More stories

Mediabedrijf Roularta neemt online buurtplatform over

Het Belgische mediabedrijf Roularta neemt Postbuzz over, het online buurtplatform voor lokale informatie over onder meer wegenwerken, gemeentelijke informatie en lokale winkeliers.

Media

Openbare bibliotheek leent 6,4 miljoen digitale producten uit

De landelijke digitale openbare bibliotheek heeft in 2017 in totaal 6,4 miljoen digitale producten uitgeleend, een toename van 58 procent ten opzichte van 2015. Dat blijkt uit onderzoek van de Koninklijke Bibliotheek en het CBS.

Publishing

Stichting Kijkonderzoek lanceert nieuwe berekening marktaandeel tv-zenders

Stichting Kijkonderzoek (SKO) gaat met ingang van volgend jaar een andere berekeningswijze hanteren. De marktaandelen van zenders komen in een nieuw TV Zendertotaal in plaats van Kijktotaal gaat vervangen.

Media

Brutalisme op het web: niet mooi, wel functioneel

Net als in kunst en architectuur zijn er in webdesign bepaalde stromingen die komen en gaan. De afgelopen twee jaar heeft brutalisme aan populariteit gewonnen. Een ruige stijl die veel mensen als verrassend of zelfs als lelijk en ongebruiksvriendelijk bestempelen. Wat is het, waar komt het vandaan en zijn deze aantijgingen waar?

Web-design

AR-escape room moet IT’ers verleiden

In de jacht op schaarse IT’ers zit het slechte imago van de bancaire sector ABN AMRO in de weg. De mobiele AR-escape room The Lockdown moet de bank als aantrekkelijke werkgever neerzetten.

Recruitment

Google stopt met Google News bij invoering linktaks

Google stopt met de dienst Google News als Europa akkoord gaat met de invoering van een ‘linktaks’, onderdeel van het nieuwe Europese auteursrecht. Dat zegt Richard Gingras, hoofd nieuws bij Google, tegen The Guardian.

Media

Nieuwe directeur voor Persgroep Online Services België

De Vlaming Bart de Groote is aangesteld als baas België van Persgroep Online Services.

Media

Geen Rijksbijdrage voor werkgelegenheid Mediapark

De regio Gooi en Vechtstreek krijgt geen 15 miljoen euro om de werkgelegenheid in de mediasector te bevorderen. Dat geld is nodig omdat het aantal banen in Hilversum terugloopt. Er is met name minder werk op en rond het MediaPark in de creatieve industrie.

Media

Netflix derde videodienst na Ziggo en KPN

Netflix is een dominante speler op de markt voor online videodiensten in Nederland. Twaalf procent van alles dat consumenten betalen aan tv- en videodiensten gaat al naar Netflix. Op omzetgebied laat deze aanbieder van video-on-demand (VoD) alleen Ziggo en KPN voor.

Entertainment

NPO topscorer bij niet-live televisie

Zestien van de vijfentwintig online meestbekeken programma’s komen van de NPO. SBS levert er twee, RTL zeven. Jongeren kijken iets meer on demand dan de totale kijkerspopulatie.

Video

Sportstreamer DAZN breidt uit naar Spanje

Het Engelse DAZN heeft de online uitzendrechten gekregen voor MotoGP en de Premier League voor Spanje. Daar lanceert het sportstreamingplatform in de loop van 2019 als onderdeel van zijn internationale uitrol.

Video

VodafoneZiggo naar Europees Gerechtshof voor openstellen kabel

VodafoneZiggo sleept de Europese Commissie voor het Europees Gerechtshof in Luxemburg omdat het bedrijf het principieel oneens is met het besluit om het vaste netwerk open te stellen voor derden.

Legal

De Correspondent wil 2,2 miljoen euro voor Engelse variant

De Nederlandse opiniesite De Correspondent is gestart met een campagne om voor 14 december 2,2 miljoen euro op te halen voor een Engelstalige variant.

Publishing
Premium

TripAdvisor van start als sociaal platform, KLM doet mee

TripAdvisor is vandaag officieel opnieuw gelanceerd als social medium. Reizigers die een trip plannen kunnen dat doen met behulp van de aanbevelingen van vrienden, familie, experts en bedrijven die ze volgen. KLM is een van die bedrijven met een profiel op de vernieuwde site.

Social

FM verliest terrein aan digitale radio in België

FM verliest langzaam terrein aan digitale kanalen in Vlaanderen. Van alle tijd die er door alle Vlamingen samen naar de radio geluisterd wordt, gaat nog maar 76 procent naar de klassieke FM-radio en 21 procent naar diverse digitale kanalen.

Media