More stories

Premium

Consumentenbonden: Stop álle profiling voor reclamedoeleinden

Een groep van tientallen Europese consumentenbonden en experts willen dat het helemaal verboden wordt om data van en over consumenten te grazen voor reclamedoeleinden.

Privacy

Het einde van de cookies: Eigen schuld, dikke bult (en kunnen we dezelfde fout vermijden?)

Het einde van het cookie hebben we aan onszelf te wijten: teveel eigenbelang en te weinig vanuit de consument gedacht. Maken de oplossingen dezelfde fout?

Marketing
Premium

Privacytoezichthouders pleiten voor verbod op gezichtsherkenning

Gezichtsherkenning en andere real time biometrie in de openbare ruimte moet verboden worden. Dat stelt de European Data Protection Board (EDPB) in een reactie op een wetsvoorstel van de Europese Commissie over kunstmatige intelligentie (AI).

Security
Premium

Emerce Digital Marketing: ‘1st party op orde brengen kost tijd’

Het duurt nog maar een paar maanden, voordat 3rd party data amper nog bruikbaar zijn. Omschakelen naar 1st party data is complex, duurt lang, maar loont volgens Peter van der Schaar op lange termijn.

Online marketing

Alternatieven voor third-party cookies: zo blijft je marketing effectief

Wat als het overgrote deel van je klantdata verdwijnt door het wegvallen van third-party cookies? Hoog tijd om te kijken naar de alternatieven. 

Online marketing
Premium

WhatsApp begint reclamecampagne over privacy

Whatsap, een dochterbedrijf van Facebook, is een internationale reclamecampagne begonnen om de ingebakken privacybescherming te onderstrepen.

Campagnes
Premium

Privacygroep met plug-in die cookiewalls vervangt

De Europese privacygroep noyb wil af van de irritante cookiewalls, maar tegelijkertijd ook voorkomen dat internetgebruikers kaal worden gegrazen door profielopbouwende adverteerders, tech- en mediabedrijven. Daartoe stelt ze een specialistische plug-in voor webbrowsers voor.

Privacy

Smishing: waarom tekstgebaseerde phishing op de radar van elke CISO moet staan

Smishing: kwaadaardige links verstuurd via tekstberichten. Deze vorm van oplichting neemt sterk toe. Elke organisatie dient zich er actief tegen te wapenen.

Security

Peter van der Putten (Pegasystems): ‘Beslis op klantniveau wat relevant is voor consumenten.’

Peter van der Putten(Universiteit Leiden en Pegasystems) over de rol van AI bij cookieless: “Responsible AI gaat een enorm belangrijk onderwerp worden.”

Privacy
Premium

Overheid maant scholen, universiteiten, Justitie over Google-gebruik

De Autoriteit Persoonsgegevens maant scholen, universiteiten en het ministerie van Justitie ertoe om te stoppen met de clouddiensten van Google. Die voldoen mogelijk niet aan de AVG.

Privacy
Premium

Apple maakt het marketeers nog lastiger

Apple rolt nog meer privacy-opties uit voor zijn gebruikers, mogelijk tot afgrijzen van marketeers. Zo kunnen websites niet langer het IP-adres als unieke ID gebruiken om een profiel samen te stellen.

Privacy
Premium

Gebruikers Android-apps worden anoniem voor adverteerders

Google legt een bom onder de reclamemarkt op Android. App-gebruikers zich later dit jaar ‘anonimiseren’. App-bouwers en adverteerders kunnen minder goed targeten en gaan lagere prijzen rekenen voor reclameruimte.

Online advertising

Traditionele conversie optimalisatie werkt niet (meer)

De discussie over het einde van cookies en het effect op conversie is niet zinvol want traditionele conversie optimalisatie is al een ‘race to the bottom’.

Conversie

Cristian van Nispen (Dept): ‘Tooling voor de korte termijn, first-party data voor de lange termijn’

Cristian van Nispen -Dept- over cookieless. “Bij onze klanten blijft het tot nu toe verrassend stil.” Deel 4 uit een serie over het verdwijnen van cookies.

Privacy
Premium

EU komt met app voor online identificatie en opslag van wachtwoorden

De Europese Unie werkt aan de ontwikkeling van een app waarmee EU-burgers zich in heel Europa bij zowel bedrijven als overheden kunnen identificeren. Ook is de app te gebruiken voor de opslag van wachtwoorden en betaalgegevens. De EU zou daarover vandaag meer bekend gaan maken, meldt de Financial Times.

Privacy