E-commerce en internationaal behoeden PostNL voor krimp
De omzetgroei bij de afdelingen Pakjes en Internationaal zorgen ervoor dat PostNL in de laatste maanden van 2013 geen krimpcijfers noteert.
De omzetgroei bij de afdelingen Pakjes en Internationaal zorgen ervoor dat PostNL in de laatste maanden van 2013 geen krimpcijfers noteert.
Webwinkels en bezorgrestaurants kunnen binnenkort bestellingen gaan afleveren in de kofferbak van de nieuwste Volvo’s.
Albert Heijn begint in 2014 met het uitfaseren van Albert.nl, het label waaronder de supermarkt zijn thuisbezorgdienst exploiteert. Voorts blijkt dat zo’n vijf procent van de bol.com-orders bij een Albert Heijn worden afgehaald.
Ongeveer 64 procent van de logistieke dienstverleners werkt op een of andere manier samen met collega dienstverleners. Onder bedrijven actief in een losse samenwerking geeft circa de helft aan een beter tarief te realiseren door de samenwerking. Samenwerken moet.
De bezorging is de laatste stap van een online-aankoop. Dat ligt voor de hand, maar een webwinkelier moet voor ogen houden dat deze stap alle inspanningen van de commerciële keten omvat. Daarom mag deze stap niet verbannen worden naar het einde van het traject en louter vanuit logistiek oogpunt bekeken worden.
Met het toenemende online shoppinggeweld is pakketbezorging een hot issue. Begin december berichtte Amazon dat het serieuze plannen zou hebben met pakketbezorging per drone. Al snel bleken bij de concurrentie soortgelijke experimenten te lopen. Als idee van een marketingafdeling zeker innovatief, maar praktisch gezien erg onrealistisch.
Een groot winkelcentrum in de binnenstad van Londen wordt het fysieke pashokje voor online winkels. Klanten kunnen er kleding naartoe laten sturen, passen en indien nodig direct terugsturen.
De webwinkels van Media Markt en Saturn in Duitsland krijgen vanaf volgende maand een supersnelle bezorgoptie. Internetklanten kunnen hun bestelling binnen een uur thuisbezorgd krijgen. Per taxi.
Er is een nieuwe online zoekmachine RoadFreightSpecialist.com voor internationaal wegtransport, en dan met name palletvervoer. De initiatiefnemers geven hoog op van de snelheid en transparantie waarmee voor binnen- en buitenlandse zendingen over de weg de juiste partijen elkaar vinden.
Steeds meer webwinkels besteden hun logistieke processen uit aan een fulfilmentpartij. Op deze manier hebben ondernemers geen omkijken meer naar het verzenden van hun producten. Natuurlijk kost uitbesteden geld, dat kan heel goed een besparing op ándere kosten opleveren.
Het toverwoord in de e-logistiek: flexibiliteit. Het wordt ook steeds meer de beslissende factor waarmee webwinkels zich kunnen onderscheiden. En wederom tonen de cijfers van in dit geval Endicia aan dat snelle bezorgingen niet bovenaan de verlanglijst staan, maar lage of gratis verzendkosten.
Crossborder e-commerce stelt bedrijven voor extra uitdagingen, misschien niet zozeer binnen Europa, maar wel daarbuiten. Door de hoge kosten haken klanten vaak af en er zijn allerlei regels voor het versturen. Daarnaast moet je rekening houden met extreme condities. De verpakking verdient extra aandacht, en ook heel opbeurend: iedere dag zinkt er wel een schip. Met misschien wel de lading van jouw bedrijf.
De logistieke keten zal als gevolg van de toenemende online consumentenbestedingen tot aan 2020 continu blijven veranderen. Nederlandse bedrijven moeten zich daarom op de snel veranderende competitieve wereld voorbereiden. Internationale partijen als Amazon en Google hebben nu al een voorsprong, zegt de expertgroep Supply Chain van Shopping2020, die vandaag haar resultaten presenteert.
Dienstverlener Arvato neemt de Europees werkende logistieke en e-commercespecialist Netrada over, wat voorkomt dat het bedrijf failliet gaat.
De bouwmarkten GAMMA en Karwei zijn onderdeel geworden van het logistieke netwerk van PostNL. Consumenten kunnen er hun online aankopen laten bezorgen of retour zenden.