More stories

Fortnite keert na bijna vijf jaar terug naar de Amerikaanse App Store van Apple

Na een afwezigheid van bijna vijf jaar is het populaire spel Fortnite van Epic Games sinds dinsdag weer beschikbaar in de Amerikaanse App Store van Apple. Deze terugkeer volgt op een langdurige juridische strijd tussen Epic en Apple over de in-app betalingsstructuur van Apple.

Entertainment
Premium

ACM behandelt eerste aanvragen voor status van betrouwbare flagger onder DSA

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is begonnen met de beoordeling van de eerste aanvragen voor de status van betrouwbare flagger onder de Digital Services Act (DSA). Deze status is bedoeld voor erkende organisaties die melding maken van illegale online inhoud, zoals op sociale media of online marktplaatsen. Online platforms zijn verplicht om dergelijke meldingen met voorrang te behandelen. Dit betekent echter niet dat de inhoud automatisch wordt verwijderd; elke melding wordt afzonderlijk beoordeeld door het platform.

Media

NS stopt met X

NS stopt vanaf 1 juni met het aanbieden van reisinformatie en klantenservice op social mediaplatform X. Steeds minder reizigers gebruiken X voor het stellen van vragen aan NS. Daarvoor is de chatfunctie op NS.nl veel geschikter.

Twitter/X

Epic Games beschuldigt Apple van minachting rechtbank in Fortnite-zaak

Epic Games heeft vrijdag de Amerikaanse districtsrechter Yvonne Gonzalez Rogers gevraagd om in te grijpen nu Apple weigert de game Fortnite op te nemen in de Amerikaanse App Store. Epic noemt het ‘Apples nieuwste poging om het bevel van de rechtbank en haar gezag te ondermijnen.’

Entertainment

EchoPod automatiseert productie podcasts

EchoPod, een Nederlandse start-up, zet geschreven content razendsnel om naar ‘professioneel klinkende AI-podcasts’. Wat tot voor kort een technisch en tijdrovend proces was, is nu toegankelijk gemaakt voor iedere gebruiker.

Media

Amazon Prime Video boekt advertentierecord en stijgende kijkcijfers

Volgens schattingen zal Amazon Prime Video, de streamingdienst van de retailreus, dit jaar zo’n 1,7 miljard dollar aan advertentie-inkomsten genereren. Tegelijkertijd ziet de streamingdienst ook een sterke toename in betrokkenheid: het aantal bekeken uren per maand is met 40 procent gestegen.

Entertainment

Apple weigert Fortnite opnieuw in App Store (update)

Apple heeft opnieuw de game Fortnite wereldwijd uit de App Store verwijderd, waardoor het populaire spel niet langer beschikbaar is op iOS-apparaten, inclusief in de Verenigde Staten en de Europese Unie. Volgens Epic Games heeft Apple hun recente poging om Fortnite opnieuw aan te bieden via de App Store afgewezen.

Entertainment

NLconnect sluit deal met Viaplay: lineaire zender ook bij kleinere providers te zien

NLconnect heeft namens de kleinere providers in haar ledenbestand een deal gesloten met Viaplay. Daardoor zal Viaplay TV vanaf komend weekend te zien zijn bij deze aanbieders en kunnen kijkers gratis de Formule 1-race in Imola volgen. Onderdeel van de overeenkomst is ook dat de kleinere providers desgewenst de zender Viaplay TV+ kunnen gaan doorgeven.

Entertainment

Take-Two Interactive verlaagt verwachtingen voor boekingen in fiscaal jaar 2026 vanwege uitstel ‘GTA VI’

Take-Two Interactive laat weten dat de verwachte netto-boekingen voor fiscaal jaar 2026 lager zullen uitvallen dan eerder door analisten geraamd. Dit komt door het uitstel van de langverwachte game ‘Grand Theft Auto VI’ naar fiscaal jaar 2027.

Entertainment

AI als curator van fototentoonstelling

Voor het eerst in Nederland – en mogelijk wereldwijd – is een fototentoonstelling volledig gecureerd door kunstmatige intelligentie. Tijdens Rotterdam Photo 2025 toont het experimentele project Ex Machina twintig fotografische werken, geselecteerd zonder enige menselijke tussenkomst. De tentoonstelling is van 16 t/m 25 mei te zien in het Museumpark Rotterdam.

Artificial Intelligence

RTL Group passeert grens van zeven miljoen betalende streamingabonnees

RTL Group is 2025 sterk begonnen. Het aantal betalende abonnees voor de streamingdiensten steeg met 18 procent, waarmee de grens van zeven miljoen gebruikers werd overschreden. Zowel de inkomsten uit streaming als uit digitale advertenties groeiden met 29 procent, wat de daling in tv-reclame-inkomsten compenseerde.

Media

Netflix breidt livestreamaanbod uit

Netflix gaat nog meer inzetten op livestreaming, zo maakte het bedrijf woensdag bekend tijdens zijn jaarlijkse Upfront-presentatie. De streamingdienst, die wereldwijd meer dan 94 miljoen maandelijkse actieve gebruikers bereikt, voegt steeds meer livecontent toe aan zijn aanbod — van WWE-worstelwedstrijden en comedyshows tot awarduitreikingen.

Entertainment

Max wordt na twee jaar weer HBO Max

Streamingdienst Max krijgt opnieuw een andere naam, maar voor gebruikers zal het vertrouwd aanvoelen: de dienst gaat deze zomer weer verder onder de naam HBO Max.

Entertainment

Fox kondigt premium streamingdienst ‘Fox One’ aan

Fox Corporation heeft de langverwachte naam onthuld van zijn nieuwe premium streamingdienst: Fox One. Deze nieuwe dienst brengt alle content van Fox samen op één platform – van nieuws, sport tot entertainment. Dat betekent dat kijkers toegang krijgen tot onder andere Fox News Channel, Fox Business, Fox Weather, Fox Sports, FS1, FS2, BTN, Fox Deportes, de lokale Fox-zenders en het nationale Fox Television Network.

Media

Steeds minder nieuwsabonnees NY Times, meer ‘pakketabonnees’

Online neemt het aantal news-only abonnees bij de NY Times af, toch stijgt het abonneegetal. Oorzaak? Steeds meer mensen nemen een bundel met daarin én het nieuws én abonnementen op podcasts, Koken en Spelletjes.

Media