Consumentenbond naar rechter om Google-zaak
De Consumentenbond stapt naar de rechter omdat de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) nog altijd geen besluit heeft genomen over een klacht tegen Google. Die klacht luidt: Google volgt stiekem gebruikers.
De Consumentenbond stapt naar de rechter omdat de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) nog altijd geen besluit heeft genomen over een klacht tegen Google. Die klacht luidt: Google volgt stiekem gebruikers.
Over je persoonlijke data die je ooit ergens op internet hebt achtergelaten, heb je vaak geen controle meer. Dat moet anders, vindt Marie-José Hoefmans, medeoprichter van Schluss.
Is internet met alle privacyschendingen niet heel anders uitgepakt dan het oorspronkelijk de bedoeling was? Internetpionier Dirk-Willem van Gulik weigert om er somber van te worden.
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) moet in de volgende kabinetsperiode flink uitbreiden om burgers te beschermen en bedrijven te helpen in digitaliserend Nederland. De toezichthouder kampt met steeds grotere werkachterstand.
De bekende privacyactivist Max Schrems heeft maandag klachten ingediend bij Duitse en Spaanse autoriteiten naar aanleiding van een online trackingtool van Apple. Schrems claimt dat Apple de Europese wetgeving heeft overtreden door gegevens van gebruikers op te slaan
Creating 010 gaat praktijkgericht onderzoek doen naar het ontwerp van een label dat aangeeft of en in hoeverre digitale diensten aan de privacyregels voldoen. Bedrijven en instellingen kunnen op die manier laten zien dat ze maatschappelijk verantwoord bezig zijn, en voor consumenten ontstaat duidelijkheid.
Alle nationale privacytoezichthouders van de Europese Unie raden bedrijven aan om data van EU-burgers uit Amerikaanse handen te houden als ze niet compleet zeker zijn van de dataveiligheid. Het is verstandig dat dataverwerkende instanties alternatieven gaan zoeken voor Amerikaanse leveranciers.
Digitale burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom lanceert vandaag een toolbox waarmee internetgebruikers zelf aan de slag kunnen om hun privacy te verbeteren. Met de campagne Fix Je Privacy vraagt de organisatie bovendien aandacht voor het belang van online privacy.
De uitvinder van het web, de Brit Tim Berners-Lee, brengt nieuwe serversoftware uit die de consument weer controle over zijn online identiteit moet geven.
Autoriteit Persoonsgegevens gaat verschillende sectoren gericht voorlichting geven over de regels rond gezichtsherkenningscamera’s.
Nu het Privacy Shield ongeldig is verklaard, zijn veel organisaties zoekende wat ze nu wel of juist niet moeten doen.
De privacyorganisaties Access Now, ISOC en De Datavakbond hebben zich officieel geschaard achter The Privacy Collective, dat Oracle en Salesforce op de korrel neemt.
Meer dan zestig procent van de vijfduizend ondervraagde consumenten zegt dat ze geen flauw idee hebben wat bedrijven met hun persoonlijke gegevens doen.
Technologiebedrijven leven de Europese beperkingen op trans-Atlantische gegevensoverdracht schrikbarend slecht na. Dat stelt de Oostenrijkse privacy campagnevoerder Max Schrems.
Uitgevers moeten weer op zoek naar andere, duurzame verdienmodellen voor hun online activiteiten. Adverteren is met het verdwijnen van de 3rd party cookies niet meer effectief.