More stories

Vanaf deze zomer geneesmiddelen per drone

Bezorging per drones lijkt met de maand serieuzer te worden. Een nieuwe Amerikaanse startup heeft plannen om in een wijk in San Francisco geneesmiddelen te bezorgen.

Logistics

‘Amazon mikt op dagbezorgingen’

Amazon breidt flink uit met same day-delivery, oftewel bezorgen binnen een werkdag. Marc Wulfraat, oprichter van logistiek adviseur MWPVL, denkt dat volgend jaar al vijftien procent van de Amerikaanse consumenten kunnen profiteren van deze diensten.

Logistics

Uber tast koeriersmarkt af

Slecht nieuws voor pakjesbezorgers. Het lijkt erop dat vervoerbedrijf Uber nu ook al de koeriersmarkt op het oog heeft: het begint een experimentele koeriersdienst in Manhattan genaamd Uber Rush.

Logistics

Meer concurrentie voor postbezorging?

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat mogelijke problemen op de markt voor het vervoer van ongesorteerd aangeleverde post nader te onderzoeken. De gewijzigde Postwet biedt hiertoe sinds kort de mogelijkheid. Het gaat hier vooral om post die moet worden bezorgd op de dag na aflevering bij een postbedrijf. Wat betekent dat voor webwinkels?

Logistics

Saneringen TNT Express komen hard aan

Koeriersbedrijf TNT Express, een van de belangrijkste pakjesbezorgers in ons land, gaat vijf zogenoemde supportdepots, in Leidschendam, Kapelle, Nieuwegein, Drachten en Echt, sluiten. Bij andere depots wordt zwaar gesaneerd. Ongeveer de helft van de chauffeurs raakt zijn baan kwijt.

Logistics

Alle voorraden in één systeem; het geheim achter omnichannel

Na multi-channel en cross-channel praten we nu over omni-channel. Vincent Weinschenk van Wherehows Logistic Consultants laat zien wat het is en waarin het verschilt van multi-channel. Het succes van omni-channel valt of staat met het ontsluiten van de voorraad in één systeem: “Inventory visibility across all stores and channels is the key enabler”.

Logistics

Waarom Google Appie Heijn wordt

Google betreedt een terrein dat tot voor kort grotendeels door Amazon en eBay leek te worden ontgonnen: dat van de dagelijkse boodschappen. De vorig jaar gestarte experimenten met bezorgdienst Shopping Express wordt uitgebreid.

Logistics

Experimenteren met gratis leveringen: hoe?

Gratis levering door e-tailers kan gebruikt worden als marketinginstrument. Dat dit een doorslaggevende factor is voor de klantconversie, bevestigt ook een studie van Forrester. Het bureau concludeert dat dit voor zes op de tien consumenten veruit het belangrijkste criterium is bij de beslissing al dan niet over te gaan tot een onlineaankoop.

Logistics

‘Webwinkelier, houd je logistiek flexibel’

Beginnende webshops moeten hun zaak flexibel optuigen wanneer ze de contracten met vervoerders sluiten. Te vaak gaan ze in zee met één vervoerder en komen er na verloop van tijd pas achter dat een andere beter of sneller is of betere servicevoorwaarden biedt. Alvar Piepers van Paazl raadt beginnende verkopers op afstand daarom aan om eerst goed te oriënteren voordat een ondernemer zich vastlegt aan leveranciers.

Logistics

Bezorgdrones in VS voorlopig legaal, in Nederland niet

Na Amazon kan PostNL niet achterblijven. Het bedrijf verkent momenteel bezorgmogelijkheden met drones, zo vertelde Arnoud Haverlag laatst op de Retail Cross Media Summit. Daar liet hij onder meer een foto van een vliegende PostNL-drone zien. Geen Photoshop, verzekerde hij, maar meer wilde hij er niet over kwijt.

Logistics

In vier stappen naar een virtuele omnichannel keten

Omnichannel vraagt om nieuwe manieren van verkopen, een andere IT en logistiek en gewijzigde assortimentskeuzes. Merkproducenten, groothandels en retailers die omni-channel willen gaan, hebben dat niet van de ene op de andere dag voor elkaar. In dit laatste artikel uit het drieluik over omni-channel logistiek stel ik een stappenplan voor met vier fases van volwassenheid.

Logistics

bpost: van pakjesbezorger tot dienstverlener

Op de last mile moet meer worden geconsolideerd. Die overtuiging heeft Peter Somers, lid van het directiecomité van bpost, de tegenhanger van PostNL in België. Met bpost op afspraak werkt het bedrijf aan innoverend project waarbij een totaalpakket aan diensten wordt aangeboden, zoals het bezorgen van boodschappen en maaltijden, het meenemen van schoenen of kleding ter reparatie.

Logistics

Vier nieuwe rollen in omnichannel supply chain

Consumenten krijgen de producten die zij willen, waar en wanneer zij dat willen, ongeacht via welk kanaal zij zich aandienen. Dat heeft natuurlijk een flinke impact op de logistiek. Niet alleen bij retailers verandert er veel, ook voor (merk-) producenten, groothandels en logistiek dienstverleners liggen er grote kansen als ze op deze trend inspringen.

Logistics

DPD ‘slaat alarm’ over bezorgingen ASOS

Pakketbezorger DPD gaat Engelse klanten van modewinkel ASOS de avond voor hun bezorgingen ‘alarmeren’. Ze krijgen per sms de vraag welke van de vijf bezorgopties ze het liefst willen gebruiken.

E-commerce

Verswinkel HelloFresh gaat zondags bezorgen

Naar eigen zeggen is het een Europese primeur: een internetwinkel die versgoederen ook op zondagen gaat bezorgen.

E-commerce