More stories

Premium

Advertentiedeal tussen Roku en Amazon

Tv platform Roku, niet actief in Nederland, heeft een strategische samenwerking aangekondigd met Amazon Ads om hun advertentie-inventaris voor connected TV te integreren, exclusief via Amazons demand-side platform (DSP). Deze samenwerking stelt adverteerders in staat om gericht te adverteren bij meer dan 80 miljoen Amerikaanse huishoudens met verbonden tv’s, goed voor ruim 80 procent van de Amerikaanse markt.

Online advertising

Reddit klaagt AI-startup Anthropic aan wegens ongeoorloofd gebruik van data

Reddit heeft een rechtszaak aangespannen tegen de AI-startup Anthropic bij het Superior Court in San Francisco. Het sociale mediaplatform beschuldigt Anthropic ervan zonder toestemming gegevens van Reddit te hebben gebruikt om zijn AI-modellen, waaronder de Claude-chatbot, te trainen.

Artificial Intelligence

Nieuwsgebruik daalt, consumptie verschuift naar platformen bigtech

De Nederlander neemt steeds minder nieuws tot zich en lokale journalistieke media boeten steeds meer aan belang in. Nieuwsconsumptie verschuift naar bigtech en socialmedia.

Media

Instagram-gebruikers klagen over massale bans – zien AI als boosdoener

Instagram-gebruikers wereldwijd uiten hun frustratie over een golf van plotselinge accountblokkades, die zij toeschrijven aan fouten in het AI-gestuurde moderatiesysteem van het platform.

Facebook

Kabinet komt met advies: geen sociale media onder de 15 jaar

Het demissionaire kabinet presenteert vandaag een nieuwe richtlijn om het schermgebruik onder jongeren te beperken. Volgens Haagse bronnen, aangehaald door RTL Nieuws, zal in de richtlijn ‘Gezond schermgebruik’ worden geadviseerd om kinderen onder de 15 jaar geen toegang te geven tot sociale media. Ook zouden kinderen pas vanaf groep 8 een smartphone moeten gebruiken.

Social

Stichting K.E.S. stelt illegale online casino’s aansprakelijk

De Stichting Kansspelrecht en Schadevergoeding (Stichting K.E.S.) heeft formele aansprakelijkstellingen verzonden aan een reeks online casino’s die vóór 1 oktober 2021 zonder Nederlandse vergunning actief waren.

Entertainment

YouTube lijkt opnieuw de strijd tegen advertentieblokkers te zijn aangegaan

YouTube lijkt nieuwe manieren te hebben gevonden om adblockers te detecteren, waaronder extensies die tot nu toe gewoon leken te werken.

Video

Infographic: Belangrijkste trends in social media marketing voor 2025

Een infographic over de laatste sociale media trends. Deze trends benadrukken het belang voor merken om flexibel en innovatief te blijven in hun benadering van social media marketing.

Social

Baas The Atlantic: ‘Google-traffic naar ons wordt nul’

De baas van de Amerikaanse nieuwstitel The Atlantic gaat ervan uit, dat het verkeer naar zijn sites komende jaren praktisch naar nul daalt.

Media

SIRE zet creators en podcastmakers in als social ambassadeurs

Vanaf deze week heeft SIRE vijf social ambassadeurs: Mandy Woelkens, Stijn de Vries, Liesbeth Rasker, Sophie Milzink en Anna van Borre. Het vijftal gaat met hun jarenlange expertise op gebied van social media, podcasts en auteurschap een belangrijke bijdrage leveren aan de SIRE campagnes. Dit doen zij door passende content te produceren en hiermee de exposure en draagkracht te vergroten bij een jonge doelgroep.

Media
Premium

Ondanks nieuwe wetgeving: desinteresse digitale toegankelijkheid

Nederlands grootste webwinkels zijn nog steeds lastig te gebruiken door miljoenen mensen met een kleine of grotere handicap. HEMA, HelloFresh en Coolblue zijn zelfs achteruit gegaan qua toegankelijkheid.

Digital Design

29 DAB regionale commerciële radiovergunningen geveild

Het ministerie van Economische Zaken heeft vandaag 29 afzonderlijke digitale vergunningen (DAB-only) geveild voor regionale (niet-landelijke) commerciële radiostations. Deze zijn verdeeld voor een totaalbedrag van 105.000 euro.

Media
Premium

Netto mediabestedingen stegen in 2024 met 6,9 procent tot € 6,4 miljard

De netto mediabestedingen in Nederland zijn in 2024 met 6,9% gegroeid tot 6,41 miljard euro. Die stijging komt vrijwel geheel op het conto van digital dat een toename van de bestedingen van bijna 11% noteerde. Goede tweede was (D)OOH dat 8,4 procent aan extra advertentie-inkomsten mocht bijschrijven, maar dat met een aandeel van 4,7 procent een bescheiden rol speelt in de totale netto mediabestedingen. Ook aan sponsoring en radio werd in 2024 meer besteed dan een jaar geleden. Dit blijkt uit het Jaarrapport Netto Mediabestedingen 2024 dat Nielsen binnenkort publiceert.

Online advertising

Infographic: tips voor live shopping via TikTok

TikTok heeft onlangs een infographic gedeeld met praktische tips voor het organiseren van succesvolle live shopping-sessies en het vermijden van schendingen van de platformrichtlijnen.

Social

Platenlabels in gesprek met AI-startups Udio en Suno over rechten

Volgens TechCrunch zijn Universal Music Group, Warner Music Group en Sony Music Entertainment in gesprek met de AI-startups Udio en Suno over licentieovereenkomsten. Deze gesprekken hebben als doel een raamwerk op te stellen waarin AI-bedrijven artiesten compenseren voor het gebruik van hun werk .

Entertainment