More stories

Premium

DPG Media introduceert Ad Manager+ voor AI-gedreven campagnes

DPG Media lanceert Ad Manager+: een nieuwe suite van AI-gedreven tools, direct geïntegreerd in het self-service platform Ad Manager van DPG Media. Ad Manager+ helpt adverteerders en bureaus om campagnes sneller te lanceren, slimmere beslissingen te nemen en betere resultaten te behalen — volledig transparant en met behoud van controle.

Online advertising

‘Creaties met AI even effectief en hoog gewaardeerd als traditionele versies’

Uit nieuw onderzoek van Talpa Media en DVJ Insights blijkt dat AI-geproduceerde TV-billboards net zo effectief zijn en even positief worden gewaardeerd als reguliere creaties. Er zijn geen significante verschillen in merkherkenning, waardering, imago of activatie. Voor de effectiviteit van de boodschap maakt het niet uit of een uiting met of zonder AI is gemaakt.

Marketing

Deze 5 bedrijfsuitdagingen pak je vandaag nog aan met AI

AI staat volop in de belangstelling, maar het succes van je organisatie wordt uiteindelijk bepaald door tevreden klanten. De beste AI maakt het voor bedrijven gemakkelijker om een goede klantervaring neer te zetten. Van schaalbare contentcreatie tot het opvolgen van leads: deze vijf AI-toepassingen helpen je om klanten beter te bedienen.

Marketing

Matthijs Jaakke benoemd tot tot Agency Lead Snap Nederland

Snap Inc., het bedrijf achter Snapchat, benoemt per 1 juli Matthijs Jaakke tot Agency Lead voor Nederland. Matthijs gaat een sleutelrol spelen in het verder laten groeien van Snap in deze regio en het versterken van relaties met mediabureaus, agencies en partners.

Online marketing

Supermetrics koopt Nederlands CDP Relay42

In een zet die de consolidatie op de Customer Data Platform-markt weergeeft, heeft Supermetrics het Amsterdamse Relay42 overgenomen. Deze acquisitie markeert een strategische expansie in het domein marketingintelligence.

Venture

Details over Emerce’ nieuwe leergang Digital Marketing-strategie

Emerce begint na de zomer een nieuwe, uitgebreide leergang die zich richt op de snel evoluerende wereld van digitale marketingstrategie. Vandaag tonen we enkele inhoudelijke details.

Marketing

DPG Media maakt ‘attention score’ voor digitale advertenties kosteloos beschikbaar

DPG Media introduceert de attention score, een innovatieve metric waarmee adverteerders inzicht krijgen in de attentiewaarde van hun digitale advertenties. De score toont niet alleen of een advertentie daadwerkelijk is gezien, maar ook hoeveel aandacht deze heeft gekregen.

Analytics

Basic-Fit, Consumentenbond en Jean Bâton uitgeroepen tot beste marketingbedrijven

Basic-Fit (categorie Large), Consumentenbond (Medium) en Jean Bâton (Small) zijn in Utrecht bekroond voor hun uitzonderlijke marketingprestaties in 2024. De NIMA Marketingprijzen zijn bedoeld om de integrale marketingstrategie van organisaties te erkennen. Niet een enkele campagne, maar een systematische, organisatie brede benadering staat centraal. En dat werd dit jaar zichtbaar beloond.

Online marketing

Publicis krijgt media account Mars

Publicis heeft het wereldwijde media-account van Mars ter waarde van 1,7 miljard dollar binnengesleept, waarmee het WPP verdringt als de belangrijkste mediapartner.

Online advertising
Premium

Netto mediabestedingen stegen in 2024 met 6,9 procent tot € 6,4 miljard

De netto mediabestedingen in Nederland zijn in 2024 met 6,9% gegroeid tot 6,41 miljard euro. Die stijging komt vrijwel geheel op het conto van digital dat een toename van de bestedingen van bijna 11% noteerde. Goede tweede was (D)OOH dat 8,4 procent aan extra advertentie-inkomsten mocht bijschrijven, maar dat met een aandeel van 4,7 procent een bescheiden rol speelt in de totale netto mediabestedingen. Ook aan sponsoring en radio werd in 2024 meer besteed dan een jaar geleden. Dit blijkt uit het Jaarrapport Netto Mediabestedingen 2024 dat Nielsen binnenkort publiceert.

Online advertising

Emerce Digital Marketing Live!: de foto’s

Als onderdeel van de PUMA Group heeft STICHD zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een internationale specialist voor merken zoals PUMA, Tommy Hilfiger, Manchester City, de Formule 1, Premier League Webshop en LEVI’S. Voor specialistische producten zoals sokken, ondergoed, zwemkleding en merchandising in voetbal en motorsport ontzorgt STICHD haar brandpartners volledig op het gebied van productdesign tot en met op de winkelvloer. Sinds kort ‘De meesten zullen ons niet kennen, als je onze merken maar kent,’ vertelde Thomas Groot. Hij trapte donderdag Emerce Digital Marketing Live! af. Daar spraken verder vertegenwoordigers van Philips, Google, Funda, Zeeman, Pinterest, HEMA, BNNVARA en NRC. De foto’s zijn van Merten Snijders.

