More stories

RTL gaat online nieuws ontsluiten op basis van postcode

RTL gaat onder de noemer Buurtfans online nieuws ontsluiten op basis van postcodes. Dat maakte RTL baas Bert Habets bekend op Journalistiek On Demand, het congres dat de NOS vandaag in Utrecht organiseerde naar aanleiding van de zestigste verjaardag van Het Journaal.

Media

Omzet Duitse media met paid content: 242 miljoen

Duitse publieksmedia zagen de omzet uit online ‘paid content’, betaalde kopij, met 27 stijgen tot 242 miljoen euro.

E-commerce

E-books blijven achter bij aantrekkende boekverkopen

De boekenverkoop in Nederland trekt weer wat aan, maar het aandeel van e-books blijft achter. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Boekhuis over het derde kwartaal van 2015.

Publishing

Robotjournalistiek: opmaat naar algorithm economy

Over robotjournalistiek bestaat veel scepsis, maar inmiddels begint automated journalism wel echt een serieuze toepassing te worden. Forbes, Associated Press en News Corp laten algoritmen al langer artikelen schrijven. In Nederland participeren mediabedrijven vooral in wetenschappelijk onderzoek. Maar er is meer.

Publishing

Nederlander laat tv links liggen

Voor het eerst kijken Nederlanders gemiddeld minder minuten tv per dag. In vergelijking met 2014 bijna vijf procent minder. De reden? Video on demand en online content. En het ontbreken van grote evenementen als WK voetbal en Olympische Spelen in 2015.

Publishing

App Maggy bundelt dertig tijdschriften voor 6 euro per maand

Blendle krijgt concurrentie van de mobiele app Maggy. Die biedt voortaan toegang tot alle artikelen van dertig Nederlandstalige tijdschriften voor een vast bedrag van 5,99 euro per maand.

Media

Amerikaanse uitgever IDG te koop

Uitgeverij IDG, in Nederland vooral bekend van Webwereld, wordt verkocht. Het Amerikaanse bedrijf, uitgever van tijdschriften als PCWorld en InfoWorld, heeft Goldman Sachs ingeschakeld om een koper te vinden. Die zal wellicht 7 miljard dollar op tafel moeten leggen.

Media

Miljoenen nieuw groeigeld voor SoundCloud

Audiodienst SoundCloud zou voor 32 miljoen euro aan nieuwe financiering hebben opgehaald. Het bedrijf, een soort YouTube zonder beeld, wil dit jaar ook abonnementen voor luisteraars invoeren.

Publishing

Huffington Post reorganiseert om nieuwe videostrategie

De Amerikaanse nieuwssite The Huffington Post kiest een nieuwe videostrategie. Er wordt nadrukkelijk gekozen voor documentaires en webseries.

Publishing

‘Tv-reclame geeft grootste salesboost’

Televisie is de grootste aanjager van korte en middellangetermijn sales. Van alle verkopen binnen drie maanden na het einde van een mediacampagne is gemiddeld 39 procent toe te schrijven aan media-inspanningen. 33 procent daarvan komt op conto van tv-reclame.

Attributie

Eric Ariens (Strossle): ‘Adverteerders denken nog niet altijd redactioneel’

“Kijken, klikken, kopen”, in één sessie bestaat niet volgens Eric Ariëns van Strossle. “Marketeers zijn opgegroeid met de focus op conversie, maar je bouwt juist een relatie op. Het heeft alles te maken met hoe je denkt over je advertising.” Strossle biedt machine learning voor content recommendation in combinatie met native advertising.

Native advertising

Elsevier en BeleggersBelangen naar New Skool Media

New Skool Media neemt de uitgeefactiviteiten van Weekblad Elsevier en BeleggersBelangen over. Reed Business Nederland behoudt een minderheidsbelang in de nieuwe constructie.

Media

Uitgever van Geenstijl en Dumpert naar VICE

Uitgever Stef Dol van NewsMedia, waar onder meer Geenstijl en Dumpert onder vallen, wordt uitgever van VICE in de Benelux.

Publishing

Blendle laat journalisten artikelen verkopen

Het journalistieke platform Reporters Online lanceert vandaag een WordPress-plug-in waarmee freelance journalisten artikelen op hun eigen site kunnen verkopen. Die verkoop loopt via Blendle.

Publishing

Mediabedrijf IEX naar de Amsterdamse beurs

Mediabedrijf IEX, gespecialiseerd in websites voor beleggers, gaat vandaag naar de beurs. Het geld dat zo wordt opgehaald wordt geïnvesteerd in sites als IEX.nl, guruwatch.nl en participaties.nl.

Publishing