More stories

Premium

Consumentenbond naar rechter om Google-zaak

De Consumentenbond stapt naar de rechter omdat de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) nog altijd geen besluit heeft genomen over een klacht tegen Google. Die klacht luidt: Google volgt stiekem gebruikers.

Privacy

Marie-José Hoefmans (Schluss): ‘Wij geven jou de controle over je data terug’

Over je persoonlijke data die je ooit ergens op internet hebt achtergelaten, heb je vaak geen controle meer. Dat moet anders, vindt Marie-José Hoefmans, medeoprichter van Schluss.

Privacy

Internetpionier Dirk-Willem van Gulik: ‘Ik ben hoopvol’

Is internet met alle privacyschendingen niet heel anders uitgepakt dan het oorspronkelijk de bedoeling was? Internetpionier Dirk-Willem van Gulik weigert om er somber van te worden. 

Tech
Premium

Autoriteit Persoonsgegevens (AP) kampt met steeds grotere werkachterstanden

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) moet in de volgende kabinetsperiode flink uitbreiden om burgers te beschermen en bedrijven te helpen in digitaliserend Nederland. De toezichthouder kampt met steeds grotere werkachterstand.

Privacy
Premium

Privacy-activist Max Schrems dient aanklachten in tegen Apple

De bekende privacyactivist Max Schrems heeft maandag klachten ingediend bij Duitse en Spaanse autoriteiten naar aanleiding van een online trackingtool van Apple. Schrems claimt dat Apple de Europese wetgeving heeft overtreden door gegevens van gebruikers op te slaan

Marketing
Premium

Meer Grip op Privacy in nieuw onderzoeksproject

Creating 010 gaat praktijkgericht onderzoek doen naar het ontwerp van een label dat aangeeft of en in hoeverre digitale diensten aan de privacyregels voldoen. Bedrijven en instellingen kunnen op die manier laten zien dat ze maatschappelijk verantwoord bezig zijn, en voor consumenten ontstaat duidelijkheid.

Privacy
Premium

‘Houd data Europese burgers weg van Amerikaanse servers’

Alle nationale privacytoezichthouders van de Europese Unie raden bedrijven aan om data van EU-burgers uit Amerikaanse handen te houden als ze niet compleet zeker zijn van de dataveiligheid. Het is verstandig dat dataverwerkende instanties alternatieven gaan zoeken voor Amerikaanse leveranciers.

Privacy
Premium

Bits of Freedom lanceert campagne Fix Je Privacy

Digitale burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom lanceert vandaag een toolbox waarmee internetgebruikers zelf aan de slag kunnen om hun privacy te verbeteren. Met de campagne Fix Je Privacy vraagt de organisatie bovendien aandacht voor het belang van online privacy.

Privacy
Premium

Tim Berners-Lee brengt privacycontrole terug bij consument

De uitvinder van het web, de Brit Tim Berners-Lee, brengt nieuwe serversoftware uit die de consument weer controle over zijn online identiteit moet geven.

Tech
Premium

AP: Pas op met camera’s met gezichtsherkenning

Autoriteit Persoonsgegevens gaat verschillende sectoren gericht voorlichting geven over de regels rond gezichtsherkenningscamera’s.

Privacy

Privacy Shield ongeldig: wat kun je doen?

Nu het Privacy Shield ongeldig is verklaard, zijn veel organisaties zoekende wat ze nu wel of juist niet moeten doen.

Privacy
Premium

Groeiende groep organisaties steunt The Privacy Collective in strijd tegen Salesforce en Oracle

De privacyorganisaties Access Now, ISOC en De Datavakbond hebben zich officieel geschaard achter The Privacy Collective, dat Oracle en Salesforce op de korrel neemt.

Privacy
Premium

‘Consument onwetend over hoe hij wordt geëxploiteerd’

Meer dan zestig procent van de vijfduizend ondervraagde consumenten zegt dat ze geen flauw idee hebben wat bedrijven met hun persoonlijke gegevens doen.

Online marketing
Premium

‘Grote Amerikaanse techbedrijven voldoen niet aan regelgeving gegevensoverdracht’

Technologiebedrijven leven de Europese beperkingen op trans-Atlantische gegevensoverdracht schrikbarend slecht na. Dat stelt de Oostenrijkse privacy campagnevoerder Max Schrems.

Privacy
Premium

DMEXCO: ‘Privacy noopt tot nieuwe verdienmodellen uitgevers’

Uitgevers moeten weer op zoek naar andere, duurzame verdienmodellen voor hun online activiteiten. Adverteren is met het verdwijnen van de 3rd party cookies niet meer effectief.

Publishing