More stories

Media Markt stopt klantgegevens in apart bedrijf

Het moederbedrijf van Media Markt en Saturn richt een nieuwe dochteronderneming op die klantgegevens van de retailbedrijven online gaat exploiteren voor reclamedoeleinden.

Programmatic

Nieuwe technologie doet automatisch bannercreatie

Adcombi en Bannerwise gaan nieuwe technologie ontwikkelen die in een programmatic omgeving automatisch banners op maat kan creëren. Hiervoor krijgen ze financiële steun van de overheid.

Creative

Ontslagen bij Adform

De Deense leverancier van reclametechnologie Adform ontslaat acht procent van zijn personeel, circa zeventig man, om het kostenpeil goed op peil te brengen. De impact op de Benelux-markt is beperkt.

Online advertising

Zalando sluit eerste grote reclamedeal met mediabedrijf

Zalando Media Solutions sluit een strategische samenwerking met de digitale tak van het Duitse tv-bedrijf ProSiebenSat.1. De partijen gaan geanonimiseerde data uitwisselen om gerichtere reclame mogelijk te maken. Deals in andere landen moeten volgen. Nederland had afgelopen zomer de primeur.

Online advertising

Clear Channel met out-of-home programmatic buying

Adverteerders kunnen nu ook outdoorreclame programmatic gaan inkopen met een nieuwe tradingtool van Clear Channel in Europa.

Online advertising

Smart tv’s Philips krijgen programmatic videoreclames

Nieuwe televisies van TP Vision Philips krijgen ruimte voor adverteerders om persoonlijke videocommercials te tonen.

Online advertising

Media Markt ziet kansen voor full programmatic platform

Media Markt heeft ambitieuze doelen op het gebied van pogrammatic advertising. Dat blijkt uit een gesprek dat Adformatie had met COO Dennis Hooijmans.

Programmatic

‘Commercials beginnen steeds vaker buiten tv’

Adverteerders beginnen hun tv-commercials steeds vaker niet op televisie maar op YouTube en mobiele kanalen. “Of vanuit een basisplan op televisie dat verder op online kanalen wordt uitgewerkt”, aldus Boukje Taphoorn van Google.

Online advertising

Mediabookers met radiolabel, later ook Online

Selfservice media-inkoopplatform Mediabookers start een nieuw label dat zich puur richt op radioreclame, van productie tot inkoop. Op termijn worden daar ook internetradio en streamingdiensten aan toegevoegd.

Online advertising

DDMA en IAB kritisch op voorstel nieuwe cookiewet

Europa wil de opt-in voor het plaatsen van cookies via de browserinstellingen gaan regelen, niet meer via pop-ups op websites. De DDMA en het IAB in Europa en Nederland vinden dat niemand daarbij gebaat is.

Online advertising

‘Omzet online radioreclame verdubbelde in 2016’

De omzet van online radio-exploitant The Media Exchange groeide in 2016 richting de twee miljoen euro, een verdubbeling ten opzichte van het voorgaande jaar. “Je merkt dat directies van radiozenders nu gereed staan om goed te investeren in digitalisering”, aldus TME-directeur Arthur Hoogendijk.

Online advertising

Facebook en Google remmen investeringen in adtech

Facebook en Google zijn zo dominant op de online reclamemarkt dat investeerders minder geld in adtech-startups steken.

Online advertising

Robbert Rosseboom nieuwe baas Data Technology DAN DNA

Robbert Rosseboom verlaat Accenture om baas Datatechnologie te worden bij DAN DNA, onderdeel van Dentsu Aegis Network in Nederland.

Marketing automation

Markt streaming muziekreclame: 220 miljoen dollar

Een nieuwe categorie streaming reclame lijkt te ontstaan en die is in het westen zeker honderden miljoenen euro’s groot. Het gaat om de reclame bij streaming muziekdiensten als Spotify, meer specifiek het type muziek in de categorie ‘moods & moments’.

Starcom en Cheil Amsterdam maken dynamische pre-roll

Starcom en Cheil Amsterdam zetten voor klant Samsung dynamisch gegenereerde pre-rolls in op YouTube. Dit is een stap richting het kunnen personaliseren van videocommercials. Deze campagne bestaat uit zeventien variaties, maar volgend jaar bij andere klanten kan dat oplopen tot honderden.

Video