More stories

Camilla Agardh wordt CEO van Europese Hubspot-groep Siloy

Hubspot-groep Siloy, met daarin het Nederlandse Webs, stelt Camilla Agardh aan als CEO.

Marketing

Out of Home-markt in 2024 gegroeid met 8 procent tot ruim € 300 miljoen

Het jaar 2024 is door de Out of Home-markt (OOH) afgesloten met een groei van 8 procent waardoor de omzet uitkwam op een recordhoogte van 302 miljoen euro. Dat is ruim 23 miljoen meer dan in het jaar ervoor. De groei van de markt komt bijna geheel voor rekening van de bestedingen aan digitale buitenreclame. De traditionele vormen zagen de omzet met 2 procent toenemen.

In 2023 was het aandeel van digital met 52 procent voor het eerst groter dan traditioneel en in 2024 zette die trend zich door. Inmiddels gaat 59 procent van de OOH-bestedingen naar digitaal. Daarbinnen is 26 procent gereserveerd voor het ‘programmatic’ inkopen.

Het vierde kwartaal was in termen van omzet net als vorig jaar het beste kwartaal voor OOH in 2024. De omzet bedroeg net als in 2023 95 miljoen euro. De reden van deze nulgroei is de grote daling van de bestedingen van de overheid en politieke partijen. In het vierde kwartaal van 2023 waren die zeer hoog in verband met de Tweede Kamerverkiezingen. Het tweede kwartaal van 2024 liet de grootste groei zien met 16 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De omzet in het tweede kwartaal bedroeg 77 miljoen.

Unilever was net als vorig jaar de grootste OOH-adverteerder, gevolgd door Odido en McDonald’s. Retail was de grootste branche met een aandeel van 19 procent.

Volgens Hannelore Majoor, voorzitter van Outreach en CEO van JCDecaux, komt de groei van de bestedingen vooral door de verdere professionalsering en digitalisering van de OOH-markt. ‘Adverteerders ontdekken steeds meer de mogelijkheden van digitaal op straat en massabereik in openbare ruimte. De digitale transitie is daar in volle gang en creëert steeds weer nieuwe mogelijkheden.’

Nieuw in de tellingen voor de OOH-markt is de ontwikkeling van het aantal schermen of vlakken. Hierbij wordt allereerst een onderscheid gemaakt naar traditioneel en digital. Binnen traditioneel wordt gekeken naar groter en kleiner dan twee vierkante meter. Bij digitaal gaat het om groter of kleiner dan 86 inch. In totaal gaat het om zo’n 93.000 schermen en vlakken waarvan het merendeel bestaat uit traditionele vlakken kleiner dan twee vierkante meter. Eind 2024 bedroeg het aandeel voor deze vlakken 87 procent. Een jaar geleden was dat 89 procent. Er was een verschuiving te zien van 2 procent richting de kleine digitale vlakken waarmee dat aandeel op 11% kwam. Voor de overige twee categorieën resteert een aandeel van elk 1 procent.

Het aantal vlakken/schermen is in 2024 min of meer gelijk gebleven. De transitie is zichtbaar in de vervanging van traditioneel (met een afname van 2% van het aantal vlakken) naar digitaal, waar 17 procent meer schermen zijn geteld.

Online advertising

IPG Mediabrands lanceert de Mediabrands Academy

IPG Mediabrands

Online marketing

Performance-Max-tips voor e-commercecampagnes

Performance Max kun je inzetten als alternatief voor een traditionele shoppingcampagne. In dat geval zijn er wel een paar zaken om rekening mee te houden.

Online marketing

Apple hervat reclame op X na een pauze van 15 maanden

Apple heeft vanaf vorige week weer advertenties geplaatst op het sociale netwerk X van Elon Musk. Apple had in november 2023 alle advertenties op X stopgezet nadat Musk een antisemitisch bericht had geplaatst.

Online advertising

DEPT sponsort AI-podcast Alexander Klöpping

Marketing- en techbureau DEPT verbindt zich aan de podcast over AI van Alexander Klöpping en Wietse Hage.

Artificial Intelligence

Britse toezichthouder neemt cookiebeleid duizend populairste sites onder de loep

De Britse privacytoezichthouder ICO gaat in de loop van dit jaar het cookiebeleid van de duizend populairste websites in het Verenigd Koninkrijk onderzoeken en hen aanspreken als er iets mis is. Daarnaast wordt het beleid van apps en slimme televisies onder de loep genomen.

Marketing

Spaanse telco geeft abonnees Perplexity Pro

Klanten van de Spaanse telecomaanbieder Movistar krijgen als service twaalf maanden lang de beschikking over de geavanceerde versie van AI-zoekmachine Perplexity Pro.

Artificial Intelligence

Simon Lévelt gaat samenwerken met STROOM media- en performancebureau

Simon Lévelt gaat samenwerken met STROOM media- en performancebureau

Online advertising

Laith Khatib nieuwe Chief Marketing Officer Catawiki

Catawiki heeft Laith Khatib benoemd tot Chief Marketing Officer (CMO) om leiding te geven aan de volgende fase van wereldwijde groei. In 2024 groeide het aantal gebruikers met dubbele cijfers en ging het platform de mijlpaal van 5 miljoen unieke gebruikers voorbij.

Online marketing

Mass One-to-One wordt de nieuwe marketingrealiteit

There are 4.7 billion people online. And 4.1 billion of them are on social platforms. The trick to building a true one-to-one marketing program is to: discover what those billions of people are saying to you and about you, sort that unstructured data so it makes sense, and then engage appropriately.

Online marketing
Premium

Dept zichtbaarste Nederlandse bureau bij AI-chatbots

Dept agency voert de lijst aan als meest zichtbare Nederlands digital bureau, met Media.Monks en Emakina op de tweede en derde plaats. Dat is: bij de chatbots van de vier grootste LLM’s.

Marketing

Talon vergroot bereik met overname Out of Home Masters

Talon, een expert op het gebied van Out of Home (OOH) adverteren, neemt Out of Home Master over, de grootste onafhankelijke OOH-specialist in Nederland.

Online advertising

Drupal lanceert nieuw CMS, vol met AI

Drupal heeft een nieuwe zogeheten no-code versie van zijn CMS uitgebracht. De makers denken dat het vooral interessant is voor marketeers, ZZP’ers en bedrijven in het MKB.

CMS
Premium

Ksa pakt overtredingen reclameregels aan

De Kansspelautoriteit (Ksa) heeft zeven waarschuwingen uitgedeeld voor overtredingen van reclameregels. De aanpak van reclame gericht op jongvolwassenen heeft hoge prioriteit voor de toezichthouder, omdat deze doelgroep meer risico loopt op een kansspelverslaving.

Online advertising