Consumentenbonden: Stop álle profiling voor reclamedoeleinden
Een groep van tientallen Europese consumentenbonden en experts willen dat het helemaal verboden wordt om data van en over consumenten te grazen voor reclamedoeleinden.
Een groep van tientallen Europese consumentenbonden en experts willen dat het helemaal verboden wordt om data van en over consumenten te grazen voor reclamedoeleinden.
Het einde van het cookie hebben we aan onszelf te wijten: teveel eigenbelang en te weinig vanuit de consument gedacht. Maken de oplossingen dezelfde fout?
Gezichtsherkenning en andere real time biometrie in de openbare ruimte moet verboden worden. Dat stelt de European Data Protection Board (EDPB) in een reactie op een wetsvoorstel van de Europese Commissie over kunstmatige intelligentie (AI).
Het duurt nog maar een paar maanden, voordat 3rd party data amper nog bruikbaar zijn. Omschakelen naar 1st party data is complex, duurt lang, maar loont volgens Peter van der Schaar op lange termijn.
Wat als het overgrote deel van je klantdata verdwijnt door het wegvallen van third-party cookies? Hoog tijd om te kijken naar de alternatieven.
Whatsap, een dochterbedrijf van Facebook, is een internationale reclamecampagne begonnen om de ingebakken privacybescherming te onderstrepen.
De Europese privacygroep noyb wil af van de irritante cookiewalls, maar tegelijkertijd ook voorkomen dat internetgebruikers kaal worden gegrazen door profielopbouwende adverteerders, tech- en mediabedrijven. Daartoe stelt ze een specialistische plug-in voor webbrowsers voor.
Smishing: kwaadaardige links verstuurd via tekstberichten. Deze vorm van oplichting neemt sterk toe. Elke organisatie dient zich er actief tegen te wapenen.
Peter van der Putten(Universiteit Leiden en Pegasystems) over de rol van AI bij cookieless: “Responsible AI gaat een enorm belangrijk onderwerp worden.”
De Autoriteit Persoonsgegevens maant scholen, universiteiten en het ministerie van Justitie ertoe om te stoppen met de clouddiensten van Google. Die voldoen mogelijk niet aan de AVG.
Apple rolt nog meer privacy-opties uit voor zijn gebruikers, mogelijk tot afgrijzen van marketeers. Zo kunnen websites niet langer het IP-adres als unieke ID gebruiken om een profiel samen te stellen.
Google legt een bom onder de reclamemarkt op Android. App-gebruikers zich later dit jaar ‘anonimiseren’. App-bouwers en adverteerders kunnen minder goed targeten en gaan lagere prijzen rekenen voor reclameruimte.
De discussie over het einde van cookies en het effect op conversie is niet zinvol want traditionele conversie optimalisatie is al een ‘race to the bottom’.
Cristian van Nispen -Dept- over cookieless. “Bij onze klanten blijft het tot nu toe verrassend stil.” Deel 4 uit een serie over het verdwijnen van cookies.
De Europese Unie werkt aan de ontwikkeling van een app waarmee EU-burgers zich in heel Europa bij zowel bedrijven als overheden kunnen identificeren. Ook is de app te gebruiken voor de opslag van wachtwoorden en betaalgegevens. De EU zou daarover vandaag meer bekend gaan maken, meldt de Financial Times.