Nieuwe Firefox houdt supercookies tegen
In Firefox 85 zijn verschillende aanpassingen doorgevoerd waardoor cache-gebaseerde supercookies kunnen worden geblokkeerd.
In Firefox 85 zijn verschillende aanpassingen doorgevoerd waardoor cache-gebaseerde supercookies kunnen worden geblokkeerd.
De Noorse privacywaakhond beboet Grindr voor tien miljoen euro vanwege het overtreden van privacyregels. De datingapp deelde zonder toestemming van de gebruiker diens profielinformatie met reclamenetwerken.
De Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA) heeft vorig jaar 708 klachten en bemiddelingsverzoeken ontvangen, dubbel zoveel als in 2019.
Google heeft zojuist zijn visie gegeven op het reclamesysteem dat de 3rd party cookie kan vervangen. Het werkt met algoritmes in de browser en generieke doelgroepanalyses en targeting, via API’s, in Googles cloud.
‘Duidelijk Signaal’ heet het sympathieke initiatief dat eind vorige week van start ging om een schijnwerper op Signal te zetten. Het doel is meer installaties voor de berichtendienst te genereren.
WhatsApp stelt de aanpassing van zijn gebruikersvoorwaarden uit omdat er veel misverstanden bij gebruikers waren over de veranderingen. De veranderingen gaan nu mei 2021 in.
Deutsche Telekom gaat een samenwerking aan met Nextcloud zodat bedrijven een open source, privacyveilige cloudomgeving kunnen afnemen.
Bijna negentig procent van de Nederlanders wil meer controle over wie welke data over hen verzamelt. Tweederde zegt daar totaal geen grip op te hebben, al wordt datagrazen op zich niet direct als iets schadelijks ervaren. Men vindt zijn vingerafdruk meer privé dan digitale sporen.
Data van Whatsapp-gebruikers worden per volgende maand automatisch gedeeld richting de dataservers van Facebook. Dat vloeit vooruit een update van het privacybeleid.
Het laatste jaar van het cookie als reclamemiddel staat voor de deur. Techbedrijven wijzen het dan toch eindelijk naar de uitgang. Dat besef drong in 2020 door tot de reclame- en mediawereld.
Veel supermarktapps en -websites zijn onvoldoende beveiligd. Ook schenden ze de privacy van hun gebruikers. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond, die 13 supermarktketens aan de Privacymeter onderwierp.
Cookies zijn op weg naar de uitgang. Een Customer Data Platform (CDP) kan de impact van alle anti-cookiemaatregelen beperken.
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft een formele waarschuwing gegeven aan supermarkt Jumbo vanwege de inzet van gezichtsherkenning. Hoewel het systeem voor gezichtsherkenning sinds december 2019 uit staat, had de supermarkt de wens het weer in te schakelen.
De Franse privacytoezichthouder CNIL legt Google een boete van 100 miljoen euro en Amazon een van 35 miljoen euro op. De Amerikanen gaan over de privacygrens wat betreft het gebruik van cookies.
Documentaires zoals The Social Dilemma hebben geleid tot kritische consumenten waar het gaat om data. Building Blocks wil het vertrouwen terugwinnen door bedrijven bewust te maken hoe zij data in kunnen zetten om een lange termijn relatie aan te gaan met de consument.