More stories

Premium

‘Betalen met smartphone wordt weldra standaard, cash weg’

Een derde van de Nederlanders heeft amper nog contant geld bij zich. De helft van een groep ondervraagde consumenten denkt over vijf jaar enkel nog met zijn smartphone of een wearable te betalen.

Payment
Premium

Passieve betaalwearables ABN stoppen

ABN AMRO stopt vanaf 1 april 2023 met het ondersteunen van de betaalfunctie op wearables van SwatchPAY!, Mondaine, LAKS, K-RING en Olympic. Klanten kunnen dan niet meer betalen met sleutelhanger, horloge, armband of ring.

Tech
Premium

Black Friday en Cyber Monday: fysieke winkels laten corona achter zich

In fysieke winkels is in de week tot en met Cyber Monday (inclusief Black Friday) beter verkocht dan in dezelfde week van 2021. Met pinpassen werd pakweg 116 miljoen keer aan winkelkassa’s afgerekend, ongeveer 15 procent vaker dan in 2021. De omzet met pinnen bedroeg naar schatting 3,01 miljard, zo’n 10 procent meer dan vorig jaar. Dat blijkt uit gegevens van de Betaalvereniging.

E-commerce
Premium

Ruim twee miljard betalingen met Bancontact en Payconiq

Er zijn dit jaar al twee miljard betalingen uitgevoerd met Bancontact of Payconiq. Dat meldt betalingsspecialist Bancontact Payconiq Company.

Payment

Mogelijk toezicht op Buy Now, Pay Later

De AFM gaat mogelijk toezicht houden op Buy Now, Pay Later (BNPL) betalingen. De Europese Commissie heeft voorgesteld om BNPL te reguleren binnen de Richtlijn Consumentenkrediet. Dan komt BNPL onder toezicht van de AFM en moeten BNPL-aanbieders voldoen aan de wetgeving over onder meer informatieverstrekking, kredietwaardigheidsbeoordeling en achterstandsbeheer.

Payment
Premium

Twitter vervalt steeds meer tot chaos

Elon Musk heeft donderdag de mogelijkheid geopperd dat het sociale mediaplatform failliet gaat als er niet snel verdiensten komen. Musk gaf die waarschuwing te midden van vertrekkende leidinggevenden en adverteerders.

Financials

Omnichannel groei: het belang van een internationale betaaloplossing

Hoe breng je verschillende betaalsystemen bij elkaar bij omnichannel groei? Kamera Express deelt haar ervaringen.

Payment

Drie betaaltrends die de groei van (online) retail verder gaan versnellen

De manier waarop consumenten betalen is door de pandemie in een stroomversnelling gekomen. We betalen meer dan ooit contactloos, shoppen in toenemende mate online en gebruiken minder cash.

Payment
Premium

Ontslagen bij betaalverwerker Stripe en Lyft

Betaalbedrijf Stripe ontslaat 14 procent van zijn werknemers, dat komt neer op 1120 personen. Het bedrijf heeft 8000 man op de loonlijst staan.

Payment

Fysieke winkels accepteren betalingen Klarna-app

Fysieke winkels kunnen binnenkort betalingen accepteren van klanten die de mobiele app van Klarna aan de kassa QR-scannen. De shops verlengen hun digitale relatie naar het fysieke domein en vinden een marketingpartner in de Zweden.

Retail
Premium

PayPal verhoogt winstverwachting

Betaalbedrijf PayPal verhoogt de financiële verwachtingen voor heel 2022 op grond van de resultaten in het derde kwartaal. Van het traditioneel sterke vierde wordt ook veel verwacht.

Payment
Premium

FD: ING is mogelijk opgelicht bij overname Payvision

ING is mogelijk opgelicht toen het begin 2018 het Amsterdamse fintechbedrijf Payvision voor 350 miljoen euro overnam van de oprichters. Het Openbaar Ministerie onderzoekt of de verkopers de prijs hebben opgepompt door witwascontroles te negeren en moedwillig foute klanten aan boord te hijsen, zo blijkt uit onderzoek van het FD.

Payment
Premium

Tikkie Zakelijk gelanceerd

ABN heeft ‘Tikkie Zakelijk’ gelanceerd. De nieuwe app biedt ondernemers real time inzicht in de status van al hun betalingen. De komst van ‘Tikkie Zakelijk’ is het gevolg van de snelle groei van het aantal zakelijke gebruikers van Tikkie, dat nu al ruim 25.000 bedrijven telt.

Bedrijven kunnen hun betaalverzoeken via Whatsapp, sms, e-mail of een QR-code met klanten delen. Terwijl een Tikkie onder consumenten gemiddeld een hoogte van zo’n 30 euro heeft, loopt dit voor een zakelijke Tikkie gemiddeld op tot 80 euro. De limiet voor ondernemers ligt op 50.000 euro.

De nieuwe app is geschikt voor een breed scala aan bedrijven, met name in de vorm van eenmanszaken en mkb-bedrijven. De groep zakelijke klanten is heel divers, met onder meer glazenwassers, monteurs, kaasboeren, kinderopvangcentra en administratiekantoren. Maar ook bedrijven als Dekamarkt, DHL en BUX.

Payment
Premium

Albert Heijn introduceert de digitale betaalpas

Albert Heijn introduceert een nieuwe betaalmethode voor klanten die hun boodschappen online bestellen: de digitale betaalpas. Met pas pas betalen klanten met hun vertrouwde betaalpas, maar dan digitaal.

Payment
Premium

Omzet CM.com naar 69 miljoen (+18%)

De kwartaalomzet van CM.com stijgt tot 69 miljoen euro en steeds meer, nu bijna de helft, daarvan is jaarlijks terugkerend. De Brabanders zien economische aarzeling in de markt.

Venture