PostNL begint same day deliveries
Online bestellen en het pakketje binnen een uur thuisbezorgd krijgen. Dat is wat PostNL binnenkort op de Nederlandse markt introduceert.
Online bestellen en het pakketje binnen een uur thuisbezorgd krijgen. Dat is wat PostNL binnenkort op de Nederlandse markt introduceert.
Pakkketbezorger Selektvracht verandert zijn naam in DHL Parcel. Vanuit dit internationale merk wil moederbedrijf Deutsche Post DHL zijn innovatieve diensten over heel Europa uitsmeren.
De buren zullen er blij mee zijn: de pakketkasten die DHL voor de voordeuren gaat installeren. Huishoudens kunnen er niet enkel dozen in ontvangen maar ook mee versturen.
Onrust in de VS, waar vervoerder FedEx heeft aangekondigd dat op termijn de tarieven worden aangepast. Er komt een kleine brandstoftoeslag, maar belangrijker is dat FedEx zijn tarieven niet meer gaat baseren op gewicht, maar op volume. Verwacht wordt dat UPS snel gaat volgen.
De International Postal Corporation heeft becijferd dat grensoverschrijdende e-commerce tegen 2020 met 75 procent zal toenemen. Maar volgens een grootschalig internationaal onderzoek verkoopt momenteel slechts een op de vier e-tailers zijn goederen over de grens. Nogal wat e-tailers laten zich afschrikken door de uitdagingen die gepaard gaan met internationale terugzendingen.
Docdata is een samenwerking met de firma RePack Industries uit Helsinki in Finland aangegaan om haar klanten de duurzame verpakkingsdienst RePack te kunnen aanbieden. De verpakking kan meermaals worden hergebruikt voor een volgende bestelling.
Coolblue introduceert vanaf morgen de optie voor gratis avondlevering op dinsdag- en donderdagavond tussen 18.00 en 21.30 uur. Het bedrijf zegt de eerste webwinkel in Nederland te zijn die het mogelijk maakt om in de avonduren gratis thuisbezorgd te krijgen. De dienst is ontwikkeld samen met PostNL.
Bezorging per drones lijkt met de maand serieuzer te worden. Een nieuwe Amerikaanse startup heeft plannen om in een wijk in San Francisco geneesmiddelen te bezorgen.
Amazon breidt flink uit met same day-delivery, oftewel bezorgen binnen een werkdag. Marc Wulfraat, oprichter van logistiek adviseur MWPVL, denkt dat volgend jaar al vijftien procent van de Amerikaanse consumenten kunnen profiteren van deze diensten.
Slecht nieuws voor pakjesbezorgers. Het lijkt erop dat vervoerbedrijf Uber nu ook al de koeriersmarkt op het oog heeft: het begint een experimentele koeriersdienst in Manhattan genaamd Uber Rush.
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat mogelijke problemen op de markt voor het vervoer van ongesorteerd aangeleverde post nader te onderzoeken. De gewijzigde Postwet biedt hiertoe sinds kort de mogelijkheid. Het gaat hier vooral om post die moet worden bezorgd op de dag na aflevering bij een postbedrijf. Wat betekent dat voor webwinkels?
Koeriersbedrijf TNT Express, een van de belangrijkste pakjesbezorgers in ons land, gaat vijf zogenoemde supportdepots, in Leidschendam, Kapelle, Nieuwegein, Drachten en Echt, sluiten. Bij andere depots wordt zwaar gesaneerd. Ongeveer de helft van de chauffeurs raakt zijn baan kwijt.
Na multi-channel en cross-channel praten we nu over omni-channel. Vincent Weinschenk van Wherehows Logistic Consultants laat zien wat het is en waarin het verschilt van multi-channel. Het succes van omni-channel valt of staat met het ontsluiten van de voorraad in één systeem: “Inventory visibility across all stores and channels is the key enabler”.
Google betreedt een terrein dat tot voor kort grotendeels door Amazon en eBay leek te worden ontgonnen: dat van de dagelijkse boodschappen. De vorig jaar gestarte experimenten met bezorgdienst Shopping Express wordt uitgebreid.
Gratis levering door e-tailers kan gebruikt worden als marketinginstrument. Dat dit een doorslaggevende factor is voor de klantconversie, bevestigt ook een studie van Forrester. Het bureau concludeert dat dit voor zes op de tien consumenten veruit het belangrijkste criterium is bij de beslissing al dan niet over te gaan tot een onlineaankoop.