More stories

De Stiho Groep opent eigen internetbureau

De Stiho Groep heeft een eigen internetbureau opgericht om de bouwleverancier te begeleiden door de digitale transitie van de hele organisatie. “Onze twee labels Stiho en Baars & Bloemhoff zijn de enige klanten”, licht Nanne Batelaan toe.

Strategy

AFM waarschuwt voor illegale kredietaanbieders

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) waarschuwt consumenten voor online aanbieders die via sites als Neptunebank.com en Loansyndicate.net leningen verstrekken. Daar is geen vergunning voor verstrekt.

Financials

Schiphol publiceert zijn API-platform

Luchthaven Schiphol heeft zijn API-platform gepubliceerd. Daarmee deelt het niet-kritische bedrijfsgegevens met ontwikkelaars die daar nieuwe apps van maken, luchtvaartmaatschappijen en reisaanbieders.

Travel

Merken die tijd omarmen ‘disrupten’ de markt

Tijdens SxSW sprak Design Director Christine Todorovich van Frog Design over het fenomeen tijd. Herinner je je de tijd voor de smartphone? Dat je ‘gewoon’ in de trein ging zitten zonder op je scherm te staren? Soms sprak je iemand aan die je nog niet kende. Nu doen we dat alleen nog digitaal; vet filmpje, like! Nog los van of hetgeen wat je ziet, nu eigenlijk echt of fake is.

Disruptie

Virtueel je vliegtuigstoel uitkiezen

Airlines Technology heeft een VR-oplossing bedacht voor het selecteren van vliegtuigstoelen. Passagiers kunnen uiteindelijk zelf door het vliegtuig lopen en kiezen waar ze het liefste willen zitten. Ook distributiesysteem Sabre vindt dat er meer aandacht moet komen voor de stoelkeuze in het boekingsproces.

Travel

BinckBank neemt het Nederlandse fintechbedrijf Pritle over

BinckBank neemt het Nederlandse fintechbedrijf Pritle over. Deze online vermogensbeheerder wil geautomatiseerd vermogensbeheer toegankelijk maken voor grote groepen Nederlandse beleggers.

Financials

Anke Schlichting nieuwe CTO van Aegon Nederland

Anke Schlichting is per 1 maart de nieuwe Chief Technology Officer van Aegon Nederland. Zij volgt Kees Smaling op, die inmiddels werkt voor Aegon Continental Europe.

Financials

Schiphol een van de beste digitale luchthavens van Europa (infographic)

Schiphol behoort tot de beste digitale luchthavens van Europa. Dit blijkt uit de 2017 Digital Airport Index van het Amsterdamse ontwerpbureau Mijksenaar. Kopenhagen, Manchester, Frankfurt, Dublin, Barcelona El Prat, Oslo, Helsinki en Moskou Sheremetyevo scoren ook hoog in de index.

Travel

KLM past design thinking toe met TU Delft

KLM gaat samen met TU Delft de komende vijf jaar design thinking toepassen om nieuwe producten te bedenken en bestaande processen te optimaliseren. Zo kijken studenten van de TU Delft naar een betere boardingprocedure en virtual reality aan boord.

Travel

Sander Duivestein (Trendwatcher): ‘Ideeën hebben tegenwoordig dankzij technologie een soort seks met elkaar’

Hij onderzoekt de impact van nieuwe technologie op de mens, bedrijven en maatschappij en vindt dat te weinig mensen zich verdiepen in de (technologische) mogelijkheden van de toekomst. Sander Duivestein stelt voor dat we out of the box denken, of gewoon die hele box weggooien: ‘Als je blijft zitten, qua nadenken, in het verleden dan schiet het niet op, want de toekomst komt er keihard aan.’

Disruptie

SxSW: waarom kopiëren (g)een goed idee is

‘Goh, jouw nieuwe telefoon lijkt wel erg veel op een iPhone.’ Zonder dat we het echt door hebben zijn alle telefoons op elkaar gaan lijken. Waar ze in de jaren ‘90 nog van elkaar verschilden in kleur, vorm en omvang is zowat elke telefoon nu zwart, van glas, met een knopje onder het scherm en een achterkant die in drie kleuren verkrijgbaar is: zwart, grijs of iets fels, zoals roze of blauw.

SxSW

Transavia test chatbot op Facebook Messenger

Transavia is bezig met het testen van een chatbot op Facebook Messenger voor het zoeken van vluchten. Ines Verburgh, Lead Innovation bij Transavia, verwacht dat uiteindelijk het hele reisproces, van zoeken en boeken tot inchecken en customer care, via chatbots op messaging platforms zal worden gefaciliteerd.

Travel

Column: #DeleteUber

In de stad New York melden zich wekelijks zo’n vijftigduizend nieuwe gebruikers bij Uber aan. Een duizelingwekkend aantal sign-ups voor een dienst die alweer acht jaar bestaat. En de impact van de giga-startup is in alle markten terug te zien. Van de ooit veertigduizend yellow cabs die door de New Yorkse Madison Avenue sjeesden, is nog maar een kwart over.

Disruptie

Technologische ontwikkelingen bepalend in toezicht AFM

Waakhond AFM wil het komende jaar vooral de technologische ontwikkelingen in de gaten houden. Technologie creëert kansen en is noodzakelijk voor economische groei, maar het brengt ook risico’s met zich mee omdat steeds meer financiële diensten online worden aangeboden.

Financials

Levi’s brengt wearable uit met technologie Google

Levi’s brengt komend najaar een spijkerjack op de markt met daarin voelende technologie van Google. Met en handgebaar zet de drager de muziek aan of uit of neemt een telefoontje aan.

SxSW