcel

Dat was een verrassing deze week: Nespresso is voor de standaardleveringen volledig overgestapt van PostNL naar DHL Parcel. Webshops veranderen wel vaker van vervoerder, dus niks nieuws onder de zon. Of toch wel ? Nespresso is, net als bijvoorbeeld Coolblue, BCC en de Bijenkorf, een voorloper op het gebied van klantgerichte afleveropties. Op het gebied van logistieke service heeft deze koffieleverancier de lat echt hoog gelegd in de afgelopen jaren. De espresso-marktleider breekt met de pakketdistributie-marktleider. Wat is er aan de hand ?

E-commerce

Kledingretail stimuleert RFID gebruik

De RFID-markt begint na jaren van stagnatie eindelijk van de grond te komen, en de belangrijkste stimulans komt van de kledingretail. Dat concludeert IDTechEx, dat de markt dit jaar schat op 9,2 miljard dollar, tegen 7 miljard in 2012.

E-commerce

Zwaar weer voor franchise in omnichannel retail

Ik mocht een paar maanden geleden met een groep van circa vijftien franchise-nemers de stormachtige ontwikkelingen binnen retail bespreken. Er zaten vooral franchisers van AH, Jumbo en Plus rond de tafel. Na veel intensieve retailjaren ben ik eigenlijk best van dit type ondernemer gaan houden. Niets ten nadele van filiaalmanagers, die er ook vaak echt voor gaan, maar bij franchisers heb ik meestal toch het gevoel dat ze net een tandje dieper gaan. Knokken voor zeer hoge klanttevredenheid én knokken voor hun eigen portemonnee natuurlijk. Voor deze ondernemers zijn heftige tijden aangebroken. Omnichannel retail en franchise: Kan die combi in de toekomst überhaupt overleven ?

E-commerce

Coolblue introduceert gratis bezorging op zondagmiddag

Coolblue verzorgt samen met PostNL vanaf 30 augustus zondaglevering in Nederland en België. Het is de eerste grote webwinkel in Nederland die 7 dagen per week pakketjes gaat bezorgen.

E-commerce

Amazon opent vijf fulfillmentcentra in India

Amazon opent niet minder dan vijf fulfillment centra in India, van waaruit bestellingen in heel het land kunnen worden verscheept. De centra zijn gevestigd in Delhi, Chennai, Jaipur, Ahmedabad en Tauru (bij Gurgaon).

Fulfillment

Amazon wil dat verkopers elkaar gaan helpen

Amazon overweegt een zogenoemd peer-to-peer systeem voor zijn verkopers om te voorkomen dat artikelen niet geleverd kunnen worden. Bedrijven sturen de order dan door naar een concurrent.

E-commerce

Omnichannel stuurt markt voor Warehouse Management Systems

De markt voor Warehouse Management Systems, software voor distributiecentra, lijkt meer en meer te worden bepaald door omnichannel. Dat constateert de ARC Advisory Group in een nieuwe studie.

E-commerce

E-commerceverpakkingen: 8 trends

Een merk is meer dan zijn producten. Een merk is zijn winkels, de winkelmuziek, het personeel. Zelfs de winkelgeur. Zolang we nog geen holografische verkopers of geurende beeldschermen hebben, laten deze zintuiglijke sensaties zich nogal lastig vertalen naar de online store. Hierdoor groeit het belang van een goede verpakking, de laatste fysieke schakel tussen merk en consument.

E-commerce

Peak Capital investeert in TradeCloud

TradeCloud krijgt financiering van investeringsfonds Peak Capital. Het fonds neemt daartoe een minderheidsbelang in de logistieke clouddienst. Het groeikapitaal wordt gebruikt voor het opschalen van sales- & marketingactiviteiten en verbreding van de functionaliteit.

B2B Digital

Overheid stelt nieuwe regels voor verzendmateriaal webshops

Vanaf volgend jaar zijn webwinkels verplicht om aan de overheid te laten zien hoe zij in de nabije toekomst met duurzame verpakkingsmaterialen gaan werken. Hierbij gaat het voornamelijk om de doos of het plastic waarin een pakket wordt verzonden naar de consument.

E-commerce