More stories

Spotta wordt bezorger (reclame)post en tijdschriften

De verspreider van huis-aan-huisreclame in Nederland Spotta gaat geadresseerde post aan de deur bezorgen, waarmee het zich in het zakelijk vaarwater van PostNL manoeuvreert.

Media

Eroticaplatform Only Fans zoekt koper

OnlyFans, het Britse platform bekend om zijn abonnementsmodel voor contentcreatie, voert gesprekken over een mogelijke verkoop ter waarde van ongeveer 8 miljard dollar. De eigenaar, Leonid Radvinsky, heeft volgens Reuters adviseurs ingeschakeld om verkoopopties te verkennen. Een van de geïnteresseerde partijen is het Amerikaanse investeringsbedrijf Forest Road Company.

Media

Consumentenorganisaties: train AI niet met gegevens van consumenten

De Consumentenbond roept Meta op om zijn AI-model niet te trainen met openbare gegevens van gebruikers. De Consumentenbond heeft Meta daartoe per brief opgeroepen. De Consumentenbond doet deze oproep samen met zeven andere Europese consumentenorganisaties. Meta schendt met de training consumentenrechten en overtreedt verschillende EU-wetten, zoals de privacywetgeving.

Facebook
Premium

NWO-beurs voor onderzoek naar AI in de muziekindustrie

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft 50.000 euro toegekend aan het project The times they are AI-changin: how engaging with artificial intelligence affects creativity in the music industry” van Yosha Wijngaarden (universitair docent media en creatieve industrie aan de Erasmus School of History, Culture and Communication (ESHCC)).

Artificial Intelligence

Podimo benoemt Chief Content Officer

Audiostreamer Podimo benoemt Georgia Brown, een voormalig medewerker van Amazon, tot hoofd Content van het internationale bedrijf.

Media

Autoweek: de onderwerpen waar lezers écht op aanslaan

Een oude stelregel op Autoweek.nl is: ‘hoe meer blik, hoe meer klik’. Maar op welke inhoudelijke onderwerpen slaat het publiek écht aan volgens de data?

Contentmarketing

Spotify ziet toename in Premium-abonnementen na invoering externe betalingen op iOS

Spotify meldt dat het toestaan van externe betalingsopties in zijn iOS-app heeft geleid tot een aanzienlijke stijging van het aantal gebruikers dat een Premium-abonnement neemt. Deze verandering volgt op een gerechtelijke uitspraak in de VS die Apple verplichtte ontwikkelaars toe te staan gebruikers naar externe betaalmethoden te verwijzen, buiten de App Store om.

Entertainment

Spotify: 143 miljoen euro aan rotalty’s voor Nederlandse rechthebbenden

In 2024 verdienden Nederlandse rechthebbenden meer dan 143 miljoen euro aan royalties via Spotify – een stijging van 12 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Vergeleken met 2018 zijn deze inkomsten bijna verdubbeld. Dat blijkt uit cijfers die Spotify vandaag publiceerde.

Entertainment

Elton John noemt Britse AI-auteursrechtplannen ‘crimineel’

Elton John heeft volgens Reuters scherpe kritiek geuit op het voorstel van de Britse regering om de auteursrechtwetgeving aan te passen, zodat technologiebedrijven kunstmatige intelligentie (AI) kunnen trainen met creatieve content zonder gegarandeerde vergoeding aan de oorspronkelijke makers. Hij noemde het plan ‘crimineel’ en verklaarde zich ‘diep verraden’ te voelen door de Labour-regering van premier Keir Starmer, die hij eerder steunde.

Entertainment

Nederlander geeft bijna 30 euro per maand uit aan streamingdiensten

Ruim driekwart van de Nederlanders boven de 18 jaar is geabonneerd op streamingdiensten. Het gros daarvan heeft meerdere abonnementen, waarbij Netflix en Videoland het populairst zijn. Gemiddeld geven zij hier 29,56 euro per maand aan uit. Dat blijkt uit een onderzoek van vergelijkingssite Slimster.nl onder een representatief panel van 1066 Nederlanders.

Entertainment

Kabinet stelt strengere regels in voor vloggende kinderen en kidfluencers

Het kabinet neemt maatregelen om kinderen die actief zijn op sociale media als verdienmodel beter te beschermen. Nieuwe wetgeving moet voorkomen dat jonge influencers, ook wel ‘kidfluencers’ genoemd, worden blootgesteld aan overbelasting of schadelijke invloeden van hun online werk, meldt de NOS woensdag.

Social

Fortnite keert na bijna vijf jaar terug naar de Amerikaanse App Store van Apple

Na een afwezigheid van bijna vijf jaar is het populaire spel Fortnite van Epic Games sinds dinsdag weer beschikbaar in de Amerikaanse App Store van Apple. Deze terugkeer volgt op een langdurige juridische strijd tussen Epic en Apple over de in-app betalingsstructuur van Apple.

Entertainment
Premium

ACM behandelt eerste aanvragen voor status van betrouwbare flagger onder DSA

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is begonnen met de beoordeling van de eerste aanvragen voor de status van betrouwbare flagger onder de Digital Services Act (DSA). Deze status is bedoeld voor erkende organisaties die melding maken van illegale online inhoud, zoals op sociale media of online marktplaatsen. Online platforms zijn verplicht om dergelijke meldingen met voorrang te behandelen. Dit betekent echter niet dat de inhoud automatisch wordt verwijderd; elke melding wordt afzonderlijk beoordeeld door het platform.

Media

NS stopt met X

NS stopt vanaf 1 juni met het aanbieden van reisinformatie en klantenservice op social mediaplatform X. Steeds minder reizigers gebruiken X voor het stellen van vragen aan NS. Daarvoor is de chatfunctie op NS.nl veel geschikter.

Twitter/X

Epic Games beschuldigt Apple van minachting rechtbank in Fortnite-zaak

Epic Games heeft vrijdag de Amerikaanse districtsrechter Yvonne Gonzalez Rogers gevraagd om in te grijpen nu Apple weigert de game Fortnite op te nemen in de Amerikaanse App Store. Epic noemt het ‘Apples nieuwste poging om het bevel van de rechtbank en haar gezag te ondermijnen.’

Entertainment