More stories

Integratie van orderverzamel- en retourprocessen levert kostenbesparing op

Als orderverzamel- en retourprocessen worden gecombineerd, kunnen online retailers gemiddeld zestien procent van de kosten besparen. Dat blijkt uit een proefschrift van van Susanne Wruck van de VU in Amsterdam, Optimisation of warehouse operations for companies with high return flows.

E-commerce

Verzendkosten altijd gratis: trend voor de toekomst?

De grootste ergernis voor de online koper: Naast de kosten van het product moet je ook nog verzendkosten betalen. Waarom niet een alles-in-één-prijs en de verzendkosten gratis?

E-commerce

Klant haakt af bij lange bezorgtijden en hoge kosten

Lange bezorgtijden en hoge bezorgkosten kunnen reden zijn om een bestelling bij de online kassa te annuleren. Dat blijkt uit een studie van de Amerikaanse posterijen en comScore. 54 procent haakt af als de bestelling te lang op zich laat wachten.

E-commerce

Post.nl start verzendsysteem voor flessen

PostNL en DM Productions hebben voor het verzenden van flessen een nieuwe digitaal verzendplatform laten ontwikkelen met een daarbij horende verpakking die’ voordelig en onbreekbaar’ is. Voor de ontwikkeling van een nieuwe verpakking is het vervoer van een van de kwetsbaarste producten, eieren, als uitgangspunt genomen.

E-commerce

De logistieke aspiraties van Alibaba

De Chinese e-commerce gigant Alibaba wil ook op logistiek gebied een speler van formaat worden. Dat blijkt uit gegevens die het bedrijf heeft gedeponeerd ter voorbereiding van de Amerikaanse beursgang later dit jaar.

E-commerce

Kiala breidt uit met internationale verzendopties

De posterijen krijgen er een internationale concurrent bij nu consumenten via Kiala ook internationaal pakketjes kunnen gaan versturen.

E-commerce

ASOS verliest 20 procent voorraad na brandstichting

Kledingwinkel ASOS is twintig procent van zijn voorraad verloren door een brandstichting in zijn belangrijkste distributiecentrum in Engeland.

E-commerce

PostNL ‘bloedserieus’ over bezorging levensmiddelen

PostNL werkt met Versluys aan de bezorging van online bestelde levensmiddelen. Dat vertelde Lars Heugel van PostNL gisteren op het congres Logistiek & E-Commerce in Houten, overigens zonder de partner te willen noemen.

E-commerce

HEMA wordt partner online marktplaatsen

HEMA gaat in de nabije toekomst meer artikelen aanbieden via marktplaatsen als die van Amazon. Dat vertelde Joke Vink, hoofd eDC van het winkelconcern, gisteren op het congres Logistiek & E-Commerce in Houten. HEMA maakt al volop gebruik van dergelijke marktplaatsen in Frankrijk.

E-commerce

DPD Pakketservice gaat binnen het uur bezorgen

DPD Pakketservice verkleint het tijdvak van zijn consumentendienst Predict voor leveringen binnen Nederland van drie naar slechts één uur. DPD startte deze week een reclamecampagne om online retailers attent te maken op de diensten van de pakketvervoerder.

E-commerce

Boodschappenbezorger Instacart krijgt 44 miljoen dollar

De Amerikaanse online boodschapperbezorger Instacart heeft onder leiding van Andreessen Horowitz and Sequoia Capital 44 miljoen dollar bij investeerders opgehaald.

Fulfillment

eBay breidt fulfillment dienstverlening uit

Veilinghuis eBay wordt steeds actiever als het gaat om diensten op het gebied van fulfillment. In toenemende mate besteden derden deze diensten uit aan het Amerikaanse bedrijf, eigenaar van het Nederlandse Marktplaats.

Fulfillment

Alibaba neemt belang in SingPost

De Chinese e-commerce gigant Alibaba volgt Amazon door flink te investeren in logistiek. Het neemt voor omgerekend 249 miljoen dollar een belang van 10,3 procent in SingPost, de posterijen van Singapore.

Fulfillment

Voorraadbeheer cruciaal voor e-tailer

Voorraadoptimalisatie bij webwinkels met een groot assortiment, zoals bij bol.com, kan erg complex zijn. Steeds meer softwareoplossingen proberen daarom in deze behoefte te voorzien. Met behulp van dit Slim4 van Slimstock, een van de grootste leveranciers op dit gebied, wist bol.com het aantal out of stocks te halveren. Na een periode van drie maanden was Slim4 volledig geïntegreerd met het ERP-systeem van de e-tailer. Het assortiment van bol.com, met ruim 8 miljoen actieve artikelen, wordt nu effectiever en efficiënter aangestuurd. Een gesprek met directeur retail van Slimstock Peter Bocken.

Fulfillment

Amazon: retailer of logistiek dienstverlener?

Met stijgende verbazing volg ik Amazon. Op verkoopgebied is de retailer op alle terreinen actief: Assortimentsontwikkeling, scherp prijsbeleid en de ontwikkeling van Amazon Plaza. Tegelijkertijd stampt de onderneming een logistieke infrastructuur uit de grond die zijn weerga niet kent: wereldwijd al meer dan 100 distributiecentra, same-day-delivery diensten en ophaalkluizen. Wat betekent eigenlijk nog ‘core business’? Hoezo focus? Kan dat wel goed gaan ? Neemt Amazon niet teveel hooi op de vork?

Fulfillment