More stories

Belgische minister pleit voor identiteitscontrole bij socialemediagebruik

De Belgische Minister van Digitalisering Vanessa Matz wil dat socialemediaplatforms zoals Facebook, Instagram en TikTok een identiteitscontrole invoeren bij het aanmaken van nieuwe accounts. Dit moet het misbruik via anonieme profielen beperken

Social

KSA: geen overtredingen wedtipplatform Analyse Master

De Kansspelautoriteit (Ksa) heeft het eerder aangekondigde onderzoek naar wedtipplatform Analyse Master afgerond. Er zijn geen overtredingen geconstateerd. Wel maakt de toezichthouder zich zorgen over de aard en het succes van het platform, omdat veel jongvolwassenen er gebruik van maken en zij vatbaarder zijn voor een kansspelverslaving.

Entertainment

Elsevier lanceert ScienceDirect AI voor inzichten in wetenschappelijk onderzoek

Elsevier lanceert ScienceDirect AI, een generatieve AI-tool voor onderzoekers, waarmee gebruikers miljoenen wetenschappelijke artikelen en boekhoofdstukken op ScienceDirect – het grootste platform ter wereld voor peer-reviewed onderzoek, kunnen vergelijken.

Artificial Intelligence
Premium

Bijna 80 procent van Nederlandse huishoudens heeft een smart tv, Netflix is favoriete app

Ongeveer acht op de tien Nederlandse huishoudens heeft een smart-tv, en deze wordt steeds vaker gebruikt voor live tv-diensten via apps van de providers, zo blijkt uit onderzoek van Telecompaper. Netflix is de meest gebruikte app op smart-tv’s en wordt op meer dan de helft van de smart-tv’s in Nederland gebruikt.

Entertainment
Premium

‘Formule 1 kijken inmiddels tot twee en half keer zo duur’

Dit weekend zitten racefanaten aan de buis gekluisterd. De Grand Prix van Australië wordt vrijdag 14 maart afgetrapt en zondag 16 maart zal Max Verstappen diep in de nacht weer zijn beste beentje voor zetten. Prijsvergelijker Pricewise kwam tot de ontdekking dat Formule 1 op tv vandaag de dag tot wel twee en half keer duurder is dan drie jaar geleden.

Entertainment
Premium

Spotify keert de muziekindustrie ruim 10 miljard dollar uit

In 2024 genereerden bijna 1500 artiesten elk meer dan 1 miljoen dollar aan royalty’s via Spotify alleen – en waarschijnlijk meer dan 4 miljoen via alle inkomstenbronnen samen. Dit gaat niet alleen over bekende namen: 80 procent van deze artiesten had in 2024 geen nummer in de Spotify Global Daily Top 50. Dat schrijft Spotify in het jaarlijkse rapport Spotify Loud & Clear 2025.

Entertainment

Gamebaas Netflix houdt het voor gezien

Mike Verdu heeft Netflix verlaten. De voormalige Oculus- en EA manager moest de gamingdivisie van de streamingdienst opzetten. Hij bracht een groot aantal titels uit en huurde onder meer Alain Tascan van Epic Games in, maar het lijkt erop dat de gamingactiviteiten van Netflix op een laag pitje zijn komen te staan.

Entertainment

Online gokaanbieder aangesproken op autoplay

De Kansspelautoriteit (Ksa) heeft een online kansspelaanbieder aangesproken op het gebruik van spelsoftware met een mogelijkheid tot autoplay. Het aanbieden van autoplay is niet toegestaan. Bij autoplay kan een speler, zonder zelf iets te hoeven doen, automatisch doorspelen na iedere weddenschap.

Entertainment

Langere video’s toegestaan bij Bluesky

X-rivaal Bluesky heeft de maximale tijdsduur voor video’s uitgebreid naar drie minuten, in lijn met zijn concurrenten zoals X (voorheen Twitter) en Meta’s Threads.

Social

NRC geeft abonnees toegang tot The New York Times

Vanaf vandaag krijgen alle abonnees van NRC online onbeperkt toegang tot The New York Times. Dit biedt NRC-lezers de kans om hun horizon verder te verbreden ‘met nog meer onafhankelijke journalistiek’.

Media

Mediahuis’ Digital Platforms start met inhouse social team

De Digital Platforms, onderdeel van Mediahuis, breiden uit met een eigen social team onder leiding van Boyan van der Heijden. Recent is Anisa Boonman in het team gestart als content creator. Met hun kennis en ervaring gaan zij de platforms verder versterken. 

Media
Premium

Half Nederland heeft drie of meer streamingdiensten

Meer dan vijftig procent van de mediaconsumenten heeft drie of meer streamingdiensten. Daarnaast heeft tien procent helemaal geen tv-abonnement meer. De favorietste digitale bezigheid is app’en en social media scrollen.

Media

Entertainment Business gaat zich volledig op muziek richten

De al 45 jaar bestaande vaktitel Entertainment Business (en voorganger Muziek & Beeld) voor professionals in de entertainmentindustrie gaat zich volledig richten op muziek.

Entertainment

Dagestan en Tsjetsjenië verbieden gebruik Telegram

Dagestan en Tsjetsjenië, twee regio’s in het Zuiden van Rusland, hebben een verbod op Telegram ingesteld omdat ze bang zijn dat de app door vijanden zou kunnen worden gebruikt.

Media

Mediahuis Radio kiest DRIIVN voor digitale marketingstrategie

DRIIVN, onderdeel van de Eager-group, wordt de digitale marketingpartner voor Mediahuis in 2025. Het is eerste keer dat DRIIVN de digitale marketingstrategieën voor alle zenders van Mediahuis zal verzorgen, waarbij de focus ligt op het verhogen van de top-of-mind awareness en het stimuleren van luistergedrag via een geïntegreerde full-funnel aanpak.

Marketing