More stories

Premium

Eerste AI‑gestuurde platform voor Europese nieuwsinhoud

De Deutsche Presse-Agentur (dpa) en veertien andere mediabedrijven uit verschillende Europese landen hebben vandaag samen het platform ChatEurope gelanceerd. Het is een AI-gestuurd chatbotproject dat gebruikers in zeven talen actuele en betrouwbare antwoorden geeft op vragen over Europese thema’s.

Media

‘Apple wil Amerikaanse uitzendrechten van Formule  1’

Apple onderhandelt over de Amerikaanse uitzendrechten van Formule 1, meldt de Financial Times. Volgens ingewijden wil Apple het contract verwerven zodra deze volgend jaar vrijkomt, waarmee het Disney’s ESPN uitdaagt—de huidige Amerikaanse uitzendrechtenhouder.

Entertainment

Sport en TVOD stuwen de Nederlandse tv/video-markt naar een recordom

De gecombineerde Nederlandse markt van televisie en video-on-demand (VOD) groeide in het eerste kwartaal tot een omvang van 753 miljoen euro. De groei zat vooral in sportpakketten en transactional video-on-demand (TVOD), waarbij gebruikers per afzonderlijk kijkmoment betalen. Dit blijkt uit het Dutch TV-Video rapport van Telecompaper.

Entertainment
Premium

Schermtijd blijft stijgen: jongeren zitten gemiddeld 5,1 uur per dag op hun telefoon

Uit het negende Grote Jongerenonderzoek van Mediahuis en MediaTest blijkt dat Nederlandse jongeren meer tijd op hun telefoon doorbrengen, maar minder actief zijn op social media dan vorig jaar. Tegelijkertijd staat een opvallend grote meerderheid positief tegenover het nieuwe telefoonverbod op middelbare scholen, terwijl online haat en pesten fors toenemen.

Social

Mediahuis geeft abonnees van negen regionale dagbladen toegang tot NRC en omgekeerd

Abonnees van negen regionale dagbladen van Mediahuis hebben voortaan ook toegang tot NRC.

Media

Het stapelen van streamingdiensten blijft toenemen

Netflix blijft leider in de Nederlandse markt van videodiensten. De streamer heeft een marktaandeel van 51 procent, gevolgd door Videoland (24%) en Disney+ (20%). Amazon Prime Video, HBO Max en Viaplay maken de top 6 compleet. Onder gezinnen, jongvolwassenen en lagere inkomensgroepen is de penetratie van videodiensten met abonnement (SVOD) het grootst. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van Telecompaper.

Entertainment

AI videomodel Veo 3 nu ook beschikbaar in Nederland

Veo 3, het baanbrekende AI videomodel met ondersteuning voor audio, is vanaf deze weel ook beschikbaar in Nederland (en België). Veo 3 werd in mei al in 71 landen uitgebracht.

Artificial Intelligence

Lisa Paulet Vos per 1 juli zendermanager Veronica

Per 1 juli 2025 wordt Lisa Paulet Vos benoemd tot zendermanager van Veronica, naast haar huidige functie als Manager Global Acquisitions bij Talpa Network. Zij neemt het stokje over van Remko Terlouw, die de rol van zendermanager bij Veronica tijdelijk vervulde.

Media

Dubbele waarschuwing Optdeck (Unibet) voor reclame en autoplay

De Kansspelautoriteit (Ksa) heeft Optdeck twee waarschuwingen gegeven, voor ongerichte reclame en het aanbieden van autoplay. Optdeck biedt in Nederland kansspelen aan onder de merknaam Unibet.

Entertainment

Netflix stopt met 21 indie-games op mobiel

Netflix verwijdert vanaf juli 2025 maar liefst 21 indie-games van zijn mobiele platform. Bekende titels zoals Hades, Katana ZERO, Monument Valley en Death’s Door verdwijnen uit de app. Hades verdwijnt al op 1 juli, de rest volgt op 14 juli. Alleen Carmen Sandiego heeft nog geen bevestigde verwijderdatum.

Entertainment

Groen licht voor overname RTL door DPG, maar onder voorwaarden

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) geeft toestemming voor de overname van RTL Nederland (RTL) door DPG Media (DPG). Wel moet DPG voldoen aan een uitgebreid pakket aan voorwaarden. Deze voorwaarden zorgen ervoor dat de overname geen negatieve gevolgen heeft voor de mediapluriformiteit en nieuwsgebruikers toegang houden tot voldoende onafhankelijke nieuwsbronnen.

Media

RTL neemt Sky Duitsland over

RTL heeft aangekondigd dat het Sky Deutschland overneemt voor 150 miljoen euro. Met deze overname wil RTL zijn positie versterken tegenover streaminggiganten als Netflix en Prime Video.

Entertainment
Premium

DPG Media introduceert Ad Manager+ voor AI-gedreven campagnes

DPG Media lanceert Ad Manager+: een nieuwe suite van AI-gedreven tools, direct geïntegreerd in het self-service platform Ad Manager van DPG Media. Ad Manager+ helpt adverteerders en bureaus om campagnes sneller te lanceren, slimmere beslissingen te nemen en betere resultaten te behalen — volledig transparant en met behoud van controle.

Online advertising

Online brancheverenigingen VNLOK en NOGA gaan samen verder

Branchevereniging VNLOK (Vergunde NederLandse Online Kansspelaanbieders) en NOGA (Nederlandse Online Gambling Associatie) hebben overeenstemming bereikt over een gezamenlijke toekomst.

Entertainment

Buienalarm passeert 5 miljoen gebruikers in extreem droog jaar

Terwijl 2025 op koers ligt om één van de droogste jaren ooit te worden, heeft Buienalarm de grens van meer dan 5 miljoen actieve gebruikers gepasseerd in juni.

Media