More stories

Bol prikt tweede shopfestijn in aanloop naar Sint

Na Amazon komt ook Bol met een tweede shoppingfestijn in de aanloop naar Sinterklaas en Kerst. Tot eind 2025 is vrijwel elke dag ergens wel een kortingsfeestje gaande bij webwinkels.

E-commerce

Start-up WallyMatters maakt brandingcampagnes meetbaar met AI-algoritme

Het Nederlandse medialandschap krijgt er een nieuwe speler bij die belooft een hardnekkig probleem in de advertentiewereld op te lossen. WallyMatters heeft een platform dat programmatic brandingcampagnes real-time kan optimaliseren door te voorspellen welke advertenties daadwerkelijk merkwaarde opleveren.

Marketing

COO verlaat WPP

Na het vertrek van CEO Mark Read stapt ook de Chief Operating Officer op. Andrew Scott werkt ruim 25 jaar voor de reclamegigant.

Marketing

‘Generatieverschillen herdefiniëren e-commerce in Europa’

De Europese retailmarkt staat aan de vooravond van een ingrijpende transformatie, gedreven door een complexe mix van economische dynamiek, geografische en generationale verschuivingen.

Retail

Onderzoek: Consument begint decemberinkopen in oktober

Nederlandse online retailers kunnen hun omzet flink opkrikken door in te spelen op het steeds langer wordende feestseizoen. Uit nieuw onderzoek blijkt dat bijna de helft van de shoppers (43%) al in oktober begint met het kopen van cadeaus voor de feestdagen.

E-commerce

Nederlandse specialist in game-advertising verwacht doorbraak GTA 6

De Nederlandse specialist in ingame-advertising Level UP Digital anticipeert op een grote verschuiving in de digitale reclamewereld met de verwachte lancering van Grand Theft Auto 6 volgend jaar. Het bedrijf, dat naar eigen zeggen 80 procent van de Nederlandse bevolking kan bereiken via gaming-platforms, ziet de extreem gefragmenteerde gamemarkt als kans voor adverteerders om Generation Z en Generation Alpha te bereiken.

Marketing

Vodafone brengt de ‘Parascroll’ naar het strand

Vodafone brengt deze zomer tijdelijk de ‘Parascroll’ naar de Nederlandse stranden. Een slimme parasol met geïntegreerde zonnepanelen en de mogelijkheid om meerdere apparaten op te laden.

Marketing
Premium

MSQ Partners doet bod op S4 Capital

S4 Capital, het mediabedrijf boven Monks, heeft een aanbod van MSQ Partners ontvangen om het bedrijf te verkopen.

Venture

Amazon overweegt advertenties in Alexa Plus

Amazon-CEO Andy Jassy ziet bij de verbeterde spraakassistent Alexa Plus kansen om méér advertenties te tonen, ondanks dat het een abonnementsdienst is.

Online advertising

Buitenreclame laat solide groei zien in eerste helft van 2025

Na een gematigd eerste kwartaal met een groei van 1 procent zijn de bestedingen aan buitenreclame in het tweede kwartaal van dit jaar uitgekomen op een plus van 5 procent ten opzichte van vorig jaar. De totale omzet bedroeg 80,6 miljoen euro, waarvan 43 procent naar traditioneel ging en 57 procent naar digitaal.

Online advertising
Premium

Europese hotelerie wil AI, maar weet niet hoe

Europese hotels hebben nog altijd moeite met het omarmen van kunstmatige intelligentie, ondanks grote belangstelling voor de technologie. Dit blijkt uit een grootschalig onderzoek onder meer dan 1.500 hotels in zes Europese landen.

Tech
Premium

Follo versterkt marktpositie in marketplaces met overname Brandsom

Performancemarketingbureau Follo kondigt de overname aan van Brandsom, een Nederlandse specialist in marketplaces. Met deze overname versterkt Follo zijn positie in het e-commercelandschap.

Marketplaces
Premium

Talpa Network: nieuwe Ster-plannen duwen commerciële media de markt uit

Een verruiming van de online advertentiemogelijkheden voor Ster, zoals voorgesteld in Den Haag, dreigt de markt ernstig te verstoren. Dat stelt een onafhankelijk onderzoek van Station10 in opdracht van Talpa Network. De conclusie: extra reclamemogelijkheden voor Ster zal desastreus zijn voor bestaande mediabedrijven die grotendeels afhankelijk zijn van advertentie-inkomsten.

Online advertising
Premium

Omnicom Advertising Group Nederland zet in op sport met Dark Horses

Vanuit het collectief van TBWA\NEBOKO, DDB Amsterdam en 180 Global introduceren de bureaus het label Dark Horses in Nederland: een creatief bureau gespecialiseerd in sport en marketing.

Online marketing

Infographic: de zomer van Snapchat

Snapchat heeft inzichten gedeeld over trends deze zomer (april–augustus) die marketeers kunnen benutten. De zomerperiode is de periode met de laagste CPM van het jaar, gemiddeld 19 procent lager dan de rest van het jaar. Je kunt kosten besparen op advertenties door in de zomermaanden campagnes te plannen. Focus op actieve momenten zoals ochtenden en pauzes om je bereik te maximaliseren. Zet in op AR-ervaringen – ze vergroten merkbewustzijn en conversie-trajecten. En werk samen met authentieke creators en wees transparant over sponsoring om vertrouwen te winnen.

Online advertising