Marketing

(DML!) Eenderde Google-keywords genereert AI Overviews

Nu al genereert in Nederland tussen de 25 en 35 procent van de keywords een AI Overview, aldus Stijn Bergmans op grond van data van zijn werkgever, marketingbureau Follo.

Search
Premium

DPG Media lanceert als eerste Nederlandse uitgever een PMP Portal voor programmatic advertising

DPG Media introduceert als eerste en enige Nederlandse uitgever de PMP Portal: een innovatieve tool waarmee adverteerders en mediabureaus zelfstandig en razendsnel deals kunnen opzetten en beheren binnen de Private Marketplace (PMP).

Online advertising

Emerce TV: met personalisatie meer orderwaarde in winkelmandje

Als consument zijn we inmiddels verwend met soepele, gepersonaliseerde klantreizen. Maar hoe pas je personalisatie succesvol toe in complexe B2B-processen zonder dat klanten het gevoel hebben gestuurd te worden? En welke impact heeft dit op conversie en klantloyaliteit? Emerce TV bespreekt met Bart Omlo van Relawise het belang van personalisatie in e-commerce, met een focus op B2B.

Consumenten zijn gewend aan gepersonaliseerde klantreizen, en B2B-klanten willen dezelfde soepele ervaring. Personalisatie is essentieel in zowel B2B als B2C, vooral bij een groot productaanbod, om klanten snel het juiste product te tonen en te voorkomen dat ze afhaken door te moeten zoeken of scrollen. Bedrijven die personalisatie goed toepassen, zijn beter in staat om klanten langer vast te houden en ze meer te laten kopen.

Personalisatie leidt volgens Omlo ook aantoonbaar tot een hogere conversie. Klanten stoppen gemiddeld 10 tot 30 procent meer ordewaarde in hun winkelmandje. Dit geldt voor zowel B2C als B2B klanten. De gemiddelde orderwaarde is vaak wel groter in B2B.

Hoewel het B2B complexer kan zijn vanwege bedrijfsprofielen en productvariaties, is het misverstand dat personalisatie in deze sector moeilijk of onnodig is. Het gesprek benadrukt dat AI en machine learning essentieel zijn voor real-time personalisatie en dat het stap voor stap implementeren van bijvoorbeeld gepersonaliseerde zoekresultaten al een groot verschil maakt.

Een groot misverstand in de B2B is dat een webshop slechts een online brochure hoeft te zijn met focus op specificaties en prijzen, en dat de klantervaring en personalisatie minder belangrijk zijn. Klanten zijn echter veeleisend en willen gemakkelijk vinden wat ze nodig hebben en een soepel verkoopproces.

Een ander misverstand is dat personalisatie te ingewikkeld of complex is voor B2B, met name door het grote aantal producten en specificaties. Paradoxaal genoeg is personalisatie juist logischer en behulpzamer in B2B, omdat er vaak veel meer reden is om de klant te helpen bij complexe producten en grote assortimenten.

B2B-klanten loggen vaak in en bevinden zich in hun eigen portaal of ‘winkeltje’. Ze verwachten juist dat ze goed gepersonaliseerd worden op basis van hun bedrijfsprofiel en bestelhistorie. Angst bij bedrijven voor privacyvragen of dat klanten personalisatie ingewikkeld vinden, lijkt in B2B vaak ongegrond omdat de klant de personalisatie juist verwacht.

Het personaliseren kan volgens Omlo stap voor stap worden aangepakt. Een goede eerste stap is het personaliseren van zoekresultaten op basis van het klantprofiel. Dit heeft al een enorm positieve impact op vindbaarheid en conversie. Daarna kunnen bijvoorbeeld aanbevelingen in de winkelmand worden toegevoegd.

AI en machine learning zijn cruciale middelen om personalisatie goed te kunnen doen, met name voor het verwerken van complexe productcatalogi en het leren van klantgedrag. AI helpt bij het automatisch aanpassen en verbeteren van zoekresultaten, bijvoorbeeld door synoniemen te herkennen.

Personalisatie moet wel snel en real-time werken. De systemen moeten direct kunnen reageren op klantacties, zoals het toevoegen van een product aan de winkelmand, om de ervaring aan te passen. Een combinatie van AI (voor taal- en catalogusbegrip) en algoritmes (voor snelle aanpassingen) is hiervoor nodig.

Omlo adviseert: zorg dat je product- en orderdata goed op orde is (garbage in is garbage out). Begin met kleine, behapbare stapjes, zoals het personaliseren van zoekresultaten en categoriepagina’s. Wees niet bang om te starten, want het is vaak minder ingewikkeld dan gedacht en niet beginnen betekent kansen laten liggen.

Customer Engagement

Emerce TV: Mobiel is veel meer dan alleen een extra verkoopkanaal

In 2025 verwachten consumenten meer dan ooit gemak en personalisatie. Omnichannel marketing biedt merken de kans om klantloyaliteit te versterken door een consistente, gepersonaliseerde ervaring te creëren over alle touchpoints heen — online, in-app, in de winkel en via sociale media. Zegt Coen Doolaard van Apadmi in de videocollectie Digital commerce: trends en uitdagingen.

Online marketing