More stories

Privacytoezichthouders willen aandacht voor connected cars

Privacytoezichthouders wereldwijd hebben afgelopen week aandacht gevraagd voor de privacyrisico’s met betrekking tot connected cars. In Hong Kong zijn daarnaast afspraken gemaakt om effectiever samen te gaan werken bij handhaving.

Privacy

Consumentenbond zet drie gezondheidssites op een zwarte lijst wegens schending privacy

Veel gezondheidswebsites plaatsen nog steeds commerciële cookies zonder toestemming van de bezoekers. Dat constateert de Consumentenbond. De bond zet drie gezondheidssites op een zwarte lijst en raadt consumenten af deze sites te bezoeken.

Marketing

Spanje legt Facebook miljoen euro privacyboetes op

De Spaanse privacywaakhond legt Facebook boetes op met een totaal van 1,2 miljoen euro voor drie overtredingen. Zonder internetters daar goed over te informeren en zonder toestemming, verzamelt de profielensite persoonlijke informatie over hen voor reclamedoeleinden.

Media

‘Implosie dreigt van Europese media- en reclameindustrie’

Tot 250 miljard euro aan Europees bruto nationaal product dreigt te verdampen als de ePrivacy Verordening van het Europees Parlement ongewijzigd in 2018 van kracht wordt, dreigt brancheorganisatie IAB Europe.

Online advertising

Detailhandel Nederland lanceert online privacychecklist

Detailhandel Nederland lanceert een online checklist die winkeliers helpt om zich beter voor te bereiden op de Algemene Verordening Gegevensbescherming (kortweg AVG) die volgend jaar van kracht wordt. De AVG privacywet dwingt ondernemers tot maatregelen. Dat kan ook gelden voor winkeliers.

Venture

Populariteit zoekmachine DuckDuckGo stijgt flink

De privacyvriendelijke zoekmachine DuckDuckGo trekt steeds meer gebruikers. In augustus passeerde de zoekmotor 18 miljoen zoekaanvragen per dag, het gemiddelde die maand kwam uit op 16 miljoen.

Tech

‘Vacaturebanken slordig met privacy’

Vacaturebanken nemen het niet zo nauw met de privacywetgeving. Dat stelt Privacy Zeker na controle bij sites als Intermediair, Nationalevacaturebank en indeed. Het is voor vrijwel iedereen eenvoudig te achterhalen wie op dit moment actief naar een nieuwe werkgever op zoek is.

Venture

E-privacy: alle macht naar Google, Microsoft en Apple?

We maken ons allemaal druk om de Europese General Data Protection Regulation (GDPR) die op 25 mei 2018 van kracht wordt. Maar vergeet daarbij de nieuwe cookiewetgeving niet (de e-privacyverordening), die in potentie een veel grotere impact kan hebben.

Privacy

Privacyklachten over Delivery Hero

Een handjevol Duitse consumenten klaagt bij lokale privacytoezichthouders over schending van hun rechten door maaltijdbezorger Delivery Hero.

Legal

Het verschil tussen de AVG en de ePrivacy Verordening uitgelegd

Op 25 mei 2018 treedt de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in werking. Net zoals bij elke nieuwe wet die het bedrijfsleven krijgt opgelegd, roept de implementatie van de nieuwe privacywetgeving bij veel organisaties vragen op. Daarnaast is er bij veel organisaties verwarring over de AVG en de ePrivacy Verordening. Is dat nu hetzelfde of staan ze los van elkaar? SDIM zet daarom voor u de belangrijkste feiten van de AVG (opslag, gebruik en verwerking van persoonsgegevens) en de ePrivacy Verordening (regels omtrent e-mail, cookies en telemarketing) op een rij. 

Privacy

Tor browser 17,5 miljoen keer gedownload in 2017

De Tor Browser is dit jaar 17,5 miljoen keer gedownload, tegen 16,1 miljoen keer in 2016. Die groei heeft ongetwijfeld te maken met de populariteit van het dark web.

Tech

Bits of Freedom gaat nu ook rechtszaken voeren

Bits of Freedom wil expliciet op zoek gaan naar een breder publiek. Naast de ‘professionals’ en de betrokken cirkel van mensen die men op dit moment bedient, wil de Nederlandse digitale burgerrechtenorganisatie proberen om de potentieel geïnteresseerde beter aan te spreken. Dat staat in het zojuist verschenen jaarverslag. Daarnaast wordt een middel toegevoegd: het voeren van rechtszaken.

Venture

StartPage.com: wat gebeurt er met je zoekhistorie?

De keerzijde van personalisatie is dat de consument zijn privacy op moet offeren. Volgens Christiaan Solcer van StartPage.com ontbreekt bij veel mensen het besef dat hun jarenlange online zoekhistorie ergens in Amerika ligt opgeslagen.

Privacy

‘GDPR is meer dan alleen de regels toepassen’

Bedrijven die zowel naar de letter als de geest van de nieuwe Europese GDPR-regels willen handelen, doen er goed aan hun integriteitscultuur onder de loep te nemen. Dit vertelde Marius van Rijswijk van Verdonck, Klooster & Associates, op E-Commerce Live! 2017.

e-commerce

Transparantie en privacy centraal in onderzoeksproject Datagedreven diensteninnovatie

Nederlandse organisaties moeten meer investeren in big data strategieën en diensten. Op dit moment maakt slechts zes procent van de Nederlandse bedrijven serieus gebruik van de mogelijkheden van big data. Dat percentage moet omhoog, zegt Johan Versendaal, lector Digital Smart Services van Hogeschool Utrecht. Maar wel met aandacht voor transparantie.

Marketing