More stories

Criteo publiceert eerste non-cookie reclameproduct

Reclamebedrijf Criteo brengt een nieuwe product uit waarmee online uitgevers relevante reclame kunnen voor webwinkels zonder gebruik te maken van cookies of persoonsgegevens.

Online advertising

Forse boete voor Enschede wegens wifitracking

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) geeft de gemeente Enschede een boete van 600.000 euro, omdat de gemeente wifitracking gebruikte in de binnenstad op een manier die niet mag.

Privacy

‘Streep door privacy shield maakt tijd rijp om te kiezen voor Europese alternatieven’

Door de de ongeldigverklaring van het EU-VS privacyshield moeten bedrijven volgens IT-jurist Arnoud Engelfriet op zoek naar Europese software-alternatieven.

Cloud

Meldingen CoronaMelder tijdelijk gestopt vanwege privacyprobleem

De CoronaMelder-app stuurt tijdelijk geen waarschuwingen van mogelijke besmettingen naar andere gebruikers vanwege privacyproblemen.

Privacy

Miljardenaanklacht TikTok om privacy kinderen

De Britse voormalig Kindercommissaris klaagt TikTok aan uit naam van miljoenen kinderen in Europa en het Verenigd Koninkrijk. Wanneer veroordeeld, krijgt TikTok mogelijk een miljardenboete.

Privacy

Andere browsermakers zien niets in Googles reclamesysteem FLoC

Geen van de andere browsermakers, Brave, Vivaldi, Microsoft en Mozilla, ziet brood in het reclamesysteem dat Google ontwikkelt voor Chrome. Ze nemen FLoC niet op in hun eigen webbrowsers.

Marketing

WordPress wil Googles reclamesysteem FLoC blokkeren

De makers van ’s werelds grootste CMS, Wordpress, overwegen om FLoC actief te gaan blokkeren wanneer dat uitkomt in de nieuwe versies van Google Chrome. Dit voorkomt dat de browser, een in principe onafhankelijke tussenpartij, gebruikersgroepen kan discrimineren voor reclamedoeleinden.

Online advertising

Voormalig digitale team STER lanceert eigen start-up

Voormalig leden van het digitale team van STER en technologiebedrijf Ortec lanceren het bedrijf Opt Out Advertising. Ze brengen hun kennis en ervaring voor privacyvriendelijk adverteren naar de markt, een domein dat momenteel sterk aan interesse wint.

Online advertising

Duitse privacywaakhond treedt op tegen datadeling Facebook

Een Duitse privacywaakhond is een spoedprocedure tegen Facebook gestart om te voorkomen dat WhatsApp-gebruikersdata met Facebook worden gedeeld. Aanleiding zijn de gewijzigde gebruikersvoorwaarden van WhatsApp die al voor veel ophef hebben gezorgd.

Privacy

Browser Brave blokkeert Googles 3rd party-alternatief

Een webbrowser moet onder geen enkele voorwaarde informatie over zijn gebruiker en diens gedragingen delen met adverteerders. Tenzij deze persoon daarvoor kiest. Browsermaker Brave deactiveert daarom Googles FLoC-tracker in Chromium, het fundament onder de browser.

Tech

Wereldprimeur voor ‘anonieme’ Nederlandse videospeler

Technologiebedrijf Jet-Stream brengt een videospeler uit voor uitgevers en omroepen die contextueel adverteren mogelijk maakt, maar wel met volledig behoud van de privacy van de kijker. Het snoept ook niet mee van de CPM-tarieven via commissies.

Online advertising

Consumentenbond tegen AP: ‘Wees strenger voor kinderen’

De privacyregels onder de AVG bieden te weinig bescherming voor kinderen. De Consumentenbond wil dat dat verandert en roept de politiek daartoe op via toezichthouder Autoriteit Persoonsgegevens.

AVG

Oracle: cookieloos Chrome is een farce

“Bordeeleigenaar Google wil lid worden van het koor”. Zo omschrijft lobbyist Ken Glueck van Oracle Googles nieuwe reclamemachine FLoC in browser Chrome.

Marketing

Waarom het tijd is voor een nieuw attributie paradigma

De cookie apocalyps gaat een flinke impact hebben op e-business. Het is tijd om fundamenteel anders na te gaan denken over conversie-attributie.

Online marketing

‘Chinezen Huawei plukten klantdata bij Telfort’ (update)

De Chinese telecomfabrikant kon langdurig en ongestoord klantdata uit de systemen van Telfort plukken.

Security