More stories

Inspirerend voor uitgevers: de app van Quartz

Nieuwsuitgevers zijn constant op zoek naar een andere, nieuwe en vooral aansprekende manier om contact te leggen én te houden met hun publiek. Quartz ontwikkelde een chat-app die korte nieuwsberichten chat.

Publishing

Consument wil live én niet-live tv kijken

Live tv kijken of niet-live tv kijken? That’s the question. En die vraag blijft de komende jaren gewoon bestaan. Ondanks ‘nieuwe’ mogelijkheden als Netflix en Uitzendinggemist.nl blijkt live tv kijken onmisbaar voor de consument. Het hoort simpelweg bij de dagelijkse routine.

Publishing

MySpace in handen van Time Inc.

MySpace, een van de oudste sociale netwerken, komt in handen van Time Inc. via de overname van moedermaatschappij Viant. Viant zit stevig in de advertentietechnologie.

Publishing

Telegraaf waarschuwt adblockgebruiker

De Telegraaf vraagt bezoekers met een adblocker om de plugin voor de site uit te schakelen. Dat ontdekte de NOS. Het is de eerste krant met zo’n melding.

Online advertising

Twee miljoen Nederlanders kijken on demand tv

Twee miljoen Nederlanders keken vorige week gemiddeld 5,4 uitzendingen terug via de online kanalen van NPO, RTL en SBS.

Analytics

NRC Q verliest eigen site

NRC Q, de site met zakelijk nieuws van NRC Handelsblad, heeft geen eigen website meer, maar is onderdeel van NRC.nl geworden.

Publishing

TradeCast: professionele tv-kanalen uit Zwolle staan op doorbreken

Twee jaar geleden constateerde Yillmaz Schoen dat een platform om lokale tv-uitzendingen te exploiteren, ontbrak. Hier liet hij geen gras over groeien. Vier maanden geleden opende het TradeCast-hoofdkwartier in Zwolle. Ze zijn al gespot door Google. Leuk extra bij de wereldwijd te ontvangen tv-zenders: heel eenvoudig interactiviteit toevoegen.

Start-ups

Sanoma sluit jaar af met verlies

Mediaconcern Sanoma heeft 2015 met rode cijfers afgesloten. Er werd een verlies van 158 miljoen euro geleden, tegen 62 miljoen euro winst vorig jaar. De omzet liep met 9,7 procent terug tot ruim 1,7 miljard euro.

Publishing

Nederlandse YouTube Top 5 heeft vier miljoen abonnees

Nederlands vijf grootste YouTubers hebben samen vier miljoen abonnees, jong publiek dat een paar keer per week incheckt. De opsteller van de lijst Denis Doeland: “Zulke cijfers vragen serieuze productiviteit.”

Video

RTL XL biedt ondersteuning voor Chromecast

Wie programma’s van RTL heeft gemist kan die vanaf nu in HD op televisie terugkijken. De mobiele app RTL XL biedt sinds vandaag ondersteuning voor Chromecast. In eerste instantie enkel voor iOS. Aan de Androidversie wordt gewerkt.

Video

Nu.nl start vandaag met livestreams

Nu.nl gaat vandaag eindelijk van start met Nu Live, waarbij lezers met hun smartphone zelf liveverslagen aan de redactie kunnen doorgeven. De benodigde Android app komt vandaag beschikbaar en over enkele weken volgt de iOS app, zo vertelde hoofdredacteur Gert-Jaap Hoekman gisteren op het Cross Media Café van iMMovator in Hilversum.

Publishing

1,1 miljoen unieke bezoekers voor VROUW.nl

VROUW.nl van TMG heeft in de eerste maand van haar bestaan al meer dan 1 miljoen gebruikers op haar site gehad. Meer specifiek 1,1 miljoen, naast 4,3 miljoen impressies.

Publishing

Maggy: all you can read voor 5,99 euro

Content digitaliseren was voor Michael Croll en Rutger Tijkotte al welbekende kost. In Sirimedia zetten ze print om in interactieve magazines die beeldscherm-proof zijn. Anderhalf jaar geleden kwamen de heren op het idee om voor een vaste prijs onbeperkt tijdschriften digitaal aan te bieden via een app. De 61.450 euro die zij van het Stimuleringsfonds voor de Pers ontvingen, gebruikten ze voor marktonderzoek en het prototype van Maggy.

Publishing

Z24 verzorgt beurskatern van Nu.nl

De financiële nieuwssite Z24 gaat beursnieuws voor Nu.nl verzorgen en ook de advertentieverkoop voor zijn rekening nemen. Op korte termijn gaat Z24 ook koersinformatie leveren aan de Sanoma site.

Publishing

Maggy: de Netflix voor magazines

“We hebben een app ontwikkeld waarmee je voor € 5,95 per maand al je favoriete tijdschriften kunt lezen. Zoveel en waar je maar wilt”, vertelt Rutger Tijkotte van Maggy. “Voor de uitgever is het een andere interessante bron van inkomsten. Ze spreken juist een andere doelgroep aan.”

Publishing