‘Vandaag Inside’ best beluisterde tv-podcast
Het is een beetje een vreemde eend in de bijt, de podcast ‘Vandaag Inside’. De dagelijkse podcast is namelijk een simpele rip van een tv-programma. Hij is erg succesvol onder luisteraars.
Het is een beetje een vreemde eend in de bijt, de podcast ‘Vandaag Inside’. De dagelijkse podcast is namelijk een simpele rip van een tv-programma. Hij is erg succesvol onder luisteraars.
In Nederland groeide Viaplay afgelopen jaar tot boven de miljoen abonnees. Internationaal steeg het klantenbestand met 83 procent tot 7,3 miljoen.
Websiteplatform JouwWeb uit Eindhoven heeft het aantal klanten in de afgelopen twee jaar ruim zien verdubbelen tot nu honderdduizend.
Amerikaanse cijfers laten zien dat er in 2022 veel minder nieuwe podcasts uitkwamen, nog minder dan het aantal afleveringen dat pre-corona verscheen. De tienerfase van het medium is voorbij.
Een peiling onder 303 uitgevers in 53 landen laat zien, dat nieuwe mediavormen als podcasts en digitale video vaste onderdelen in hun mediamix zijn geworden.
FD Mediagroep zag het aantal downloads en luisteraars van zijn podcasts in 2022 verdubbelen. De andere grote netwerken groeiden slechts gestaag.
Makers van YouTube Shorts gaan per 1 februari aanstaande delen in de inkomsten met het videoplatform. De Google-dochter wil makers van het populaire videoformat aan zich binden en TikTok-creators weglokken.
Een op de drie luisteraars van podcasts wil graag video bij de audio. Dat laat een Amerikaans onderzoek zien.
Streamingdiensten en tv-netwerken in de VS laten aanzienlijk minder nieuwe series produceren. Die leveren weinig extra’s meer op. Bovendien zijn de kosten niet meer rechtvaardigen.
De uitgeverij van reisgidsen Time to Momo neemt een eigen boekingssite in bedrijf waar reizigers bij voorgeselecteerde hotels direct slaapruimte kunnen boeken.
Podcastuitgever Tonny Media genereert naar eigen zeggen ruim vier miljoen plays per maand op zijn netwerk met ruim veertig titels.
Tachtig procent van de online marketingbudgetten in Nederland gaat naar de grote internationale media- en platformbedrijven. Nederlandse media krijgen de kruimels. Een kentering wordt nog niet verwacht.
DPG Media zet zijn eigen Blendle-kloon Topics aan de kant. Het nieuwsplatform biedt geen toegevoegde waarde meer.
Het jongerenmediabedrijf Just Another Media Company brengt een nieuwe titel uit, speciaal gericht op GenZ vrouwen: SoWhat!
Een rumoerig kantoor, een congrescentrum of een open studio zijn geen belemmering meer voor makers om een podcast te produceren. Spotify stopt een magische oppoetsknop in Anchor.