More stories

Wat betekent de opkomst van AI-shopping assistants voor je marketplace strategie?

Het gedrag van consumenten verandert snel. Een van de laatste ontwikkelingen is dat shoppers steeds vaker gebruikmaken van AI-gedreven shopping assistants. Dit verandert de manier van zoeken, vergelijken en het kopen van producten. Zeker binnen marketplaces zoals Amazon, Zalando en Bol, waar het productaanbod groot is, zal het ervoor zorgen dat consumenten sneller tot een aankoopbeslissing komen. Dit vraagt ook om een aanpassing van de marketplace strategie. In dit artikel lees je hoe je als merk relevant en zichtbaar blijft, terwijl AI bepaalt welke producten aan de consument worden getoond.

Marketing

Publicis verhoogt omzetverwachting op sterke vraag AI-diensten

Publicis Groupe verhoogt de omzetverwachting voor 2025 met tien procent “dankzij de aanhoudende vraag naar AI-mogelijkheden”, aldus de Fransen.

Marketing

Attention wordt eindelijk gestandaardiseerd

In een digitale wereld waarin de gemiddelde persoon dagelijks honderden advertenties ziet, is het simpel tonen van een advertentie niet genoeg. De uitdaging is om ervoor te zorgen dat consumenten het ook écht opmerken. Attention is in de afgelopen jaren één van de meest besproken onderwerpen in digitale reclame geworden en dat is niet voor niets. Als metric verlegt het de focus van de vraag of een advertentie technisch gezien zichtbaar was naar de vraag of hij daadwerkelijk de aandacht van consumenten heeft getrokken. Nu, in 2025, krijgt Attention eindelijk een duidelijke definitie en branche brede standaarden.

Marketing

team5pm onderdeel van internationale groep SAMY

Het Finse social-bureau SAMY neemt team5pm uit Amsterdam over en krijgt daarmee zijn volgende internationale filiaal.

Venture

Brainvine lanceert Studio voor snelle ontwikkeling van AI-toepassingen in e-commerce

AI-specialist in e-commerce Brainvine breidt zijn aanbod uit met een nieuwe productlijn voor kant-en-klare AI-applicaties. Met de lancering van Brainvine Studio maakt het bedrijf de ontwikkeling van custom AI-toepassingen toegankelijker voor retailers.

E-commerce

Hoe Vertex AI datasilo’s doorbreekt en marketing voorspelbaar maakt

In vrijwel elke sector, van mobiliteit tot e-commerce en telecom, worstelen organisaties met dezelfde uitdaging: klantdata is versnipperd over talloze systemen. CRM, marketing automation, werkplaatssoftware, loyaltyprogramma’s, financiële systemen… zolang die gegevens in silo’s blijven zitten, ontstaat er nooit een compleet klantbeeld. Juist dat totaaloverzicht is cruciaal om klanten te begrijpen, te behouden en gericht te bedienen.

Marketing

‘Marketingbureaus door radicale veranderingen in 2026’

Onderzoeksbureau Forrester voorspelt een fundamentele verschuiving in de wereld van de marketingbureaus. In 2026 moeten ze koers kiezen om te transformeren van traditionele dienstverleners naar multidisciplinaire bedrijfseenheden.

Marketing

AI-assistent Brainvine automatiseert productfoto’s en feedbeheer webwinkels

Brainvine breidt zijn marketingsuite uit met bulkbewerking van productfoto’s en een feed management-tool. Het Nederlandse bedrijf zoekt de concurrentie met Channable en ChannelEngine vanuit een AI-first benadering.

Marketing

EDAY: Hoe verplichte AI-doelen marketing verbeteren

Marketing- en technologiebedrijf Incubeta heeft AI tot in de haarvatten van zijn medewerkers en processen geïntegreerd.

Marketing

EDAY: Sterke fanrelaties bouwen met festivalbezoekers

Festivalorganisatoren hebben een bijzonder product: een ervaring die mensen raakt, meesleept en bijblijft. Maar net als veel andere merken lopen ze tegen grote uitdagingen aan: stijgende kosten, snel veranderende privacywetgeving en nieuwe generaties met hun eigen wensen en gedrag. Hoe ga je daar als bedrijf mee om?

Online marketing

Promptwatch haalt 1,2 miljoen op voor optimalisatie in AI-zoekmachines

Het Nederlandse Promptwatch haalt 1,2 miljoen euro groeifinanciering op bij investeringsfonds Arches Capital. Het bedrijf ontwikkeldt een platform dat organisaties helpt hun zichtbaarheid in AI-gedreven zoekmachines zoals ChatGPT, Claude en Perplexity te vergroten door middel van Generative Engine Optimization (GEO).

Marketing

Marketeers keren SEA de rug toe, socialmedia en e-mail boomen

Bijna de helft van de Nederlandse marketeers zet minder in op zoekmachineadvertenties, terwijl socialmedia en e-mailmarketing nog steeds aan betekenis winnen.

Marketing

EDAY: Heineken over marketing communicatie in het algoritmische tijdperk

Olya Dyachuk, Global Media and Data Director bij HEINEKEN, deelt op EDATY haar visie op de uitdagingen rond innovatie en de toekomst van marketing. Hoe passen wereldwijde merken zoals Heineken hun marketing aan om voorop te blijven lopen? Hoe kan AI worden ingezet om creatieve processen en mediamanagement toekomstbestendig te maken? Hoe ziet dat er in de praktijk uit?

Native advertising
Premium

Google aangeklaagd door PubMatic wegens ‘illegaal monopolie’

Adtech-bedrijf PubMatic heeft Google aangeklaagd bij de federale rechtbank van het Eastern District of Virginia, met de beschuldiging dat het technologieconcern een illegaal monopolie heeft in de advertentietechnologiemarkt.

Online advertising

DPG Media focust op transparantie in politieke advertenties

DPG Media zal politieke advertenties voortaan op een nog transparantere en gecontroleerde manier distribueren via haar kanalen. Daarmee volgt het mediabedrijf niet alleen de vernieuwde Europese regelgeving, maar bouwt het ook extra controlemechanismen in.

Online advertising