More stories

Vier trends die de groei van internationale e-commerce bevorderen

Internet is grenzeloos, dus waarom zou je je met een webshop beperken tot de thuismarkt? Voor een goede prijs-kwaliteitverhouding en/of bijzondere producten zijn consumenten zeker bereid om internationaal te shoppen. Dit is een van de vier trends die de groei van cross-border e-commerce flink zal stimuleren.

Cross Border

Amazon lanceert betaalmiddel voor consument zonder bankkaart

Amazon heeft een ietwat curieus betaalmiddel gelanceerd voor de Amerikaanse markt: Amazon Cash. Geen eigen valuta, maar een oplossing voor consumenten zonder bankkaart.

Payment

Met vreemde betaalmethoden op weg naar een cashloze samenleving

De exponentiële groei van het Internet of Things biedt financiële instellingen de mogelijkheid zich naast debit- en creditcards, POS en smartphones nu ook te wagen aan hele andere soorten betaalmethoden. In 2020 hebben we een wereldwijd ecosysteem van 24 miljard IoT-verbonden apparaten. Dit betekent dat je alles, wat je ook maar kunt bedenken, in de toekomst kunt gebruiken om te betalen. Dan veeg, tik of zwaai je het ding met de chip waar je bankgegevens op staan heen en weer voor een contactloze betaalterminal en klaar is Kees.

Payment

Kwart Nederlands e-commerce via telefoon en tablet

Bijna een kwart van alle online aankopen in Nederland vindt plaats via een smartphone of een tablet. Telefoons zijn goed voor negen procent van het totaal, heel weinig in vergelijking met bijvoorbeeld de dertig procent in Engeland

Payment

Kim Dotcom lanceert bitcoinbetaalsysteem

De controversiële internet ondernemer Kim Dotcom lanceert een bitcoin betaalsysteem voor bestanden en videostreams. Details over het platform Bitcontent blijven vooralsnog schaars.

Payment

Albert Heijn rolt scan&go uit naar winkels met zelfscan

Albert Heijn gaat scan&go toevoegen aan alle winkels waar klanten nu al met de handscanner of de mobiele telefoon kunnen zelfscannen. De verschillende vormen van zelfscan worden gecombineerd in één betaalpaal waar alle zelfscan-klanten hun boodschappentrip makkelijk kunnen afronden.

Payment

Betaalbedrijf Square zet eerste stap in Europa

Betaalbedrijf Square zet eindelijk de stap in Europa met de introductie van zijn diensten in Engeland. Groot Brittannië wordt het vijfde land na Japan, Australië, Canada en de VS.

Payment

Ook bij Tele2 Android-apps betalen via factuur

Tele2 gaat later dit jaar klanten de mogelijkheid bieden om aankopen uit de Google Play Store via de maandelijkse factuur af te rekenen. Bij KPN en T-Mobile kan dat al langer.

Payment

Kwart van pinbetalingen is contactloos

Het aantal contactloze transacties aan pinterminals in Nederland is afgelopen jaar verdubbeld en is nu goed voor een kwart van alle pintransacties.

Payment

Webshops van start met ‘betalen per iDEAL-QR code’

Webwinkels in Nederland hebben er een ‘nieuwe’ betaaloptie bij. Aankopen op de desktop, laptop of tablet kunnen worden afgerekend via een QR-code in de mobiele iDEAL-app.

Payment

Western Union mikt met eigen app op jonge klanten

Geldwisselkantoor Western Union lanceert haar eigen app. Smartphone-gebruikers kunnen voortaan geld overmaken naar agentschappen van Western Union voor cashopnames, direct naar bankrekeningen, of naar mobiele wallets in meer dan 200 landen en regio’s over de hele wereld.

Payment

Nieuw bod voor MoneyGram

Wisselkantoor MoneyGram gaat voorlopig toch niet naar Alibaba. Euronet overtroeft Alibaba (eigenlijk dochter Ant Financial) met een bod van 1 miljard dollar.

Payment

UATP en Trustly bieden betaaloplossing voor vliegtickets

UATP, een Amerikaanse specialist in reisbetalingen, gaat in Europa samenwerken met het Zweedse fintech bedrijf Trustly. De twee partijen willen de dominantie van creditcards doorbreken in de luchtvaart.

Travel

Vodafone Nederland met PayPal in mobiel betalen

Klanten van Vodafone kunnen vanaf vandaag contactloos gaan betalen met hun telefoon. Hiertoe heeft de operator een samenwerking gesloten met PayPal.

Payment

Messaging apps bieden verkoopkansen

Door de populariteit van messaging apps en de stappen die zijn gemaakt op het gebied van kunstmatige intelligentie te combineren, is er een nieuw verkoopkanaal ontstaan dat vooral is gericht op millennials. Via platformen als Facebook Messenger, Skype, Telegram en WeChat kan de retailer door middel van chatbots geautomatiseerd het gesprek aangaan met de klant en omzetten in een aankoop.

Payment