More stories

‘Consument onwetend over hoe hij wordt geëxploiteerd’

Meer dan zestig procent van de vijfduizend ondervraagde consumenten zegt dat ze geen flauw idee hebben wat bedrijven met hun persoonlijke gegevens doen.

Online marketing

‘Grote Amerikaanse techbedrijven voldoen niet aan regelgeving gegevensoverdracht’

Technologiebedrijven leven de Europese beperkingen op trans-Atlantische gegevensoverdracht schrikbarend slecht na. Dat stelt de Oostenrijkse privacy campagnevoerder Max Schrems.

Privacy

DMEXCO: ‘Privacy noopt tot nieuwe verdienmodellen uitgevers’

Uitgevers moeten weer op zoek naar andere, duurzame verdienmodellen voor hun online activiteiten. Adverteren is met het verdwijnen van de 3rd party cookies niet meer effectief.

Publishing

Facebook: ‘Misschien dan maar weg uit Europa’

Facebook dreigt ermee zijn profielensite en Instagram te sluiten. Het bedrijf mag geen persoonsgegevens van EU-burgers meer overhevelen naar de VS en startte daarom een rechtszaak tegen de ban van de Ierse privacywaakhond.

Privacy

Facebook, Google onder druk om profiling kinderen

Een brede groep belangenvertegenwoordigers in het Verenigd Koninkrijk eist in een open brief dat Facebook en Google stoppen met het profilering van kinderen tot 18 jaar om reclamedoeleinden.

Privacy

Facebook krijgt exportverbod Europese persoonsgegevens

De Ierse privacytoezichthouders gebiedt Facebook om geen persoonsgegevens van Europese gebruikers meer naar de VS te sturen. Dataveiligheid is niet gegarandeerd.

Privacy

Alternatief voor Privacy Shield nog lang niet in zicht

Europa en Amerika slagen er niet in om op korte termijn een alternatieve structuur te vinden voor het door de rechter verworpen Privacy Shield. “Geen quick fix”, aldus eurocommissaris Didier Reynders.

Privacy

Apple vertraagt publicatie reclameblokkade in iOS 14

Apple wacht nog een paar maanden met de invoering van technieken in iOS 14 die persoongerichte gerichte reclame nagenoeg onmogelijk maken. Uitgevers van apps, onder wie klagend Facebook, krijgen nog even tijd om zich op de nieuwe situatie voor te bereiden.

Online advertising

Facebook in paniek om nieuwe versie Apple iOS

Facebook is lichtelijk in paniek omdat het honderden miljoenen dollars omzet gaat verliezen zodra iOS 14 voor iPhones uitkomt. Dat is vermoedelijk volgende maand.

Online advertising

‘Zoek alternatieven voor Amerikaanse leveranciers’

Het Nederlandse en hele Europese bedrijfsleven schendt op grote schaal de Europese privacyregels via hun Amerikaanse leveranciers. Overheden en toezichthouders komen op stoom voor handhaving, maar het is verstandig om straffen voor te zijn en Europese alternatieve te zoeken.

Privacy

Privacy-activist Schrems klaagt bedrijven aan wegens privacy shield

De Oostenrijkse privacyadvocaat Max Schrems heeft namens de door hem opgerichte organisatie Noyb niet minder dan 101 klachten ingediend bij […]

Privacy

Oracle en Salesforce voor rechter wegens ‘onrechtmatige verwerking van persoonsgegevens’

The Privacy Collective, een stichting die optreedt tegen schending van privacyrechten, start vandaag een rechtszaak tegen Oracle en Salesforce. De stichting verwijt de technologieconcerns onder meer de gegevens van miljoenen Nederlandse internetgebruikers onrechtmatig te verzamelen en te verwerken.

Privacy

VS en EU in gesprek over nieuw Privacy Shield

De Amerikaanse regering en de Europese Commissie zijn besprekingen begonnen over een nieuwe verordening voor de overdracht van gegevens nadat het zogeheten privacyschild ongeldig was verklaard.

Privacy

‘Privénummers van LinkedIn-gebruikers gewoon te koop’

Telefoonnummers van onder meer Kajsa Ollongren of Carola Schouten kunnen worden achterhaald via Lusha, een onlinedienst die mailadressen en telefoonnummers van het internet (vooral LinkedIn) plukt.

Privacy

AVG-aspecten PSD2-richtlijn open voor consultatie

De European Data Protection Board (EDPB) heeft richtlijnen opgesteld over de verhouding tussen de PSD2-richtlijn en de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). De openbare consultatie loopt tot en met 16 september 2020.

Privacy