Albert Heijn vergroot gebied voor thuisbezorgen
Vanaf volgende maand kunnen tweehonderdduizend nieuwe huishoudens hun dagelijkse boodschappen door Albert Heijn laten thuisbezorgen.
Vanaf volgende maand kunnen tweehonderdduizend nieuwe huishoudens hun dagelijkse boodschappen door Albert Heijn laten thuisbezorgen.
Dankzij dropshipping is het vandaag makkelijker dan ooit om een onlinewinkel te openen. Het is gedaan met complexe logistieke barrières en enorme voorraadrisico’s. Maar zijn er aan deze populaire strategie dan geen nadelen verbonden?
Vandaag besteld, morgen geleverd, belooft Bol.com, maar de praktijk blijkt wel eens anders. Half november plaatsen we een bestelling bij Bol in de verwachting dat het pakje de dag daarop wordt bezorgd. De bestelling gaat vergezeld van een track & trace-code. Daar zien we dat het pakketje is opgehaald bij Bol.com, maar op een of andere manier nog niet het sorteercentrum heeft bereikt.
Andries van Daalen, programmadirecteur bij Wehkampmoeder RFS Holland, vindt het de hoogste tijd dat er een discussie wordt gevoerd over de last mile in logistiek Nederland. Busjes en vrachtwagens van verschillende vervoerders rijden bijna achter elkaar Nederlands straten door.
Pakketdiensten DPD en GLS ontwikkelen initiatieven om de kosten te drukken. GLS gaat de optie bieden pakketjes af te halen, DPD gaat van drie naar twee afleverpogingen als de ontvanger niet thuis is.
Online retailer Amazon gaat voortaan ook op zondag leveren, al is lijkt het mooier dan het is. Het geldt maar voor twee grote steden en alleen voor premiumklanten die meer dan gemiddeld bestellen en hun bezorgkosten jaarlijks afkopen.
Met meer dan vier miljoen verkochte traktaties is Taartenwinkel.nl uitgegroeid tot de grootste onlinebanketbakker van Nederland. Om te innoveren ging het Amsterdamse bedrijf van een gedecentraliseerd model met vierhonderd bakkers naar een gecentraliseerd model met één bakkerij. Gert van de Cappelle van Taartenwinkel legt uit waarom dat noodzakelijk was.
LUXeXcel, een ontwikkelaar van een nieuwe 3D-printmethode, heeft de Accenture Innovation Award gewonnen in de categorie Communicatie, Media en Technologie. Taalvoutjes.nl was de grootste lieveling van het algemene publiek.
Een grote groep vooral startende webwinkels heeft onvoldoende oog voor logistiek. Dat is de conclusie van een nieuw rapport van Panteia. Het komt regelmatig voor dat jonge webwinkels failliet gaan, omdat ze de grip op het logistieke proces zijn kwijtgeraakt of omdat het business concept onvoldoende aansluit bij de logistieke mogelijkheden. Een samenvatting.
De top tien meest bestelde producten bij internetsupermarkt Superdirect.com bestaat uit dagverse producten. De eerste ervaringen van directeur Henk Niemandsverdriet zijn goed. Hij bereidt zich voor op uitbreiding naar de Randstad.
DPD Pakketservice is begonnen met een gefaseerde uitrol van een nationaal en grensoverschrijdend netwerk van ParcelShops waarmee het verzenden en ophalen van pakketten nog makkelijker moet gaan worden. DPD is naar eigen zeggen de eerste op de Nederlandse markt die een geïntegreerd multi-country netwerk aanbiedt. Het bedrijf start met ruim 1.000 ParcelShops in de Benelux.
Het pakketvolume bij PostNL is in het derde kwartaal met acht procent gestegen, terwijl de omzet van dit onderdeel met vijf procent groeide. Beleggers reageren positief.
Goed nieuws voor e-tailers: Het eerste half jaar van 2013 daalde de geregistreerde transportcriminaliteit licht. Dat geldt met name voor de categorie ladingdiefstal, die van 193 gevallen in de eerste helft vorig jaar terugliep naar 158 in het afgelopen halfjaar: een daling van 18 procent.
De Engelse supermarktketen Tesco voegt een nieuwe bezorgopties toe aan zijn Click & Collect-product. Behalve in de supermarkt kunnen klanten nu ook terecht op scholen, bibliotheken, sportcentra en parkeerplaatsen voor forensen.
Online bestellen en een dag later afhalen bij de uitgiftebalie. Dat is wat IKEA bij het filiaal in Montpellier in Frankrijk test.