More stories

Digitale kiosk Myjour slaat mogelijk nieuwe richting in

Digitale kiosk Myjour gaat de komende maanden nadenken over een nieuwe strategie, zo meldt oprichter Jan Verheul desgevraagd aan Villamedia. Er wordt gezocht naar een nieuw verdienmodel.

Media

Column: Embracing change

Een paar maanden geleden voorspelde ik hier dat het tipping point voor radio en televisie aanstaande was. Een mijlpaal die sneller dan verwacht inmiddels is bereikt. Zo werd in het eerste halfjaar van dit jaar weliswaar bijna vijftig procent meer reclamespots uitgezonden, maar daalden de mediabestedingen op televisie met vier procent en bij radio zelfs met vijf procent. En dat terwijl online met zeven procent groeide. Doordat er minder wordt omgezet, krijgen kijkers steeds meer commercials te verwerken, waardoor ze spontaan overstappen op ‘over the top’-diensten en in één klap van al die ellende af te zijn.

Publishing

‘Alibaba wil belang in Sina en Weibo’

Alibaba lijkt zijn horizon te willen verbreden met een investering in de South China Morning Post uit Hong Kong. Daarnaast zou het bedrijf een belang willen nemen in nieuwssite Sina en Weibo, de Chinese tegenhanger van Twitter.

Media

Mediabedrijf YPCA stoot callcenter af

Het Hilversumse mediabedrijf YPCA gaat zich met ingang van 1 januari 2016 volledig richten op haar online radioactiviteiten.

Media

Bezoekersverkeer Pornhub daalt flink na Fallout 4

Pornhub heeft het bezoekersverkeer met tien procent zien afnemen nadat deze week gamers Fallout 4 in handen kregen.

Entertainment

2 miljoen euro voor VR games Sólfar Studios

Het IJslandse Sólfar Studios krijgt 2 miljoen euro groeigeld voor de ontwikkeling van VR-games en apps. Het geld komt van Aziatische en Scandinavische investeerders.

Entertainment

Apple trekt stekker uit Beats Music

Apple stopt met Beats Music op 30 november. Omdat de technologie en de kennis in Apple Music is gaan zitten, wil Apple de oude dienst niet meer voortzetten.

Entertainment

Premium tv-kanalen stoppen 36 miljoen in reclame

Premium tv-kanalen en streaming videodiensten geven steeds meer geld uit aan reclame. Bedroeg de bruto mediawaarde van tv-kanalen zoals Fox Sport en videodiensten zoals Netflix 36 miljoen euro in heel 2014, in 2015 werd dit bedrag al gerealiseerd in de eerste drie kwartalen. Dat blijkt uit onderzoek van Telecompaper.

Entertainment

Digitaal draagt bij aan omzetgroei RTL

RTL Group, het moederbedrijf van RTL Nederland, heeft meer omzet en winst geboekt dan vorig jaar, grotendeels door digitale activiteiten in Duitsland.

Media

Onderzoek: mobiel tv kijken vooral ’s nachts favoriet

Je favoriete tv-series of –shows kun je tegenwoordig op elk gewenst device bekijken. Zowel overdag als ‘s nachts. Maar het type device blijkt per dagdeel flink in populariteit te verschillen. Zo worden mobiele devices vooral gebruikt voor late-night-viewing.

Publishing

Hit op Twitch: Bob Ross

Twitch is het gamenetwerk van Amazon. Je kunt er gamewedstrijden van andere gebruikers kijken. Maar de laatste dagen trok de dienst maar liefst 5,6 miljoen kijkers voor een wel heel vertrouwde Gouwe Ouwe: de tv serie Bob Ross: The Joy of Painting. Ook in Nederland ooit een culthit.

Entertainment

Apple Music nu ook voor Android

Apple heeft de Android app voor zijn muziekwinkel Apple Music vrijgegeven. Ook Android-gebruikers mogen de dienst drie maanden gratis uitproberen, daarna betalen ze tien euro per maand.

Entertainment

Blendle gaat fotoseries aanbieden

Blendle gaat naast artikelen ook fotoseries aanbieden. Dat meldt de online kiosk in een blogpost. Er is een samenwerking aangekondigd met fotoagentschap Hollandse Hoogte.

Media

Activision in film en animaties

Game ontwikkelaar Activision, de kersverse eigenaar van de makers van Candy Crush, gaat een film- en televisiestudio opzetten om bekende gametitels te vertalen naar film of televisie. Niet verwonderlijk begint het bedrijf met een animatie gebaseerd op zijn grootste succes Call of Duty.

Entertainment

U2 met virtual reality-clip op Apple Music

Wie een Google Cardboard-viewer heeft, kan zich onderdompelen in de nieuwe virtuele muzikale wereld die VRSE heeft gemaakt van U2.

Entertainment