More stories

Premium

DPG Media investeert 400 miljoen euro in digitale ontwikkeling

DPG Media komende trekt de komende drie jaar meer dan 400 miljoen euro uit voor digitale ontwikkeling. De uitgever wil verder investeren in zijn apps en sites om het aanbod verder te verrijken en de gebruikerservaring continu te verbeteren.

Media

OpenAI werkt aan sociaal netwerk rond beeldgeneratie

OpenAI is naar verluidt bezig met de ontwikkeling van een eigen socialemediaplatform, zo meldt The Verge op basis van ingewijden. Het platform zou vergelijkbaar zijn met X (voorheen Twitter), maar dan met een sterke focus op de beeldgeneratiefuncties van ChatGPT.

Artificial Intelligence

Boete van 1,2 miljoen voor Techno Offshore voor illegaal kansspelaanbod

De Kansspelautoriteit (Ksa) legt Techno Offshore Limited een boete van 1,2 miljoen euro op voor het illegaal aanbieden van kansspelen via de websites nolimitbet.com en simplecasino.com. Het aanbieden van online kansspelen zonder vergunning voor de Nederlandse markt is verboden.

Entertainment
Premium

Google sluit licentieovereenkomst met 11 Nederlandse nieuwsorganisaties

Google en de Stichting Organisatie voor PersuitgeversRecht hebben een akkoord bereikt over het licenseren van het werk van elf grote Nederlandse nieuwsorganisaties.

Media

Spotify gaat geld uittrekken voor Nederlandse audioboeken

Spotify wil 1 miljoen euro investeren om de productie van audioboeken in andere talen dan Engels te stimuleren, te beginnen met Frans en Nederlands.

Entertainment

Meer dan 60.000 Nederlanders gedupeerd door illegale online gokbedrijven

Meer dan 60.000 Nederlanders hebben zich inmiddels bij de Stichting Kansspelrecht en Schadevergoeding gemeld als gedupeerde van illegale online gokbedrijven. Een nieuw onderzoek van Motivaction, uitgevoerd onder een representatieve groep van deze melders, toont de ernstige impact: torenhoge schulden, psychisch leed en sociale ontwrichting komen op grote schaal voor. De stichting roept de overheid op tot strengere handhaving.

Entertainment

Ksa zet in op aanpak illegale kansspelapps

De Kansspelautoriteit (Ksa) heeft haar toezicht op illegale gokapps geïntensiveerd. Sinds de start van 2025 zijn 20 apps uit de app stores verwijderd. De toezichthouder roept consumenten op verdachte apps altijd te melden.

Entertainment

Veel meer Delpher-materiaal vanuit huis in te zien

Vanaf deze week zijn extra afleveringen van tientallen titels op Delpher vanuit huis in te zien. Het gaat hierbij om kranten en tijdschriften. Deze titels waren eerder alleen raadpleegbaar binnen de KB. Het verschilt per titel hoeveel er beschikbaar komt: dat kan om enkele afleveringen maar ook om vele jaargangen gaan. Delpher is een dienst van de KB.

Media
Premium

Huis-aan-huis-kranten weer relevant, kwart leest digitaal

GroupM en HYPR hebben onderzoek verricht naar de mediabeleving van Huis-aan-Huiskranten. Deze studie, uitgevoerd door GfK, toont niet alleen de veerkracht van huis-aan-Huiskranten aan, maar bewijst ook dat lokale nieuwsvoorziening cruciaal blijft voor een goed geïnformeerde samenleving.

Media

Publieke omroep gaat op de schop: minder bestuurders, eenvoudiger bestel

Minister Eppo Bruins (OCW) wil de publieke omroep eenvoudiger inrichten. Zo wil hij dat de huidige omroepen opgaan in vier of vijf omroephuizen naast de NOS. Deze omroephuizen komen blijvend in het bestel. De huidige systematiek van erkenning, toetreding en uittreding van omroepen vervalt. Het hebben van een vereniging en een bepaald aantal leden is niet meer verplicht. Bruins wil minder bestuurders, vaste bestuurstermijnen en meer vaste aanstellingen voor medewerkers.

Media

3FM zoekt nieuw muziektalent, op TikTok

Muziekzender NPO 3FM houdt een zoektocht naar nieuwe talenten en richt zich op de plek waar veel nieuwe muziek wordt ontdekt: TikTok.

Media

TikTok stopt met Instagram kloon

TikTok stopt met zijn foto-app TikTok Notes op 8 mei aanstaande. Dat schrijft het Chinese bedrijf in een bericht aan zijn gebruikers. De app is nog geen jaar in de lucht geweest.

Media

KNVB en DPG Media verlengen samenwerking tot en met EK 2028

De KNVB en DPG Media hebben hun samenwerking verlengd tot en met het EK 2028 in Engeland. De vernieuwde overeenkomst houdt in dat het partnership verder wordt geïntensiveerd. DPG Media biedt de KNVB de mogelijkheid om gebruik te maken van commerciële ruimte in digitale media en print, zowel landelijk als regionaal.

Media

Mediahuis Nederland breidt B2B-managementteam uit

Mediahuis Nederland heeft haar B2B-managementteam versterkt met de aanstelling van Mouringh den Dunnen als Sales Director Nationaal, Sander van Gestel als Manager Digital & Business Development en Elzemieke Olsthoorn als Director MarCom & Creativiteit.

B2B Digital

Spotify verhoogt abonnementskosten vanaf mei

Vanaf 1 mei gaan Spotify-gebruikers meer betalen voor hun abonnement. De muziekstreamingdienst verhoogt de prijzen met 1 tot 4 euro per maand. Voor nieuwe abonnees gelden de hogere tarieven direct.

Entertainment