More stories

Eurogamer Benelux stopt na 17 jaar

De Nederlandstalige editie van Eurogamer is gestopt. Moederbedrijf Gamer Network werd vorig jaar overgenomen, waarna het licentiecontract met de Nederlandse uitgave niet werd voortgezet.

Media

Nieuwe CEO van uitgeverij Time to Momo

Mart Evers neemt de leiding van Niels Meijssen over als algemeen directeur van het Rotterdamse Time to Momo.

Media

Boete van €900.000 voor Sarah Eternal S.R.L. voor illegaal aanbieden online kansspelen

De Kansspelautoriteit (Ksa) heeft Sarah Eternal S.R.L. een boete opgelegd van 900.000 euro voor het illegaal aanbieden van online kansspelen aan spelers in Nederland op de website Casinosky. Dat is verboden.

Media

Europese streamingprijzen F1 verschillen sterk

Uit recent onderzoek van VPN Nederland naar Europese streamingprijzen blijkt dat Denemarken het duurste land is om F1 te kijken. Een Viaplay-abonnement kost daar maar liefst 60 euro per maand. In Nederland betalen fans aanzienlijk minder, namelijk 21,99 euro per maand. Terwijl Luxemburgse kijkers geluk hebben, daar kijk je een beperkt aantal races van de F1 via RTL Sport helemaal gratis.

Entertainment
Premium

Meer omzet en winst voor Havas

Mediabedrijf Havas heeft vorig jaar meer omzet en winst geboekt. De nettowinst steeg met 2,7 procent, van 184 miljoen naar 189 miljoen euro. De omzet groeide met 1,5 procent naar 2,74 miljard euro. Overnames droegen 2,5 procent bij aan de groei.

Marketing

Instagram krijgt concurrentie van Flashes

Instagram heeft concurrentie gekregen van Flashes, een app die draait op het protocol van Bluesky. In de eerste 24 uur […]

Social
Premium

Social media steeds belangrijker als nieuwsbron, vooral voor Gen Z

Social media spelen een steeds grotere rol in het Nederlandse medialandschap. Dat blijkt uit het Nationaal Social Media Onderzoek 2025 van Newcom, het grootste en langstlopende onderzoek naar socialmediagebruik in Nederland. Uit de verdiepende analyse blijkt onder andere dat social media voor 1 op de 8 Nederlanders de belangrijkste nieuwsbron zijn. Onder Gen Z is dat zelfs 3 op de 10.

Media

Streaming goed voor 83 procent van muziekomzet

De omzet van de Nederlandse muziekindustrie kwam in 2024 uit op 334 miljoen euro. Daarmee groeide de industrie met 12 procent ten opzichte van 2023. Dat blijkt uit cijfers van NVPI Muziek over de opbrengsten van streaming en verkoop van muziek op cd’s, lp’s en dvd’s in Nederland, van zowel binnen- als buitenlandse artiesten.

Entertainment

Medeoprichter Reddit voegt zich bij bod op TikTok

Reddit-medeoprichter Alexis Ohanian voegt zich bij Frank McCourt met een bod op TikTok.

Social

Instagram lanceert aparte app voor zijn Reels-video’s

Instagram lanceert een aparte app voor zijn Reels-video’s, een duidelijke indicatie dat moederbedrijf Meta steviger met TikTok wil concurreren.

Video

Bright komt met betaalmuur

Bright is op zoek naar nieuwe verdienmodellen. Naast een jaarlijks te verschijnen magazine, wordt later dit jaar Bright Plus gelanceerd, een abonnement voor de digitale content van Bright via een betaalmuur en andere extra’s. Dat zegt hoofdredacteur Erwin van der Zande in de podcast Bladendokter.

Media
Premium

Groeiende ergernis over falende spamfilters Facebook

Plaats een link naar een nieuwsartikel van pakweg BBC of De Telegraaf of een keurig geschreven blog en de kans is groot dat Facebook hem weer verwijdert. In bijna alle gevallen vertelt het platform gebruikers dat ze de regels hebben geschonden door op een ‘misleidende manier’ te proberen likes, volgers, shares of weergaven te krijgen.

Facebook

Radio-podcasts: hooguit enkele duizenden luisteraars

De meeste podcasts die eerder als radioprogramma werden uitgezonden halen hooguit enkele duizenden luisteraars. ‘Originele’ podcasts, zonder FM-connectie, hebben makkelijk vijf tot tien keer meer publiek.

Media

NRC 80% digitale abonnees, Telegraaf 59%

Het aantal abonnees bij uitgeverij Mediahuis stabiliseerde in 2024 op 1,8 miljoen. Groei bij digitaal compenseert de daling bij print. De Belgen boekten een operationeel resultaat 151 miljoen.

Media
Premium

‘Ruim de helft van de Nederlanders wantrouwt Amerikaanse apps door politieke situatie’

Ruim de helft van de Nederlanders (57%) geeft aan dat zijn vertrouwen in apps en social media platformen zoals Facebook, WhatsApp en Instagram beschadigd is door de politieke situatie in Amerika. Dit blijkt uit recent onderzoek van IT-dienstverlener Conclusion Mission Critical onder duizend Nederlanders.

Social