More stories

Waarom Google Appie Heijn wordt

Google betreedt een terrein dat tot voor kort grotendeels door Amazon en eBay leek te worden ontgonnen: dat van de dagelijkse boodschappen. De vorig jaar gestarte experimenten met bezorgdienst Shopping Express wordt uitgebreid.

Logistics

Experimenteren met gratis leveringen: hoe?

Gratis levering door e-tailers kan gebruikt worden als marketinginstrument. Dat dit een doorslaggevende factor is voor de klantconversie, bevestigt ook een studie van Forrester. Het bureau concludeert dat dit voor zes op de tien consumenten veruit het belangrijkste criterium is bij de beslissing al dan niet over te gaan tot een onlineaankoop.

Logistics

‘Webwinkelier, houd je logistiek flexibel’

Beginnende webshops moeten hun zaak flexibel optuigen wanneer ze de contracten met vervoerders sluiten. Te vaak gaan ze in zee met één vervoerder en komen er na verloop van tijd pas achter dat een andere beter of sneller is of betere servicevoorwaarden biedt. Alvar Piepers van Paazl raadt beginnende verkopers op afstand daarom aan om eerst goed te oriënteren voordat een ondernemer zich vastlegt aan leveranciers.

Logistics

Bezorgdrones in VS voorlopig legaal, in Nederland niet

Na Amazon kan PostNL niet achterblijven. Het bedrijf verkent momenteel bezorgmogelijkheden met drones, zo vertelde Arnoud Haverlag laatst op de Retail Cross Media Summit. Daar liet hij onder meer een foto van een vliegende PostNL-drone zien. Geen Photoshop, verzekerde hij, maar meer wilde hij er niet over kwijt.

Logistics

In vier stappen naar een virtuele omnichannel keten

Omnichannel vraagt om nieuwe manieren van verkopen, een andere IT en logistiek en gewijzigde assortimentskeuzes. Merkproducenten, groothandels en retailers die omni-channel willen gaan, hebben dat niet van de ene op de andere dag voor elkaar. In dit laatste artikel uit het drieluik over omni-channel logistiek stel ik een stappenplan voor met vier fases van volwassenheid.

Logistics

bpost: van pakjesbezorger tot dienstverlener

Op de last mile moet meer worden geconsolideerd. Die overtuiging heeft Peter Somers, lid van het directiecomité van bpost, de tegenhanger van PostNL in België. Met bpost op afspraak werkt het bedrijf aan innoverend project waarbij een totaalpakket aan diensten wordt aangeboden, zoals het bezorgen van boodschappen en maaltijden, het meenemen van schoenen of kleding ter reparatie.

Logistics

Vier nieuwe rollen in omnichannel supply chain

Consumenten krijgen de producten die zij willen, waar en wanneer zij dat willen, ongeacht via welk kanaal zij zich aandienen. Dat heeft natuurlijk een flinke impact op de logistiek. Niet alleen bij retailers verandert er veel, ook voor (merk-) producenten, groothandels en logistiek dienstverleners liggen er grote kansen als ze op deze trend inspringen.

Logistics

DPD ‘slaat alarm’ over bezorgingen ASOS

Pakketbezorger DPD gaat Engelse klanten van modewinkel ASOS de avond voor hun bezorgingen ‘alarmeren’. Ze krijgen per sms de vraag welke van de vijf bezorgopties ze het liefst willen gebruiken.

E-commerce

Verswinkel HelloFresh gaat zondags bezorgen

Naar eigen zeggen is het een Europese primeur: een internetwinkel die versgoederen ook op zondagen gaat bezorgen.

E-commerce

E-commerce en internationaal behoeden PostNL voor krimp

De omzetgroei bij de afdelingen Pakjes en Internationaal zorgen ervoor dat PostNL in de laatste maanden van 2013 geen krimpcijfers noteert.

Logistics

Kofferbak nieuwe Volvo’s wordt afleverpunt webshops

Webwinkels en bezorgrestaurants kunnen binnenkort bestellingen gaan afleveren in de kofferbak van de nieuwste Volvo’s.

Logistics

Albert Heijn stopt met internetlabel Albert.nl

Albert Heijn begint in 2014 met het uitfaseren van Albert.nl, het label waaronder de supermarkt zijn thuisbezorgdienst exploiteert. Voorts blijkt dat zo’n vijf procent van de bol.com-orders bij een Albert Heijn worden afgehaald.

E-commerce

Vijf vragen over logistieke samenwerking

Ongeveer 64 procent van de logistieke dienstverleners werkt op een of andere manier samen met collega dienstverleners. Onder bedrijven actief in een losse samenwerking geeft circa de helft aan een beter tarief te realiseren door de samenwerking. Samenwerken moet.

Logistics

Logistiek: bezorging als marketinginstrument

De bezorging is de laatste stap van een online-aankoop. Dat ligt voor de hand, maar een webwinkelier moet voor ogen houden dat deze stap alle inspanningen van de commerciële keten omvat. Daarom mag deze stap niet verbannen worden naar het einde van het traject en louter vanuit logistiek oogpunt bekeken worden.

Logistics

Pakketbezorging door drones is onrealistisch

Met het toenemende online shoppinggeweld is pakketbezorging een hot issue. Begin december berichtte Amazon dat het serieuze plannen zou hebben met pakketbezorging per drone. Al snel bleken bij de concurrentie soortgelijke experimenten te lopen. Als idee van een marketingafdeling zeker innovatief, maar praktisch gezien erg onrealistisch.

Logistics