More stories

Premium

IAB Europa schrikt van Googles trackerblokkade

De Europese reclame- en uitgeefbranche hangt in de gordijnen over Googles aankondiging om helemaal geen trackers meer toe te staan in zijn browser Chrome.

Online advertising

Een toekomst zonder cookies, maar hoe dan?

Hoe dramatisch het verdwijnen van third-party cookies ook klinkt: we kunnen zonder. Zo bereid je je voor op een cookieless future.

Online marketing
Premium

‘Googles cookie-alternatief heel slecht idee’

Het tracken van internetgebruikers met cookies stopt binnenkort, maar Googles alternatief FLoC is geen verbetering. Het is enkel een andere vorm van persoonsgericht adverteren, vindt burgerrechtenorganisatie EFF.

Marketing
Premium

Google: ‘Geen tracking meer voor persoonlijke reclame’

Google bevestigt nog eens dat het afstand neemt van het laten tracken en profileren via Chrome van gebruikers voor reclamedoeleinden.

Marketing
Premium

‘Websites hebben nog altijd lak aan privacyregels’

Drie jaar na invoering van de AVG blijken veel websites zich nog altijd niet aan de privacyregels te houden. Dat concludeert de Consumentenbond na een uitgebreide steekproef. Meer dan de helft van de bezochte sites plaatst volgcookies zonder daar toestemming voor te vragen of dwingt die toestemming af.

Privacy

Negen alternatieven voor third party cookies

Third party cookies gaan verdwijnen, maar er zijn zoveel alternatieven dat niemand zich zorgen hoeft te maken. Een overzicht.

Online marketing

Nieuw advertentietechnologie-landschap moet oppassen voor een monopolie

Nu third party cookies worden geweigerd, staat de advertentie-industrie voor de fundamentele opgave om een nieuwe basis voor tracking en meting te vinden.

Privacy

Contextual targeting als cookie-alternatief

Contextual targeting staat in de belangstelling als cookie alternatief. Het plaatsen van advertenties in een relevante context maakt echter nog meer mogelijk.

Online advertising
Premium

Europese privacywaakhond knaagt aan macht platformen

De Europese privacywaakhond EDPS wil dat reclame verboden wordt die is gebaseerd op tracking van profieldata. Bovendien pleit het voor een zekere technische interoperabiliteit tussen grote platformen als Facebook en Google.

Privacy
Premium

Ziekenhuis OLVG fors beboet om onvoldoende beveiliging medische dossiers

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) legt een boete van 440.000 euro op aan het Amsterdamse ziekenhuis OLVG. Het ziekenhuis had tussen 2018 en 2020 te weinig maatregelen genomen om toegang door onbevoegde medewerkers tot medische dossiers te voorkomen. Dat kwam door onvoldoende controle.

Tech
Premium

Tweede Kamer stemt in met uitbreiding Autoriteit Persoonsgegevens

De Tweede Kamer heeft ingestemd met de uitbreiding van de Autoriteit Persoonsgegevens. Die krijgt 470 voltijdswerknemers, waardoor de AP meer onderzoek kan doen naar datalekken.

Privacy
Premium

IAB: 40% niet klaar voor wegvallen 3rd party cookies

Veertig procent van de Europese ondervraagden geeft aan dat zijn bedrijf niet klaar is voor het wegvallen van 3rd party cookies. Dertig procent wel, aldus een onderzoek van IAB Europa onder media- en reclameprofessionals.

Online advertising
Premium

Leden raad van advies AP benoemd

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft een nieuwe raad van advies. Deze bestaat nu uit Alexander Pechtold, Marleen Stikker, Eric Tjong Tjin Tai, Jeannine Peek en Tjibbe Joustra. Pechtold is de voorzitter van de nieuwe raad.

Privacy
Premium

Verzet tegen Europa’s wens om ‘achterdeurtjes’ in software

Europese regelgevers maken de geesten rijp voor het verplicht stellen van achterdeurtjes in software. Een groep softwarebedrijven verzet zich openlijk tegen de rode loper voor meeluisterende overheden en inlichtingendiensten.

Privacy

Data Privacy Day: het privacydebat wordt dit jaar alleen nog maar groter

Happy Data Privacy Day! Een vooruitblik op de belangrijkste onderwerpen rondom privacy en de bescherming van persoonsgegevens die in 2021 zullen spelen.  

Privacy