More stories

Netflix gaat stoppen met goedkoopste abonnement

Netflix gaat stoppen met het goedkoopste abonnement in de Verenigde Staten, Canada en het Verenigd Koninkrijk, beter bekend als Netflix Basic. Vermoedelijk zal dat ook in Nederland het geval zijn.

Entertainment

Viaplay Nederland: ‘Veel meer in socialmedia investeren’

Viaplay Nederland wil de sporten die het streamt veel prominenter profileren en gaat daarom “veel meer investeren in socialmedia”. Dat zegt de nieuwe directeur Roger Lodewick.

Publishing

Epic Games eerste met alternatieve appwinkel voor iOS

Epic Games, het bedrijf achter Fortnite, lanceert als eerste een eigen appwqinkel voor iOS en iPadOS in de EU. Daarmee keert Fortnite na jaren afwezigheid weer terug op iPhones en iPads.

Entertainment

Nieuwe campusorganisatie op het Media Park in Hilversum

Vivian Opsteegh treedt op 1 februari aan als directeur van de campusorganisatie op het Media Park in Hilversum. Haar benoeming markeert de start van de nieuwe campusorganisatie, die voorlopig onder de naam Media Campus NL gaat opereren.

Media

Twitter/X-uitdager Threads bereikt in eerste vier weken ruim 800 duizend Nederlanders

Sinds de introductie van het sociale mediaplatform Threads hebben reeds 829.000 personen de app en/of website bezocht. Dat blijkt uit onderzoek van GfK. Het profiel van Threads is vrouwelijker én jonger dan concurrent X.

Media

Regio wint aan populariteit in creatieve industrie

De grote steden zijn minder aantrekkelijk voor de creatieve industrie. Waar voorheen grote steden – voornamelijk Amsterdam – de creatieve industrie domineerden, is er nu meer verspreiding van banen naar kleinere steden en andere delen van Nederland. Dat blijkt uit de Monitor creatieve industrie 2023, een tweejaarlijks onderzoek van Media Perspectives naar de economische ontwikkeling in de creatieve industrie en ICT.

Media

EU wil muziekdiensten strenger reguleren

Het Europees Parlement wil dat muziekdiensten zoals Spotify hun aanbevelingsalgoritmen openbaren. Een nieuw wetsvoorstel zou ook vereisen dat Spotify en anderen duidelijk maken of een nummer is gegenereerd met behulp van kunstmatige intelligentie (AI).

Media

Ook TikTok ontkomt niet aan ontslagen

TikTok is het volgende technologiebedrijf dat mensen op straat zet. Volgens NPR, die het nieuws bekendmaakte, schrapt TikTok ongeveer 60 banen, voornamelijk in verkoop en advertentieverkoop.

Entertainment

Netflix: in 2024 meer live televisie en reclame-omzet

De nieuwe CEO’s van Netflix denken het juiste pad naar groei te hebben gevonden. In 2024 leggen ze fundamenten voor nieuwe producten: het streamen van live sportevenementen en meer verdiensten uit reclame-inkomsten.

Entertainment

Plex gaat eigen winkel voor films en tv-series openen

Mediastreamer Plex gaat zijn vertraagde plannen om een marktplaats voor tv- en filmverhuur te lanceren, eindelijk uitvoeren. Net voor de Covid-19 pandemie kondigde het platform deze plannen al aan, maar het liep tegen technische problemen aan.

Entertainment

The Oval Office breidt uit naar Duitsland

Het Nederlandse bureau The Oval Office en het Duitse bureau STAGG & FRIENDS hebben hun krachten gebundeld. Met deze fusie ontstaat volgens beide partners een van de grootste bureaus voor experience-driven communicatie van Europa met een team van ruim 130 experts en vestigingen in Amsterdam, Antwerpen, Brussel, Düsseldorf en Parijs.

Marketing

TwitchCon Europa komende jaren in Rotterdam

Livestreamingplatform Twitch, onderdeel van Amazon, organiseert zijn gebruikersconferentie TWitchCon de komende drie jaar in Rotterdam.

Entertainment

TikTok test AI liedjesfabriek

TikTok test een generatieve tool voor kunstmatige intelligentie AI Song, waarmee gebruikers originele muziek kunnen maken op basis van tekstprompts.

Artificial Intelligence

Vijf techgiganten pakken 52 procent mondiale reclamebudgetten

Meer dan de helft van alle reclamebudgetten ter wereld (51,9%) wordt in 2024 uitgegeven bij Alibaba, Alphabet, Amazon, Bytedance en Meta. Voor het eerst zal die som over de 1.000 miljard dollar gaan.

Media

Amazon verstevigt VS-positie als sportstreamer met investering

Amazon neemt in de VS voor 115 miljoen dollar een minderheidsbelang in Diamond Sports Group, een tv-zender met regionale sportwedstrijden basketbal, ijshockey en voetbal.

Media